دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مهر 1394 - 14:33
روشنایی در گفت‌وگو با آنا خبر داد

احداث مجموعه فرهنگی دکتر قریب در واحد آشتیان/ فعالیت‌ دانش‌بنیان در راستای تولید انرژی‌های نو

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان از احداث «مجموعه فرهنگی دکتر قریب» پدر علم زمین‌شناسی در این واحد دانشگاهی در راستای انجام طرح‌های فرهنگی ماندگار خبر داد.
کد خبر : 42335

دکتر علی روشنایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره انجام طرح‌های ماندگار فرهنگی در واحد آشتیان اظهار کرد: این واحد با توجه به پیشینه تاریخی شهر پتانسیل‌های کافی برای انجام طرح‌های ماندگار فرهنگی دارد و دانشگاه سنگینی این مسئولیت را در شهری که حداقل 50 شخصیت سرشناس تاریخی در سطح ملی و جهانی دارد، کاملا احساس می‌کند.


وی مهمترین طرح فرهنگی واحد برای سال 94 که با جذب کمک مالی از سوی سازمان‌های دولتی از جمله اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی در حال انجام است، احداث «مجموعه فرهنگی دکتر قریب» پدر علم زمین‌شناسی عنوان کرد و گفت: مقبره دکتر قریب طبق وصیت وی در داخل سایت دانشگاه قرار دارد و قرار شده پس از تصویب نهایی طرح از سوی هیات امنای استان مرکزی، در کنار این مقبره یک مجموعه چهار قسمتی ماندگار (مقبره دکتر قریب، موزه سنگ‌شناسی پارس، موزه مردم‌شناسی شهرستان آشتیان و بخش نسخ خطی) ایجاد شود.


روشنایی درباره عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی آشتیان در راستای کاهش وابستگی به شهریه دانشجویان اظهار کرد: برای کاهش هزینه تاکتیک‌های مختلفی از سوی سازمان مرکزی ارائه شده که واحد آشتیان در برخی از آنها موفق بوده است.



به گفته وی، صرفه‌جویی یکی از مهمترین راه‌های کاهش هزینه‌ها بوده که واحد آشتیان در این زمینه نسبت به سال گذشته حدود 20 درصد توفیق عمل پیدا کرده است.


رئیس واحد آشتیان با بیان اینکه این واحد دانشگاهی از ظرفیت موجود خود برای افزایش درآمد غیرشهریه استفاده کرده است، افزود: کشت زمین 30 هکتاری و جذب کمک‌ سازمان‌ها از دیگر راه‌هایی بوده که واحد آشتیان برای درآمد غیرشهریه و کاهش وابستگی به شهریه دانشجویان به آن عمل کرده است.


منطقه آشتیان به دلیل بادخیزی و آفتابی بودن زمینه‌های لازم را برای ایجاد طرح‌های مربوط به تولید انرژی‌های نو دارد که واحد آشتیان با همکاری متخصصان داخل و خارج دانشگاه مطالعات اولیه را درباره امکان‌سنجی آغاز کرده است و در اسرع وقت هم نسبت به انجام مراحل اداری و فرایندهای اجرایی این کار اقدام خواهد کرد

وی خاطرنشان کرد: واحد آشتیان در این راستا مجوزهایی نیز برای تبدیل به احسن کردن املاک و مستغلات و همچنین سرمایه گذاری در طرح‌های اقتصادی و دانش‌بنیان اخذ کرده است که با مساعدت مدیران ارشد استان و همینطور سازمان مرکزی این طرح‌ها در ماه‌های باقیمانده سال پیگیری خواهد شد.


روشنایی با توجه به فعالیت‌های دانش‌بنیان این واحد از تولید انرژی‌های نو نام برد و اظهار کرد: مهمترین اولویت واحد آشتیان پس از تحصیلات تکمیلی، ایجاد مراکز رشد و طرح‌های دانش‌بنیان است که مقدمات آن فراهم شده است.


به گفته این مسئول، منطقه آشتیان به دلیل بادخیزی و آفتابی بودن زمینه‌های لازم را برای ایجاد طرح‌های مربوط به تولید انرژی‌های نو دارد که واحد آشتیان با همکاری متخصصان داخل و خارج دانشگاه مطالعات اولیه را درباره امکان‌سنجی آغاز کرده است و در اسرع وقت هم نسبت به انجام مراحل اداری و فرایندهای اجرایی این کار اقدام خواهد کرد.


وی اضافه کرد:‌ همچنین واحد آشتیان در زمینه کیفی‌سازی نیز طرح‌هایی دارد که تا آخر سال نسبت به اجرای آنها اقدام خواهد کرد که این اقدامات زمینه حضور تمام اعضای هیات علمی را برای ورود جدی در فعالیت‌های علمی و پژوهشی فراهم می‌کند.


روشنایی با توجه به وضعیت پروژه‌های عمرانی واحد آشتیان به آنا گفت: سال 94 برای این واحد سال تعیین کننده‌ای محسوب می‌شود. در واقع واحد آشتیان به‌دلیل مازاد کارمند و هیأت علمی زیاد در دو سال اخیر وضعت مالی مناسبی نداشته و جزو واحدهای زیان‌ده به حساب می‌آید.


هدف کانونی در سال 94 تلاش برای تثبیت وضعیت مالی دانشگاه است


رئیس واحد آشتیان ادامه داد: هدف کانونی در این سال تلاش برای تثبیت وضعیت مالی دانشگاه است. بدیهی است که کانون تلاش ما روی فعالیت‌های زودبازده متمرکز شده است. از جمله گسترش تحصیلات تکمیلی که به‌طور نسبی در این مسیر موفق بوده‌ایم و به نظر می‌رسد تا پایان سال 94 وضعیت واحد از این لحاظ تغییر قابل توجهی خواهد کرد.



روشنایی از مهم‌ترین اتفاقات سال جاری واحد خود را ایجاد 25 رشته جدید در مقطع کارشناسی ارشد و پیگیری برای ایجاد پنج رشته دکترا عنوان کرد.


وی گفت: برای این رشته‌ها از سوی مرکز سنجش و آموزش مرحله تکمیل ظرفیت دانشجو در نظر گرفته‌اند. همچنین در سال 94 سعی کردیم از یک سو تعدادی از کارکنان و هیأت علمی را به‌صورت موقت یا دائمی به دیگر واحدها منتقل کنیم که این اتفاق نیز به نوعی صرفه‌جویی محسوب می‌شود.


روشنایی یادآور شد:‌ از لحاظ ساخت و ساز مجموعه پارکینگ دانشگاه که با نابسامانی قبلی چهره ناخوشایندی از لحاظ استقرار خودروها می‌داد، ساخته شد. علاوه بر این فضاسازی بیرونی دانشگاه نیز انجام شد و دانشگاه جلوه چشم نوازی را به مراجعان و شهروندان ارائه کرد که این اقدام از سوی مراجع ذی‌ربط از جمله شورای شهر مورد قدردانی قرار گرفت و حدود 50 درصد هزینه این ساخت و ساز از مصالح موجود دانشگاه که در حال از بین رفتن بود، تامین شد.


این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلانی که از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، به ویژه از سوی شخص دکتر میرزاده در زمینه مدیریت هوشمند و پویا از جمله چابک‌سازی، طرح‌های تجمیع، طرح‌های اقتصادی و دانش‌بنیان و دیگر سیاست‌های کلیدی مطرح شده، اکنون دانشگاه آزاد اسلامی را در مسیری قرار داده است که تا چند سال آینده خواهد توانست با دانشگاه‌های معتبر جهانی در تولید فکر و تبدیل آن به ثروت رقابت کند. به جرات می‌توان گفت که دانشگاه آزاد هیچ وقت به این اندازه شور و شوق برای تولید دانش و ثروت از خود نشان نداده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته