دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مهر 1394 - 14:15

هشدار دانشمندان کانادایی و آمریکایی درباره آثار خطرناک مداد چشم و رژ لب

پژوهش‌هایی در دانشگاه واترلو در اونتاریو کانادا و دانشگاه کالیفرنیا نشان داده است که بسیاری از مواد و وسایل آرایشی سمی، آلوده‌کننده و برای بهداشت و سلامتی بانوان خطرناک هستند.
کد خبر : 42798

به گزارش خبرنگار اجتماعی آنا، دانشمندان هشدار می‌دهند که برخی از مواد آرایشی آسیب‌هایی جدی برای بهداشت و سلامتی در پی دارند.


این دانشمندان از جمله نسبت به بروز عفونت به علت کشیدن خط چشم با مداد، وجود سرب و سایر فلزات سمی در رژ لب، مواد آلرژی‌زا در کرم‌ صورت و شامپو و مواد سمی در براق کننده ناخن اعلام خطر کرده‌اند.


به گزارش دیلی میل، این هشدار نتیجه پژوهشی است که در دانشگاه واترلو در اونتاریو کانادا انجام شده و خلاصه‌ای از آن در ژورنال Eye and Contact Lens منتشر شده است. به گفته دکتر آلیسن نگ از دانشگاه واترلو ذراتی از مداد چشم در مدت پنج دقیقه پس از استفاده از آن وارد چشم می‌شوند که چسبنده هستند و با عوامل دفاعی طبیعی از چشم خارج نمی‌شوند.


این پژوهشگر می‌گوید: «مشکلات (ناشی از مداد چشم) برای خانم‌هایی که از لنز تماسی استفاده می‌کنند، بیشتر بروز می کند. اگر مواد خط چشم به لنز آنها بچسبد، تجمع بیشتر آن ممکن است سبب تاری دید و اختلال بینایی شود.» به گفته این پژوهشگر بهتر است قبل از هر مصرف مداد تراشیده شود تا باکتری کمتری در نوک آن وجود داشته باشد. وی همچنین توصیه کرده که همیشه قبل از خواب، آرایش کاملاً پاک شود.


همچنین ماده دی هیدروکسی استون یا DHA در مواد برنزه کننده پوست در این پژوهش به‌عنوان ماده‌ای خطرناک معرفی شده است. این کربوهیدرات که از نیشکر و یا چغندر گرفته شده و با اسیدهای آمینه بر روی پوست به رنگدانه تبدیل می شود، در مجاورت اشعه فرابنفش آفتاب، احتمال آزاد شدن رادیکال‌های آزاد و پیری زودرس پوست ناشی از آفتاب را 180 درصد بیشتر می‌کند.


همچنین وجود فلزات خطرناک در رژ لب مسئله‌ای ست که پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در مورد آن هشدار داده‌اند. بیش از نیمی از رژ لب‌های موجود در بازار حاوی سرب و سایر فلزات سمی مانند کادمیم و آلومینیوم هستند که به سیستم عصبی آسیب می‌رسانند و با اختلالات جنینی در ارتباط هستند.


دانشمندان بریتانیایی نیز نسبت به وجود ماده شیمیایی متیل‌ایزوتیازولینون یا MI که به عنوان ماده نگه‌دارنده در کرم‌های صورت از آن استفاده می‌شود و ممکن است با تبدیل به یک منبع اصلی آلرژی، سبب ایجاد عوارضی مانند خارش، اگزمای حاد و تاول شود، هشدار داده‌اند.


دستمال‌های مرطوبی که پوست را می سوزانند، لاک ناخن حاوی فرمالدئید سرطان‌زا و شامپوهای خشک که ممکن است به عفونت باکتریایی فولیکولیت و بروز لکه در پوست سر منجر شود و ایجاد بثورات آلرژیک و عفونت ویروسی یا قارچی به علت استفاده از ریمل، از دیگر مواردی است که این پژوهشگران به آنها اشاره کرده‌اند.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته