دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مهر 1398 - 09:57
در گزارش آنا بخوانید؛

حاشیه‌های نشست خبری «روحانی»/ از گاف خبرنگار حامی دولت تا طنز تلخ «سانسور منتقدان» پاستور!

نشست خبری حسن روحانی در حالی دیروز برگزار شد که در این نشست سؤال‌های خبرنگار منتقد پاستور سانسور شد و در مقطعی هم این جلسه همراه با گاف خبرنگار حامی دولت همراه بود.
کد خبر : 430767
13980722001014637066805108191632_85699_PhotoT.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا، نشست خبری «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور عصر دیروز بعد از 20 ماه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.


روحانی در ابتدای نشست خبری که همراه با فضای سرد سالن به دلایل وجود سیستم متعدد سرمایشی بود از پیوند و ارتباط نزدیک خودش با خبرنگاران صحبت کرد. این صحبت‌های او با پچ‌پچ برخی خبرنگاران روبرو شد! دلیل واکنش خبرنگاران به حرف‌های رئیس‌جمهور این بود که حسن روحانی از 17 بهمن سال 1396 هیچ نشست خبری برگزار نکرده است.


                                        


نشست خبری رئیس‌جمهور از ساعت 16 عصر آغاز شد و بسیاری از خبرنگاران داخلی و خارجی در تالار شهید بهشتی حضور داشتند. سه ردیف ابتدای تالار به صاحب‌منصبان دولت و برخی از مدیران عامل‌های رسانه‌ها اختصاص یافته بود.


اسماعیلی هم در نشست حضور داشت!


در صندلی‌های ردیف جلو مجلس هم آشنا، واعظی، ربیعی، همتی و آذری جهرمی حاضر بودند. پرویز اسماعیلی معاون مستعفی یا برکنارشده اطلاع‌رسانی و ارتباطات ریاست‌جمهوری هم در نشست حضور داشت. او که یک روز قبل از نشست خبری از مقامش استعفا کرده بود، در میز مقابل رئیس‌جمهور و محل مدیریت جلسه در کنار روحانی‌نژاد نشسته بود.


نحوه سؤال از رئیس‌جمهور به‌گونه‌ای طراحی شده بود که کسی اعتراضی نسبت به آن نداشته باشد. از طرفی دیگر لپ‌تاپ‌هایی برای خبرنگاران تهیه شد که می‌توانستند سؤالات خود را در آن نوشته و ثبت کنند؛ اما این روند به‌نظر کمی شوخی یا نمایشی بود.


روحانی در ابتدای نشست خبری خود به صدا و سیما کنایه‌ای زد و خواست که تمام حرف‌هایش را پوشش رسانه‌ای بدهند؛ این صحبت‌های رئیس‌جمهور درصورتی عنوان می‌شد که رسانه ملی نشست خبری روحانی را به‌صورت زنده و مستقیم پخش می‌کرد.


                                            


مهم‌ترین حاشیه‌ای که در نشست خبری رئیس‌جمهور وجود داشت، نحوه مدیریت جلسه و سؤال‌های رسانه‌ها از روحانی بود. در مجموع 18 رسانه، روزنامه و خبرگزاری از رئیس‌جمهور سؤال پرسیدند.


18 رسانه سؤال‌کننده فقط 3 رسانه منتقد!


از این 18 رسانه 6 رسانه خارجی یا فارسی‌زبان خارج‌نشین و 12 رسانه داخلی در بودند. جستجویی در فهرست سؤال‌کنندگان نشان می‌دهد که تنها خبرگزاری فارس، روزنامه کیهان و خبرگزاری قدس به‌عنوان منتقدان دولت در لیست پرسش از رئیس‌جمهور دیده می‌شوند.


البته بیشتر سؤالات از رئیس‌جمهور در نشست خبری دیروز تند و تیز نبود. شاید مهم‌ترین سؤال اقتصادی از رئیس‌جمهور را خبرگزاری فارس درباره مبارزه با فساد اداری و مالی پرسید. روزنامه کیهان هم در حوزه 18 میلیارد دلار ارز 4 هزار و 200 تومانی جهانگیری از روحانی سؤال کرد که واکنش او بسیار تند بود!


حقوق نجومی نه نامتعارف!


روحانی سؤال فارس را مثبت ارزیابی کرد و گفت که «حقوق‌های نجومی که در جامعه مطرح شده است بیشتر یک شعار انتخاباتی بود که برخی می‌خواهند بهره‌برداری داشته باشند. او می‌گوید بهتر است بگوییم که حقوق‌های نامتعارف نه نجومی!».


سؤال روزنامه کیهان هم از روحانی سر و صدای زیادی بی‌پا کرد. خبرنگار کیهان که می‌دانست احتمالاً روحانی از لحن او انتقاد خواهد کرد، بسیار آرام و با احترام از رئیس‌جمهور سؤال پرسید. کیهان از بر باد رفتن 18 میلیارد دلار ارز سؤال کرد که رئیس‌جمهور گفت که پولی بر باد نرفته و آن را به مردم داده است!


                                                    


البته حسن روحانی این موضوع را هم مطرح کرد که از ابتدا مخالف پرداخت دلار با قیمت تک‌نرخی بوده و به حرف تیم اقتصادی و اسحاق جهانگیری گوش کرده است!


سؤال مهم بعدی هم درباره حقوق‌های نجومی بود که خبرگزاری قدس از رئیس‌جمهور پرسش کرد. روحانی در جواب گفت که تنها 300 میلیارد تومان حقوق نجومی داده شده است. البته روحانی این رقم خود را بعد اصلاح‌ کرد. یعنی انصاری، معاون رئیس‌جمهور به وی تقلبی رساند که 300 میلیارد ریال درست است!


شاید طنزآمیزترین نقطه نشست خبری دیروز حسن روحانی مربوط به صحبت‌ها و سؤال خبرنگار روزنامه «کار و کارگر» بازمی‌گردد. خبرنگار این روزنامه ابتدا در صحبت‌هایش با اشاره به علی ربیعی که مدیر مسئول قدیمی این روزنامه است، ربیعی را «مرد افسانه‌ای» روزنامه خواند! این خبرنگار یک اشتباه مهلک دیگری هم انجام داد و زمانی که سؤال خودش را درباره مسکن می‌پرسید، دچار خطایی تاریخی شد.


                                                


گاف مهلک خبرنگار حامی دولت


این خبرنگار حامی دولت گفت که «امام خمینی(ره) در مبارزات انتخاباتی!» به موضوع تهیه مسکن برای مردم تأکید کرده‌اند! این صحبت او با خنده حضار و روحانی روبرو شد. این خنده به این دلیل صورت گرفت که نشان می‌داد این خبرنگار تسلطی به سؤال خودش و یا تاریخ انقلاب ندارد.


یکی از مهم‌ترین حاشیه‌های دیگر جلسه روحانی با خبرنگاران به قربانی شدن خودش ارتباط دارد. همچنین حسن روحانی در بخشی هم گفت که برای مذاکره حاضر است، قربانی شود و اگر آمریکا تحریم‌ها را برمی‌داشت، حاضر بود که در نیویورک و در جمع سران 5+1 با ترامپ دیدار کند! این نشست روحانی با چاشنی طنز سؤال خبرنگار «کار و کارگر» و تیغ تلخ سانسور سؤالات منتقدان همراه بود.


گزارش از محمدعلی حسن‌نیا


انتهای پیام/4082/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته