دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تک نرخی شدن ارز به اجرایی شدن برجام موکول شد

ناکامی بانک مرکزی در تک نرخی کردن ارز که به تثبیت نرخ آن در بانک مرکزی طی یک ماه گذشته انجامیده، باعث شده است که این اقدام به بعد از اجرایی شدن برجام موکول شود.
کد خبر : 42099

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،‌ در حالی که بانک مرکزی در سال جاری یکسان سازی نرخ ارز را جزو برنامه‌های اصلی خود قرار داده بود، تلاش در این راستا دست‌کم در نیمه اول سال شکست خورد.


آن طور که اطلاعات منتشرشده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد، نرخ رسمی دلار طی بیش از یک ماه گذشته به شکل بی‌سابقه‌ای ثابت مانده است. این در حالی است که از ابتدای دولت یازدهم تا پیش از تثبیت نرخ ارز، نرخ دلاز همواره در بانک مرکزی روندی صعودی داشت.


اکنون نرخ دلار در بانک مرکزی بر روی 2995 تومان تثبیت شده و مشخص نیست مد نظر این بانک، تک نرخی کردن دلار بر روی چه عددی است.


در همین زمینه امروز معاون ارزی بانک‌ مرکزی با اشاره به صراحت قانون‌گذار مبنی بر لزوم یکسان‌سازی نرخ ارز گفت: اینکه تاکنون نتوانسته‌ایم یکسان‌سازی کنیم، به دلیل تحریم‌ها و ناتوانایی برای انتقال منابع ارزی بوده است.


به گفته غلامعلی کامیاب، تلاش‌های بانک‌مرکزی باعث شده شکاف بین نرخ رسمی و نرخ بازار از 20 درصد به حدود 10 درصد کاهش یابد.


وی همچنین با بیان اینکه مطمئنم پس از اجرایی شدن برجام، چند ماه بیشتر برای یکسان‌سازی نرخ ارز زمان نیاز نخواهد بود، درباره سرنوشت نرخ ارز پس از اجرایی شدن برجام گفت: به عنوان مقام مسئول در بانک مرکزی نباید در این خصوص اظهارنظر کنم، زیرا این کار دخالت در بازار است.


او ادامه داد: قدر مسلم نرخ ارز باید طبق واقعیت‌های اقتصادی و بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار ارز تعیین شود و بانک مرکزی فقط نوسانات زودگذر و هیجاناتی که منجر به بروز شوک می‌شوند را جلوگیری می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته