دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

"هزار میلیاردتومانی"های جدید رونمایی شدند

مدتی بود که اطلاعات جدید از مطالبات معوق و فساد بانکی منتشر نشده بود،‌ تا این که به تازگی دو مقام بلندمرتبه قضایی دو رقم جدید در این حوزه را منتشر کردند.
کد خبر : 4197

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،‌ در حالی که تا پیش از این بزرگترین رقم اعلام شده برای کل مطالبات معوق نظام بانکی 100 هزار میلیارد تومان اعلام شده بود، سخنگوی قوه قضاییه چند روز پیش عددی دو برابر آنچه تا آن روز مطرح می‌شد را عنوان کرد.


محسنی اژ‌ه‌ای در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضوع معوقات بانکی به کجا رسید، گفت: اینکه در سال جاری میزان معوقات کم شده‌است یا خیر باید مورد بررسی قرار گیرد، ولی چه فایده که مجدد این معوقات در سال آینده افزایش یابد.


او افزود: دادستان کل کشور موضوع معوقات را دنبال می‌کنند که امروز معاون اقتصادی وی متأسفانه مطرح کرده بانک‌ها و بانک مرکزی یک رقم واحد و صحیح یا ندارند یا اعلام نمی‌کنند. در واقع گفته‌اند مبالغ از 95 هزار میلیارد تومان تا 200 هزار میلیارد تومان مطرح می‌شود به این شکل که عدد واحدی وجود ندارد.


طرح عدد 200 هزار میلیارد تومان برای مطالبات معوق بانکی گرچه تا کنون واکنشی از سوی بانک مرکزی نداشته‌است،‌ اما امروز رئیس قوه قضاییه از پرونده فساد بانکی دیگر رونمایی کرد.


آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه که در سفر لرستان به سر می‌برد، امروز از دریافت وامی ۶۵۰۰ میلیارد تومانی بدون وثیقه توسط یک نفر خبر داد.


او در جلسه شورای اداری لرستان افزود: آقایی ۶۵۰۰ میلیارد تومان وام از یک بانک خصوصی گرفته، وثیقه هم نگرفته‌اند و اگر این فرد تسهیلات را پس ندهد بانک به مشکل بر می‌خورد.


وی با بیان این که اگر از او وثیقه می‌گرفتند، ما جلبش می‌کردیم، اظهارکرد: همین آقا به صورت ارز این معوقات را از کشور خارج کرده‌است که باید ما آنها را جلب کنیم.


رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه متاسفانه چهره این قوه فقط بگیر و ببند جلوه داده شده‌ است، افزود: یک زمانی به ما گفتند ما فهرست داریم و وقتی برای ما فرستادند، دیدیم این فسادها در خود وزارتخانه هاست که ابتدا باید خود آنها رسیدگی و نظارت کنند. در برخی از بانک‌ها اصلا شکایت نمی‌کنند و شاید می‌خواهند از سود معوقات استفاده کنند.


این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش وزیر اقتصاد نیز از یک فساد مالی 12 هزار میلیارد تومانی در نظام بانکی خبر داده بود.



انتهای پیام/

برچسب ها: بانک فساد معوقات
ارسال نظر
قالیشویی ادیب