وجود مدارس استعداد درخشان در کشور الزامی است
فاطمه مهاجرانی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشوپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص جداسازی دانشآموزان بااستعداد و فلسفه وجود مدارس استعدادهای درخشان در کشور گفت: این موضوع که جداسازی دانشآموزان بااستعداد از دیگر دانشآموزان خوب است یا بد، از دو حوزه قابلبحث است و باید فلسفه این کار و شیوه اجرای آن موردتوجه قرار گیرد.
وی اظهار کرد: در خصوص فلسفه ایجاد مدارس استعدادهای درخشان باید بگوییم امیدواریم که آنقدر آموزش دانش آموزان در کشور ما پیشرفت کند که نیازی به این جداسازی نباشد.
رئیس مرکز استعدادهای درخشان آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر برنامههای آرام و پنهانی برای استعدادهای درخشان برگزار میشود اما باید گفت در هیچ جای دنیا منابع انسانی بااستعداد رها نمیشوند و برنامههای خاصی برای آنها به اجرا درمیآید. درواقع باید گفت در اصل پرورش این استعدادها هیچ تردیدی وجود ندارد.
مهاجرانی در خصوص شیوه آموزش و جداسازی دانش آموزان بااستعداد اضافه کرد: شیوه هر کاری متناسب با شرایط هر کشوری تعریف میشود.
وی اضافه کرد: اگر بتوانیم معلمها را با شرایط آموزش بهتر و آزمایشگاههای مجهزتر آماده کنیم و فرآیند آموزش باکیفیت را در مدارس اعمال کنیم نیازی به جداسازی دانشآموزان وجود ندارد.
رئیس مرکز استعدادهای درخشان وزارت آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: با توجه به اقتضای این برهه زمانی این اتفاق و وجود مدارس استعدادهای درخشان و شناسایی و پرورش این استعدادها الزامی است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا در خصوص اینکه آیا این اتفاق دانشآموزان این مدارس را متوقع بار نمیآورد، اضافه کرد: نکته مهم این است که ما باید یاد بگیریم و یاد بدهیم که استعداد برای افراد مسئولیت ایجاد میکند و این مسئله باید موردتوجه قرار گیرد.
مهاجرانی تصریح کرد: برای این دانشآموزان برنامههای تکمیلی در نظر گرفته میشود و مجموعه دورههای مهارت زندگی و سبک زندگی ایرانی- اسلامی را میگذرانند. در این دورهها مهارت تصمیمگیری، کارویژههای خاص و اردوهای جهادی برگزار میشود و به این طریق این دانشآموزان یاد میگیرند که استعداد وسیله سوءاستفاده آنها نیست و باید از آن به نفع جامعه استفاده کنند.
وی از برقراری خانه علوم پایه در خوزستان خبر داد و اضافه کرد: در راستای فرمایشات رهبری که به علوم پایه تأکید دارند این پایگاه بهصورت پایلوت در استان خوزستان راهاندازی شده و در آن دانشآموزان به گفتگوهای علمی در رشتههای علوم پایه میپردازند.
رئیس مرکز استعدادهای درخشان آموزشوپرورش اضافه کرد: از این ظرفیت والدین نیز میتوانند استفاده کنند اما نکته جالب این است که این خانهها بهوسیله خود دانشآموزان گردانده میشود.
مهاجرانی اضافه کرد: اگر دانشآموزان در این خصوص مغرور شوند این موضوع مشکل آنها نیست بلکه به نوع نظام آموزشی برمیگردد.
وی خاطرنشان کرد: بیش از ۶۷۰ مدرسه از استعدادهای درخشان در سراسر کشور تا مقطع متوسطه اول و دوم وجود دارد که بیش از ۱۱۴ هزار دانشآموز در این مدارس درس میخوانند.
انتهای پیام/4087/ن
انتهای پیام/