دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مهر 1398 - 10:04

ظریف: امنیت در خلیج فارس قابل تجزیه نیست

وزیر امور خارجه کشورمان در مقاله‌ای علاوه بر تشریح «ابتکار صلح هرمز» نوشت: امنیت در خلیج فارس قابل تجزیه و تفکیک نیست، یا همه از امنیت در این منطقه بهره می‌برند یا همه از آن محروم می‌شوند.
کد خبر : 430029
_MID0174.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، محمدجواد ظریف در مقاله‌ای که روزنامه الرأی چاپ کویت آن را منتشر کرد، نوشت: منطقه هرمز اهمیتی راهبردی در تجارت بین‌الملل و انرژی دارد. روزانه حدود 15 میلیون بشکه نفت از این منطقه در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و هم‌زمان حجم انبوهی از کالا میان کشورهای وابسته به این منطقه و بیرون آن دادوستد می‌شود.


وی افزود: برای کشورهای منطقه امنیت و ثبات با هدف تضمین دسترسی به بازارهای بین‌المللی ضرورتی انکارناپذیر است. قرن‌هاست که امنیت منطقه را کشورهای منطقه حفظ می‌کنند و آن بدون همکاری و تعامل میسر نیست. اوضاع بحرانی کنونی باید ما را به این باور برساند آنچه که منطقه برای نیل به امنیت پایدار به آن نیاز حیاتی دارد و متأسفانه تاکنون از آن بی‌بهره بوده، رسیدن به این باور مشترک است که امنیت به وسیله خریدهای هنگفت تسلیحات و پیمان‌های نظامی با قدرت‌های خارجی (که با مداخلات مکرر و حمایت از رژیم صهیونیستی بیشترین تهدید را متوجه امنیت منطقه کرده‌اند) حاصل نمی‌شود، بلکه امنیت در گرو اعتماد و تکیه بر مردم و توانمندی‌های ملی و تقویت ارتباطات حسن هم‌جواری با دیگر کشورهای منطقه است.


منطقه از فقر گفتمان جامع منطقه‌ای رنج می‌برد


وزیر امور خارجه کشورمان می‌نویسد: منطقه ما از فقر گفتمان جامع منطقه‌ای در حوزه‌های مختلف رنج می‌برد که می‌تواند ریشه صلح و آبادانی را برای همیشه بخشکاند. منطقه ما بیش از متهم‌سازی‌ها، لفاظی‌های تند و ستیزه‌جویانه و انباشت و رقابت تسلیحاتی به گفتمان درون‌منطقه‌ای نیازمند است. جمهوری اسلامی ایران در گذشته با درک خطرات پیش رو، دو ابتکار «مجمع گفتگوی منطقه‌ای» و «پیمان عدم تعرض» را پیشنهاد کرده است. اکنون با آگاهی از افزایش تهدیدات و چالش‌ها، برای نجات منطقه از لبه پرتگاه ویرانی، ضرورت تحقق گفتمان جدید در منطقه را بیش از گذشته احساس می‌کنیم؛ حفاظت از منطقه را مسئولیت مشترک همه کشورهای متعلق به آن می‌دانیم و اطمینان داریم با مشارکت همه کشورهای حوزه هرمز می‌توان در امواج پرتلاطم، منطقه را به ساحل آرامش و پیشرفت و شکوفایی هدایت کرد.


به‌ نوشته ظریف، حفظ امنیت مسئولیت اصلی همه کشورهای منطقه است و امنیت باید درون‌زا و با پرهیز از مداخلات خارجی باشد. سرنوشت مردم و ملت‌های منطقه خلیج فارس بنا به علقه‌های مشترک دینی، فرهنگی، سنتی، تاریخی، جغرافیایی و خانوادگی به یکدیگر پیوند خورده است و امنیت در آن قابل تجزیه و تفکیک نیست، یا همه از امنیت در این منطقه بهره می‌برند یا همه از آن محروم می‌شوند. بر این مبنا «پویش صلح هرمز» به وسیله رئیس‌جمهور روحانی در سخنرانی خود در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شد.


پویش صلح هرمز بر مبنای حسن هم‌جواری است


رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان نوشت: «پویش صلح هرمز» با مشارکت هشت کشور وابسته به آن شامل پادشاهی عربستان سعودی، جمهوری عراق، سلطنت عمان، امارات عربی متحده، دولت کویت، دولت قطر، پادشاهی بحرین و جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت لازم و کافی برای تحقق امنیت فراگیر در منطقه به وسیله گفتمان درون‌منطقه‌ای برخوردار است.


وی افزود: این طرح بر اصولی همچون تعهد به اهداف و اصول ملل متحد، حسن هم‌جواری، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، خدشه ناپذیری مرزهای بین‌المللی، حل و فصل مسالمت‌آمیز همه اختلافات، رد تهدید یا توسل به زور یا مشارکت در هرگونه ائتلاف‌ یا پیمان‌ نظامی علیه یکدیگر، مداخله نکردن در امور داخلی و روابط خارجی یکدیگر، احترام به مقدسات و نمادهای ملی، مذهبی و تاریخی یکدیگر و احترام متقابل، منافع متقابل و جایگاه برابر همه دولت‌های منطقه استوار است و دستیابی به اهداف عالی شامل ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه همه دولت‌ها و مردمان منطقه، تشویق تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه، همکاری در ریشه‌کن کردن تروریسم، افراطی‌گری و تنش‌های فرقه‌ای، خنثی کردن تنش‌ها و حل و فصل همه اختلافات و درگیری‌ها به شیوه مسالمت‌آمیز و به وسیله گفتگو، تقویت ارتباطات و هشدارهای پیشگیرانه، تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع، حمایت از محیط زیست و گسترش همکاری، تعامل، کسب و کار، تجارت و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف در میان دولت‌ها، مردمان و بخش خصوصی را دنبال می‌کند.


ظریف نوشت: دستیابی به اهداف مذکور به وسیله برگزاری نشست‌ها در زمینه‌های مختلف کارشناسی، وزیران و سران کشورها و نیز متخصصان، اندیشکده‌ها و بخش خصوصی و تشکیل گروه‌های اقدام لازم در حوزه‌های دارای اولویت دنبال خواهد شد.


وی افزود: پیمان عدم تجاوز و عدم مداخله، کنترل تسلیحات و اقدامات اطمینان‌ساز، ایجاد مناطق عاری از سلاح‌های کشتار جمعی، ارتباطات نظامی و تبادل اطلاعات و داده‌ها، خطوط تماس دائمی، سامانه‌های هشدار پیشگیرانه، مبارزه با مواد مخدر، تروریسم و قاچاق انسان، بهبود امنیت انرژی و آزادی کشتیرانی برای همه، سرمایه‌گذاری مشترک در نفت، گاز، انرژی، ترانزیت و حمل و نقل، ارتقای تعاملات بخش خصوصی، کسب و کار و تجارت، همکاری‌های فرهنگی و اجتماعی از جمله گفتگوی بین مذاهب، تبادلات فرهنگی و توریسم، همکاری‌های علمی ازجمله تبادل دانشمندان و دانشجویان و پروژه‌های مشترک علمی و فناوری، همکاری در حوزه‌های نوظهور سایبری ازجمله امنیت سایبری، ایمنی هسته‌ای، حفاظت از محیط زیست به ویژه محیط زیست دریایی و آثار منفی گرد و غبار و ریزگردها و همکاری‌های انسان‌دوستانه به ویژه در زمینه مهاجران، پناه‌جویان و افراد بی‌خانمان می‌تواند از مصادیق حوزه‌های همکاری و موضوعات مورد بحث در گروه‌های اقدام و نشست‌های هشت کشور در نظر گرفته شوند.


در انتظار واکنش مثبت کشورهای منطقه هستیم


وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه می‌توان از ظرفیت سازمان ملل متحد برای ایجاد یک پوشش بین‌المللی و رفع نگرانی‌های احتمالی برخی از طرف‌ها و حفظ منافع مشروع جامعه بین‌المللی استفاده کرد، نوشت: بدیهی است که موفقیت هر طرحی نیازمند مشارکت همه اعضا و اعتماد متقابل است. رئیس‌جمهور روحانی من را مأمور کرد که برای اطلاع از نظرات دولت‌ها و نخبگان منطقه و تکمیل و تقویت پویش صلح هرمز مشورت‌های خود را آغاز کنم و در این راستا نخبگان، اندیشکده‌ها و بخش خصوصی می‌توانند با ارائه نظرات و پیشنهادهای سازنده به شکل‌گیری و تقویت پویش صلح هرمز کمک کنند.


ظریف تأکید کرد:‌ ما امیدوارانه به تحقق این ابتکار در انتظار واکنش مثبت کشورهای منطقه به آن هستیم و آمادگی خود را برای ورود به گفتگوی جامع و فراگیر در چارچوب اصول و اهداف فوق‌الذکر اعلام می‌کنیم.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته