دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مهر 1398 - 11:38
حامیان اغتشاشات عراق -1؛

حمایت رئیس «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» از آشوب‌های عراق + عکس

رئیس آمریکایی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» با برجسته کردن ادعای نفوذ ایران در عراق، از آشوب‌های این کشور حمایت کرد.
کد خبر : 429040
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «مارک دوبوویتز»، رئیس «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» از اعتراضات و آشوب‌های عراق با چاشنی حمله به سیاست‌های منطقه‌ای ایران، علناً حمایت کرد.


وی در یادداشتی توئیتری، اوضاع جاری در عراق را «بن سیاسی» تعبیر کرد و مدعی شد که مردم این کشور از دخالت‌های ایران در همه حوزه‌ها خسته شده‌اند.


دووبویتز و بنیاد تحت مدیریتش تاکنون مشاوره‌های زیادی برای تحریم ایران به کاخ سفید ارائه کرده‌اند که توصیه به تحریم شرکت‌های پتروشیمی، یکی از آن‌ها به شمار می‌رود. به همین دلیل، در اوایل شهریور سال جاری، در لیست تحریمی دولت جمهوری اسلامی قرار گرفت. وزارت امور خارجه کشورمان با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد «در اجرای تکالیف مقرر در تبصره یک ماده ۴ و تبصره یک ماده ۵ از قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه مصوب ۱۳۹۶/۵/۲۲، به دنبال هماهنگی‌های صورت گرفته با مراجع ذی‌ربط، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و مارک دوبوویتز مدیر آن را در فهرست تحریمی موضوع قانون مذکور قرار می‌دهد و لذا نامبردگان مشمول آثار قانونی مواد ۶ تا ۸ قانون موصوف خواهند بود.»


ظاهراً سیاست‌های «عادل عبد المهدی»، نخست‌وزیر عراق نیز به‌شدت رئیس این بنیاد ضد ایرانی را عصبانی کرده و نوشته است که وی کاملاً از رتق‌وفتق امور ناتوان است.


این در حالی است که روزنامه لبنانی الاخبار در اوایل سال جاری میلادی به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که تابستان داغی در انتظار عراق خواهد بود، ولی یک منبع بلندپایه عراقی اعلام کرد که «آمریکایی‌ها، اواسط تابستان 2019 نسبت به طرحی هشدار دادند که همه‌چیز را علیه ایران تغییر خواهد داد و تلاش کردند که از طریق شخصیت‌های سیاسی عراق این پیام را به تهران برسانند».


یک ماه پیش نیز شیخ «قیس الخزعلی»، رهبر جنبش «عصائب اهل الحق» هم در گفتگویی به موضوع بسیار مهمی اشاره کرد. وی گفت که برخی گروه‌های سیاسی عراق با کشورهای خارجی هم‌پیمان شده‌اند تا موج جدیدی از آشوب‌ها و ناآرامی‌ها را کلید زده و هدایت کنند، چراکه از سیاست خارجی عراق خرسند نیستند و مطلوب آن‌ها، مطیع کردن دولت است. رئیس این جنبش ضد سعودی – آمریکایی حتی تاریخ این بلوا را هم 10 اکتبر ذکر و تصریح کرد که علت این توطئه، عدم همراهی عراق با «معامله قرن» است.


شواهد و قرائن متعدد و متفاوتی وجود دارد که نشان می‌دهد مثلث غربی، عبری، عربی با محوریت آمریکا و عربستان در این آشوب‌ها دست داشته‌اند و خوشحالی دوبوویتز از بلوای روزهای گذشته در عراق نیز کاملاً در این راستا قرار دارد.



انتهای پیام/4106/


 


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته