2 درصد افراد جامعه تیزهوش هستند/ 114 هزار المپیادی در کشور وجود دارد
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، فاطمه مهاجرانی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالشهای نخبهپروری در نظام آموزشی به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت گفت: امسال در جریان اعزامهایی که برای نخبگان صورت گرفت، با مشکل خروج از کشور پسران بهدلیل مشمول بودن آنها روبهرو بودیم و این افراد باید وثیقهای میپرداختند و چون ما در مرکز سمپاد اختیاری نداشتیم و تفاهمنامهای که باید با نظاموظیفه امضا میشد، امضا نشد لذا بچهها خودشان برای خروج از کشور وثیقه گذاشتند.
وی با تأکید بر اینکه امسال 22 نفر از 23 نفری که به المپیاد اعزام شدند پسر بودند اضافه کرد: مبلغ وثیقه 15 میلیون تومان بود، اما بهدلیل عدم استقلال مجموعه و حجم بالای کار در وزارتخانه ما نتوانستیم برای بچههای المپیادی وثیقه بگذاریم. وزیر و یا معاونت پشتیبانی باید این تفاهمنامه را امضا میکردند که معاونت پشتیبانی اعلام کرد در حیطه مسئولیتاش نیست و باید معاونت حقوقی امضا کند که آنها هم گفته بودند در حیطه عملکرد ما نیست.
سمپاد مرکز است و رئیس آن معاون وزیر نیست
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانشپژوهان جوان ادامه داد: اکنون سمپاد، یک مرکز است و رئیس آن، معاون وزیر نیست و تا سمپاد مورد نظر ما به سازمان تبدیل نشود، مسئول آن نیز یکی از معاونان وزیر نخواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه المپیاد با اردو فرق دارد اظهار کرد: تیمی که همراه المپیادیها میروند، فقط همراه معمولی نیستند بلکه سؤالها را ترجمه میکنند و در واقع وظیفه آنها دفاع از حق دانشآموزان است که این موضوع تجربه و تخصص میخواهد.
مهاجرانی با بیان اینکه مرکز سمپاد هدفش نخبه پروری است تصریح کرد: اینگونه نیست که بگوییم خروجی سمپاد فقط و فقط رتبه اولی کنکور یا المپیادی است.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانشپژوهان جوان ادامه داد: سال 89 دو مرکز سمپاد و باشگاه دانشپژوهان جوان ادغام شدند و افزایش ورودی زیادی رخ داد که اشتباه بود. در حال حاضر تعداد مدارس کم شده و چند سالی است که این روند شروع شده است. قبلاً 42 مرکز فرزانگان سمپاد داشتیم که با مجتمع کردن آنها حدود 30 مرکز داریم. یک مقطعی 156 هزار جمعیت دانشآموزی داشتیم که امسال به 114 هزار رسیده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر سهم شهرستانهای ما از المپیادها به سمت صفر میل میکند. حدود هشت استان داریم که هرگز رنگ مدال کشوری به خود ندیدهاند. امروز بهجای اینکه باشگاه دانشپژوهان جوان کار باشگاهی کند،کار آموزشگاهی میکند. باید این نکته اصلاح شود و باشگاه المپیاد داشته باشیم، نه آموزشگاه. موانع زیادی در این مسیر وجود دارد که باید این موانع برداشته شود.
بهدنبال احیای سمپاد و باشگاه دانشپژوهان جوان هستیم
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانشپژوهان جوان با تأکید بر اینکه به دنبال احیای سمپاد و باشگاه دانشپژوهان جوان هستیم اضافه کرد: در تابستان برای اردوهای المپیاد، بچههای شهرستان را خوابگاه میبریم و میگوییم از اینجا بیرون نروید. ولی تهرانیها عصر از اردو بیرون میروند و این امکان را دارند در کلاسهای دیگری هم شرکت کنند. نمیتوانیم این کار را توسعه دهیم چون پولش را نداریم.
مهاجرانی با بیان اینکه طرح شهاب زمانبر است گفت: شهاب برنامه ملی است و فراموش نکنیم که میخواهد یک نیمرخ استعدادی ارائه بدهد و کار سختی است. زود است برای میزان موفقیت طرح شهاب قضاوت کنیم.
وی در ادامه به راهاندازی سمپاد مهارتی اشاره و درباره رتبههای برتر کنکور از مدارس غیردولتی اظهار کرد: وقتی سمپاد ضعیف میشود حاصل این است که افراد درست برای المپیادها انتخاب نمیشوند. باید به قانون احترام گذاشت، غیردولتیها رسمیت قانونی دارند و این اشکال سیستم است نه اشکال مدارس و دانش آموزان غیردولتی.
دو درصد افراد جامعه تیزهوشند
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانشپژوهان جوان درباره تفکیک استعدادهای برتر نیز گفت: تفکیک یک موضوع دیگر است، اما تفکیک حداقلی به رسمیت شناختهشده است. دو درصد افراد جامعه تیزهوش هستند و تمرکز ما روی دو درصد جمعیت دانشآموزی هستیم. اردوهای علمی جهادی در راستای تلفیق است، سمپاد فراگیر و خانه علوم پایه در راستای تلفیق است و کارهای خوبی دارد در این زمینه انجام میشود.
انتهای پیام/4087/4110/
انتهای پیام/