دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مهر 1394 - 12:42

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی: آدم‌های نادانی هستند که اظهارات تفرقه‌افکنانه‌ای دارند

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 1377 طی سخنانی در اجلاس غدیر نسبت به مخاطرات جدی ادامه تفرقه‌افکنی‌ها از سوی جریانات افراطی شیعه و سنی هشدار داد و تأکید کرد: آدم‌های نادانی هستند که در هر یک از فرقه‏‌ها و مذاهب پیدا می‌شوند و اظهارات غیرعاقلانه و تفرقه‌افکنانه‌ای می‏‌گویند.
کد خبر : 42628

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این سخنان، که امروز ـ چهارشنبه ـ از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی،‌ بازنشر شده است، اظهار کرد: بحث کارساز برای الان این است که دنیای اسلام را بر چه محوری اداره کنیم. الان باید بدانیم برنامه فرهنگی و عقیدتی چه باشد. الان باید بدانیم با چه محتوایی باید زندگی خود را اداره کنیم و دنیای خود را بسازیم.


وی تأکید کرد: آن محتوا، قرآن است. قرآن که از حدیث فتح خیبر روشن‏‌تر است. سنن روشن حضرت رسول(ص) است. سنن صحابه‏‌های متعدد و مقبول فرقین هستند که می‏‌توانیم با آن‌ها متحد شویم و روح غدیر را که هدایت جهان اسلامی و جلوگیری از تفرقه است، بدست بیاوریم.


هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: ما هرچه در تاریخ به طرف جلو می‌رویم،‌ تعصب، تنگ‌نظری و تحجر ضعیف‏‌تر می‏‌شود و تعقل‏‌ها و سعه ‏صدرها و منطق و استدلال قوی‌تر می‌شود.


وی اضافه کرد: اگر شیاطین بگذارند و اگر اهل فکر و دلسوزان امت وارد میدان شوند، می‌توان امیدوار بود که به‌تدریج و مرحله به مرحله دنیای اسلام را جلو ببریم. ابزارش همین کنفرانس‌های اسلامی، همین رفت‏ و آمدهای اسلامی، ارتباطات دانشگاه‌ها، علما و این مراکز هست و موانع آن اظهارات غیرعاقلانه و تفرقه‌افکنانه‌‏ای است که در هر یک از فرقه‏‌ها و مذاهب آدم‌های نادانی پیدا شود و می‏‌گویند و آدم‌های دلسوز و مخلص اما کوتاه‌‏بین و بی‌اطلاع از حقایق ممکن است مزاحمت و تفرقه درست کنند.


هاشمی‌رفسنجانی گفت: امروز دنیایی نیست که بگوییم فقط تشیع و به تنهایی بتوانیم خود را حفظ کنیم. مالکی، حنفی و سایر فرق نمی‌توانند به تنهایی دنیای اسلام را اداره کنند. با هماهنگی می‏‌شود به مسائل اختلافی پاسخ داد. با اسناد و مدارک و چیزهایی که وجود دارد، قابل حل است. مقداری مربوط گذشته است. نباید باعث تفرقه ما باشد. مقداری مربوط به آینده است. آنها باید مورد توجه باشد و مسائل روز حل بشود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته