شوخی فاجعهبار شهرداری با اجرای طرح ترافیک از 23 فروردین/ «کرونا» در سیستم حمل و نقل عمومی منتظر شهروندان است
گروه اجتماعی خبرگزاری آنا-میثم خاکپور؛ در حالی با شروع فعالیت ادارات پس از تعطیلات نوروز صحبت از طرح فاصلهگذاری هوشمند شد که علاوه بر ابهامات موجود در آن بهنظر میرسد این نسخه ستاد ملی مبارزه با کرونا چندان در پایتخت با افزایش تردد شهروندان تهران برای حضور در محل کارشان چارهساز نخواهد بود.
صحبت از فاصلهگذاری اجتماعی در ایام نوروز بهدلیل تعطیلی ادارات، میزان استفاده از حمل و نقل عمومی را در مترو و اتوبوس به ترتیب 80 و 70 درصد کاهش داد که همین موضوع تا حدودی مطابق با طرح فاصلهگذاری اجتماعی شد و سرفاصله حرکت قطارهای مترو و اتوبوسهای درونشهری نیز افزایش یافت.
این در حالی است که با آغاز فعالیت ادارات در شانزدهم فروردین ماه علیرغم کاهش تردد با وسایل حمل و نقل عمومی بهدلیل آزاد شدن طرح ترافیک میزان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یافت بهطوریکه ترافیک صبحگاهی به 43کیلومتر رسید.
اما با باز شدن ادارات و ورود به فاز جدید مدیریت کرونا در پایتخت سخن از فاصلهگذاری هوشمند به میان آمده که بخشی از آن شامل استفاده از حمل و نقل عمومی است. بنا به اذعان مدیران شهری پیش از آغاز این طرح پیادهسازی آن غیرممکن ارزیابی شد.
گفتنی است آزاد شدن طرحهای ترافیکی یکی از مهمترین عوامل کاهش ایجاد ازدحام ناشی از استفاده از حمل و نقل عمومی در پایتخت بود اما با توجه به اظهارنظر اخیر سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مبنی بر اجرای طرح ترافیک از بیست و سوم فروردین ماه بهنظر میرسد تهران با موج جدید ابتلا و مرگ و میر در روزهای آینده مواجه شود.
فاصلهگذاری اجتماعی در مترو غیرممکن است
یوسف حجت سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این خصوص عنوان کرده که طرح فاصلهگذاری اجتماعی در محیطهای خلوت قابل اجرا است. پیشبینی میشود تعداد مسافران در هفته آینده بیشتر باشد؛ ما نمیتوانیم مانع سوار شدن مسافران به مترو شویم یا برای این موضوع مأمور پیشبینی کنیم بنابراین بسیار منطقی است که اعلام کنیم اجرای طرح فاصلهگذاری اجتماعی برای مترو امکانپذیر نیست.
وی افزود: طی روزهای اخیر که به گفته برخی مترو شلوغ شده تنها 20 درصد مسافران حضور یافته بودند ولی با این وجود ما از 80 درصد ظرفیت مترو برای تردد این افراد استفاده کردهایم.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در روزهای اخیر از محیطهایی که تراکم جمعیت در متروها داشتیم ایستگاههای تقاطعی است بهطور مثال مسافران که از کرج به سمت تهران میآیند در خط دو و ایستگاه صادقیه ازدحام زیادی ایجاد میکنند ولی دوباره در مسیرها کمی از ازدحام جمعیت کاسته میشود.
وی اذعان کرد: اگر متقاضی مترو افزایش یابد باید چارهای اندیشید البته کارهای فرهنگی را ما در این زمینه انجام دادهایم و توصیه شده مردم برای حفظ سلامت خود و دیگران در خانه بمانند ولی برخی از افراد چارهای برای استفاده از مترو ندارند.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: حدود 20 درصد مسافران اکنون با مترو سفر میکنند. حال تصور کنید این رقم به بیش از 50 درصد برسد. بنابراین باید راهکار اساسی در این زمینه داشت.
سرنوشت فاصلهگذاری در اتوبوسهای درون شهری در گام دوم نیز با مترو تفاوتی ندارد
ناگفته پیداست که وضعیت اتوبوسهای درون شهری نیز چندان متفاوت از مترو نخواهد بود.
تصاویر منتشر شده در روزهای اخیر بیانگر آن است که شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هم بهدلیل محدودیتهای ناوگان شرکت واحد نمیتواند مجری خوبی برای پیادهسازی طرح فاصلهگذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار در اتوبوسهای درون شهری باشد.
با مرور برخی از بندهای راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-19(کروناویروس) فاصلهگذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار در اتوبوسهای درون شهری خود گواهی بر این مدعاست.
بخشی از این موارد بدین شرح است:
- از حداکثر ظرفیت وسایل حمل و نقل اتوبوسهای درون شهری و خدماترسانی با ۵۰ درصد ظرفیت اسمی استفاده شود.
- نحوه قرار گرفتن مسافران در هر ردیف باید به گونهای باشد که مسافران حداقل یک متر از هم فاصله داشته باشند.
- برای تماس با دستگیرههای اتوبوس از دستمال کاغذی استفاده شود.
- نصب ظروف حاوی مواد ضدعفونی کننده دستها با پایه نگهدارنده در اتوبوسها
اینکه چه تدابیری برای مدیریت این شرایط با وجود حضور دو سومی شهروندان و کارمندان به سر کارشان اندیشیده خواهد شد همچنان در هالهای از ابهام است زیرا با وجود کاهش نسبی آمار مبتلایان و تلفات ناشی از این ویروس مسئولان امر از نرسیدن وضعیت شیوه کرونا به نقطه پیک آن سخن گفتهاند.
مدیریت کرونا در پایتخت از شرایط عقبتر است
علیرغم طرحهای ارائه شده که به نوعی از پیش نتایج اجرای آن مشخص است مدیریت بحران برای مقابله در برابر ویروس کرونا در پایتخت پیشبینیهای لازم را هم برای مواجهه با تأخیر صورت میدهد بهطوریکه فرمانده مقابله با کرونای پایتخت به اجرای دیرهنگام طرح فاصلهگذاری در تهران اذعان کرد.
علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران که در جلسه روز سهشنبه شورای اسلامی شهر تهران حاضر شد در اینباره گفت: فاصلهگذاری اجتماعی در شرایطی اجرایی شد که ما شاهد افزایش مراجعهکنندگان سرپایی، افزایش بیمارانی که نیاز به بستری و کاهش ترخیص افراد بستری شده هستیم و این نشان میدهد هنوز این ویروس در تهران کنترل نشده و شیب ابتلا فزاینده است.
وی در ارتباط با وضعیت مبتلایان و موج افزایش آمار مبتلایان در پایتخت هم گفت: هفته آینده با افزایش مبتلایان کرونا در تهران که در ایام نوروز به مسافرت رفتند مواجه خواهیم بود. همچنین طی سه روز اخیر که شهر تهران شاهد افزایش جمعیت و تراکم و ترافیک بوده نیز طی ۵ تا ۹ روز آینده بازتابهای خود را در میزان مبتلایان نشان خواهد داد.
ستاد مقابله با کرونای پایتخت به هدررفت هزینهها در پایتخت بیتوجه است
نکته دیگر در مدیریت مقابله با کرونا در پایتخت بیتوجهی به هدررفت منابع مالی شهرداری تهران در اجرای پروتکلهایی است که نه تنها سودی به حال شهروندان ندارد بلکه منابع مالی شهرداری را نیز بدون هیچ فایدهای به هدر میدهد.
از آغاز اعلام شیوع کرونا در پایتخت هر روز بهطور مرتب و در چندین مرحله کلیه حدود 127 ایستگاه مترو و یک هزار و 270 واگن، حدود 5 هزار و 900 دستگاه اتوبوس شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران بههمراه ایستگاههای آنها از سوی نیروهای شهرداری تهران ضدعفونی میشوند و این در حالی است که چندی کیانوش جهانپور سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا عنوان کرد که زمانیکه گروه اول سوار بر وسایل نقلیه عمومی میشوند تاریخ انقضای (ضدعفونی) آن فرامیرسد و نمیتوان آن را بارها و بارها ضدعفونی کرد به همین منظور نکات بهداشتی از سوی مردم در این مکانها بیشتر باید رعایت شود.
مشخص نیست تنها این فعالیت شهرداری تهران چقدر هزینه بر پایتخت تحمیل کرده ولی اظهارات اعضای شورای شهر حاکی از آن است که تحمیل هزینههای ناشی از کرونا شهرداری تهران را در سال 99 با کسری بودجه 32 تا 56 درصدی مواجه خواهد کرد.
سید حسن رسولی، خزانهدار شورای اسلامی شهر تهران نیز در باب وضعیت مالی شهرداری تهران عنوان کرده که شهرداری تهران از حیث مالی نفسهای آخر را میکشد و با توجه به کاهش شدید منابع درآمدی اگر حمایتهای مالی از شهرداری صورت نگیرد با کمال تأسف در روزهای آینده مجبور هستیم به دلیل خالی بودن جیب این خدمات را ادامه ندهیم.
مجموع این اظهارات و اقدامات ضد و نقیض که رسماً از سوی مسئولان ستاد مقابله با کرونا (حداقل در مورد تهران) بیان میشود حاکی از از هم گسیختگی و فقدان یک انسجام و وحدت رویه در مدیریت شرایط بحرانی در پایتخت دارد موضوعی که تداوم آن میتواند نتایج اسفناکی در روزها و هفتههای آینده برای پایتختنشینان در پی داشته باشد.
انتهای پیام/ 4105/پ
انتهای پیام/