دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1398 - 09:28
روحانی در دانشگاه تهران:

دانشگاه باید به بخش خصوصی متصل شود/ چه اشکالی دارد که بچه‌پولدارها شب به دانشگاه بروند!

رئیس جمهور با اشاره به اینکه  چه اشکالی دارد که بچه‌پولدارها شب به دانشگاه بروند و درس بخوانند، گفت: در دنیا دانشگاه‌هایی هستند که روی پای خودشان ایستاده‌اند و از دولت‌ها کمک نمی‌خواهند. بنابراین دانشگاه را باید به بخش خصوصی متصل کنیم.
کد خبر : 430935
157121200742767700.jpg

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها دقایقی پیش با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در دانشگاه تهران آغاز شد.


مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی با حضور جمعی از استادان، دانشجویان، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و جمعی از مسئولان و رؤسای دانشگاه‌های کشور در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است.


رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دانشگاه اهمیت فوق‌العاده‌ای برای کشور دارد، اظهار کرد: خودم را فرزند حوزه و دانشگاه می‌دانم و به هر دو افتخار می‌کنم.


وی افزود: مجموعه حوزه و دانشگاه اداره آینده جامعه را بر عهده دارد و دولت برابر دانشگاه مسئول است و اینکه به لحاظ سلامت، تغذیه، رفاه، ورزش، خوابگاه، و.. به‌اندازه کافی امکانات برایشان فراهم کردیم یا خیر اعتراف می‌کنم که نقایص وجود دارد اما تلاشمان این است که مشکلات را رفع کنیم.


روحانی با تأکید به وزرا و مسئولان برای توجه به دانشجویان گفت: برای تغذیه، رفاه، ورزش دانشجویان وقت بگذارید چرا که دانشجوی متحرک، سالم و شیفته به مملکت نیاز داریم.


گسترش فضای دانشگاه بدون کیفیت مطلوب نیست


رئیس‌جمهور تصریح کرد: گسترش فضای دانشگاه بدون کیفیت مطلوب نیست این فضا باید به لحاظ کیفی هم ارتقا یابد.


وی گفت: بعد از جنگ دانشگاه در رشته‌های مختلف بعد از انقلاب به وظایف خودش عمل کرده است. ما نسبت به دنیا خیلی عقب نیستیم و حرکت‌های خوب علمی داشته‌ایم. خوشبختانه در این چند ماه دیده‌ام فردی که خودش متخصص است و در کشوری مانند آلمان بخشی از مسئولیت مرکز پزشکی را بر عهده دارد،‌ وقتی یکی از اقوامش نیاز به عمل جراحی دارد او را به تهران می‌آورد تا درمان شود.


دانشگاه باید مهارت محور شود


روحانی افزود: ایران در حوزه‌های مختلف علمی کشور پیشرفته‌ای است، دانشگاه ما باید تبدیل به دانشگاه مهارت محور شود و علم پایه پیشرفت و توسعه علم است اما باید دانشجو برای پذیرش مسئولیت در جامعه آماده شود. چرا دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی شغلی ندارند. شاید برخی بگویند مشکلات اقتصادی و سرمایه‌گذاری است، اما یک فارغ‌التحصیل، با مهارتی که بتواند بلافاصله مسئولیت اجتماعی را بر عهده بگیرد، زودتر به جامعه وارد می‌شود تا دانشجویی که فقط علم‌آموزی کرده و در ذهنش مطالب علمی انباشته شده، اما نمی‌تواند وارد کار شود.


رئیس قوه مجریه با تأکید بر اینکه دانشجویان باید مهارت‌آموزی داشته باشند، خاطرنشان کرد: سرعت پیشرفت علمی بسیار زیاد است و پیشرفت دانشگاه ما هم باید با پیشرفت علم منطبق شود.


وی با بیان اینکه دانشجویان ما برای آینده تربیت می‌شوند، تصریح کرد: چگونه به دانشجو مهارتی بیاموزیم که چند سال بعد بتواند هم‌راستا با علم در یک بخشی مدیر باشد و با تکنولوژی روز همراه باشد. لذا دانشجویان را برای فردایی آماده کنیم که با امروز بسیار متفاوت است.


روحانی با تأکید بر اینکه کارخانجات امروز به جای انسان با ربات اداره می‌شوند، گفت: داده‌ها و ابرداده‌ها امروز پیش‌بینی‌هایی می‌کنند که صدها دانشمند نمی‌توانند کار یک ساعت آن‌ها را انجام دهند، بنابراین دنیا در حال تحول است و این بار مسئولیت ما را سنگین می‌کند که دانشجو را چگونه برای دنیای فردا آماده کنیم.


رئیس‌جمهور با تصریح اینکه باید برای دانشجویانمان وسایلی فراهم کنیم که همواره در حال آموزش باشد، اظهار کرد: این انتظاری است که ما از دانشگاه داریم که البته دولت هم باید کمک کند. درآمد دانشگاه اگر نخواهیم بگوییم از طریق علم باشد، می‌تواند از طریق پژوهش باشد. لذا باید کاری کنید که با آن، پژوهش شما با ارزش بسیار بالا متقاضی زیادی در دنیا داشته باشد.


وی با اشاره به اینکه چه اشکالی دارد که بچه پولدارها شب به دانشگاه بروند و درس بخوانند، گفت: در دنیا دانشگاه‌هایی هستند که روی پای خودشان ایستاده‌اند و از دولت‌ها کمک نمی‌خواهند؛ بنابراین دانشگاه را باید به بخش خصوصی متصل کنیم.


نقش دانشگاه در انتخابات مجلس


روحانی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال جاری گفت: دانشگاه‌ها در انتخابات همواره نقش بسیار ارزشمندی داشتند. باید خود را برای انتخابات آماده کنیم.


وی تصریح کرد: سرنوشت و آینده کشور را انتخابات تعیین می‌کنند. برای شکستن افراط، اصلاح جامعه، ایجاد شایسته‌سالاری و اینکه افکار بحق مردم حاکم شود، صندوق رأی تعیین‌کننده است و غیرازآن راه دیگری نداریم.


رئیس قوه مجریه افزود: باید تلاش کنیم هر کس فکر و دانش لازم را دارد و از افراط‌گری فاصله دارد در کشور انتخاب شود و هر کس در خود این صفات را دارد و خود را لایق می‌داند خود را کاندیدا کند، چه انتخاب شود و چه نشود خود را نامزد کند.


روحانی گفت: اگر یک انتخابات پرشکوه و بانشاط پررونق با حضور اکثریت مردم را شاهد باشیم، قدرت سیاسی ما در دنیا بالا می‌رود و دشمنان از ما هراس خواهند داشت و متوجه می‌شوند که تحریم و تهدید اثرگذار نیست. لذا امید اولین شعار انتخابات است.


وی با بیان اینکه در کشور مسائلی داریم که حل‌وفصل آن مشکل نیست، خاطرنشان کرد: دانشگاه در قبال استراتژی حرکت کشور نقش مؤثر دارد.


41 سال تقابل در کشور بر سر چگونگی تعامل با دنیا


رئیس‌جمهور با طرح این سؤال که آینده کشور در سایه تعامل با دنیاست یا تقابل، گفت: 41 سال است ما هنوز در این مورد در کشور به یک پاسخ نرسیده‌ایم، یک عده می‌گویند باید دشمن را بشکنیم و با آن مقابله کنیم، اینجا دوئل است! عده دیگری هم می‌گویند می‌توان مشکل را با دنیا حل کرد.


روحانی اضافه کرد: یک عده معتقدند که مشکلات موجود جز با قدرت‌نمایی و شکستن دشمن میسر نیست و یک عده نیز معتقدند می‌توان بسیاری از مشکلات را با گفتگو حل‌وفصل کرد. لذا مسئله اصلی این است که استراتژی ما باید تعامل سازنده و یا تقابل مستمر باشد و حل‌وفصل این موضوع با تنش و جروبحث به نتیجه مطلوب نمی‌رسد و راه آن این است که همه همدیگر را برای رسیدن به استراتژی مناسب قانع کنیم.


رئیس‌جمهور گفت: دانشگاه‌ها وظیفه دارند این‌گونه موضوعات را به جامعه توضیح دهند و رسانه ملی هم وظیفه ویژه‌ای در این خصوص دارد، چنانچه به‌طور مساوی در اختیار همه جناح‌ها و گروه‌ها قرار داشته باشد و بزرگ‌ترین وظیفه رسانه ملی آزادی است.


دعوا بر سر برجام نیست


رئیس قوه مجریه با طرح این سؤال که ریشه همه دعواهای سیاسی در کشور چیست؟، اظهار کرد: ممکن است یک عده موضوعی را خوب و عده‌ای آن را بد معرفی کنند و یا عده‌ای برجام را موفق و عده‌ای ناموفق توصیف کنند، اما دعوا سر برجام نیست، بلکه در مورد موضوع بزرگ‌تری است.


رئیس‌جمهور گفت: عده‌ای عنوان می‌کنند که مذاکره با خارجی‌ها وقت تلف کردن است و باید با آن‌ها تقابل کنیم و در این صورت است که روزی در مقابل ما کوتاه خواهند آمد و در مقابل یک عده هم معتقدند که با جنگ و تقابل به جایی نمی‌رسید، البته بدیهی است که وقتی تجاوز و یا حمله‌ای صورت می‌گیرد، دیگر نمی‌توان از تعامل سازنده سخن گفت و پاسخ آن نیز روشن است، اما سؤال این است که در شرایط موجود چه راهی باید انتخاب کنید.


روحانی خاطرنشان کرد: یک عده به ما می‌گویند، شما در گفتگو با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وقت تلف کردید، آژانس در اختیار آمریکا و ابرقدرت‌هاست و گفتگو با آن هیچ فایده‌ای ندارد و بیهوده است و یک عده نیز می‌گویند می‌شود سال‌ها مذاکره کرد و به نتیجه رسید، همچنان که با همین آژانس بین‌المللی اتمی، توانستیم PMD را حل و آژانس اعلام کرد که این پرونده تمام شده است و این موضوع برای بعضی‌ها بسیار سنگین است و مانند بمبی است که بر سر عده‌ای کوبیده می‌شود.


رئیس‌جمهور اضافه کرد: وقتی با 6 قدرت بزرگ جهانی بحث و مذاکره می‌کردیم یک عده می‌گفتند این مذاکرات خاصیت و فایده‌ای ندارد و باید ایستادگی کنیم و یک عده هم بر مذاکره تأکید داشتند و دولت مذاکره کرد و با سختی توانستیم به توافقی برسیم و این توافق برای عده‌ای به‌مثابه کوهی بود که بر سرشان ریخت.


سازمان ملل فقط فعالیت هسته‌ای ایران را قبول دارد


روحانی خاطرنشان کرد: اینکه با 6 قدرت بزرگ جهانی مذاکره کنیم و آن‌ها حاضر شوند 6 قطعنامه فصل هفتی را فسخ کرده و پس بگیرند کار آسانی نیست، ضمن اینکه برای هیچ کشور دنیا در قطعنامه سازمان ملل، فعالیت هسته‌ای مورد قبول قرار نگرفته است و این موضوع تنها برای ایران در قطعنامه 2231 گنجانده شده است.


وی گفت: وقتی توافق برجام انجام شد، یکی از رهبران دنیا از اینکه شرکت‌های بزرگ جهان برای انعقاد قرارداد با ایران صف بستند، دچار حیرت شده بود و هنگامی که این توافق در سال 94 به امضا رسید، در سال 95 رشد اقتصادی کشورمان در دنیا اول شد.


روحانی خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت یازدهم زمانی که تورم را کاهش دادیم بعضی از اقتصاددانان اشکال گرفتند که این کار اشتباه است و باید از رکود شروع می‌کردید، اما وقتی‌که تورم یک‌رقمی شد و هم‌زمان رشد اقتصادی نیز در سال 95 به رقم 12.5 درصد رسید، دنیا را به شگفتی وا داشتیم.


رئیس‌جمهور افزود: این مدیریت همان مدیریتی است که بالاترین رشد اقتصادی را در سطح جهانی به‌وجود آورد و تورم برای 3 سال مستمر تک‌رقمی شد و در بخش‌های مختلف از جمله بنزین، گازوئیل و گندم خودکفا شدیم.


روحانی گفت: رژیم صهیونیستی، عربستان و تندروهای آمریکا با فشارهای خود دولت جدید آمریکا را وادار کردند که از برجام خارج شود و کسانی که در کارآمدی برجام تردید دارند، می‌توانند زمانی که برجام منعقد شد را با امروز که صدمه دیده است، مقایسه کنند.


ایفای نقش دانشگاه در مسائل استراتژیک کشور


رئیس‌جمهور تصریح کرد: دانشگاه باید در مسائل مهم استراتژیکی ایفای نقش کند.


رئیس‌جمهور سخنان خود با اشاره به موفقیت‌های به‌دست‌آمده برای کشور در پرونده‌های حقوقی دادگاه لاهه، گفت: پیروزی در دادگاه لاهه کار آسانی نیست اما با تلاش حقوقدانان کشور، ما به پیروزی‌های ارزشمندی دست یافتیم و دادگاه به نفع ما و به ضرر آمریکا رأی داد.


روحانی با بیان اینکه موفق شدن در دادگاه لاهه سخت و پیچیده است اما این کار انجام شد، گفت: این ملت بزرگ ما قادر است در بخش‌های مختلف با استفاده از نیروهای کارآمد به نتیجه و موفقیت برسد.


آیا می‌توان بدون تعامل با دنیا به توسعه رسید؟


رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایستادن روی پای خود در اقتصاد حرف درستی است، گفت: آیا می‌توان بدون رابطه و تعامل با دیگران به رشد و توسعه رسید؟


روحانی خاطرنشان کرد: بدون تعامل و رابطه با دنیا شاید بتوان زندگی را گذراند اما دستیابی به رشد و توسعه چطور؟ رشد و توسعه بدون رابطه و تعامل با دنیا نمی‌شود و اگر صادرات نباشد و بانک‌ها قفل باشند و نتوانیم ارتباط برقرار کنیم، نمی‌توان به رشد و توسعه رسید.


رئیس‌جمهور با قدردانی از کشورهای دوست و همسایه و برخی از دیگر کشورها که بی‌اعتنا به تحریم‌های ناعادلانه آمریکا با ایران همکاری و تعامل دارند، افزود: ما امروز با دیگر کشورها مبادلات تجاری و صادرات داریم و در همین شرایط سخت و جنگ اقتصادی در حال ورود به یک اتحادیه آسیایی هستیم.


در موضوعاتی که 40 سال است  به نتیجه نرسیده‌ایم، همه‌پرسی کنیم


وی با بیان اینکه از دانشگاه‌ها می‌خواهم در همه مسائل روز اعم از علمی و اقتصادی، با ارائه نظرات کارشناسانه خود دولت را یاری دهند، تأکید کرد: ده‌ها مورد داریم که دانشگاه‌ها باید به‌عنوان مسائل مهم و استراتژیک وارد شوند و اگر با راهکارهای ارائه‌شده برای موضوعاتی که بیش از 40 سال است راجع به آن‌ها بحث می‌کنیم به نتیجه نرسیده‌ایم، باید همه‌پرسی کنیم.


رئیس‌جمهور همچنین به موفقیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور اشاره کرد و گفت: موفقیت‌های بزرگی که در زمینه پدافند هوایی به‌دست‌آمده حاصل تلاش دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است و این‌طور نیست که بدون تلاش دانشگاهیان و نخبگان بتوانیم به نتیجه برسیم.


روحانی با بیان اینکه امروز در شرایط اقتصادی سختی قرار داریم، گفت: همه باید همدیگر را یاری کنیم، دانشگاهیان بیش از دیگران مسئولیت دارند، تردید ندارم که با تلاش همگانی از مشکلات عبور خواهیم کرد.


رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه با تلاش‌های انجام‌شده، شرایط کشور نسبت به سال گذشته یک قدم بهتر شده و از نظر تورم، بازار سرمایه و دیگر زمینه‌ها شرایط بهتر از قبل است، تأکید کرد: دولت در خدمت دانشگاهیان است و اهمیت، نقش و جایگاه دانشگاه را می‌داند، شما هم در خدمت کشور باشید تا با کمک و همکاری هم به موفقیت‌ها و پیروزی‌های بزرگ‌تری در آینده دست یابیم.


در ابتدای مراسم وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس دانشگاه تهران، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، یک نماینده از دانشجویان و یک نماینده از اعضای هیئت‌علمی سخنرانی کردند.


انتهای پیام/4034/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته