دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1398 - 12:27
عضو شورای شهر تهران:

طرح ترافیک جدید نتوانست نقشی آلودگی هوای تهران را کاهش دهد/ معاون حمل و نقل و ترافیک به وعده‌اش عمل نکرد

عضو شورای شهر تهران با اشاره به ناکارآمدی طرح ترافیک جدید گفت: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران وعده داده بود که این طرح، آلودگی هوا را کاهش خواهد داد ولی نه تنها این طرح به کاهش ترافیک منجر نشد، از آن مهم‌تر نتوانست نقشی را در کاهش آلودگی هوای تهران داشته باشد.
کد خبر : 418058

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا حجت نظری در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران در تذکری در خصوص اجرای طرح ترافیک در شهر تهران اظهار کرد: سه ماه از اجرایی شدن این طرح با هدف کاهش ترافیک و از آن مهم‌تر، کاهش آلودگی هوای تهران می‌گذرد اما متأسفانه معاونت حمل و نقل و ترافیک به اهدافی که در این خصوص تعیین کرده بود نرسیده است.


وی ادامه داد: کیفیت هوای تهران در تابستان سال گذشته که طرح زوج و فرد در تهران اجرا می‌شد 80 روز سالم و 13 روز ناسالم برای گروهای حساس بوده بود و این در حالی است که در تابستان امسال که طرح جدید ترافیکی در پایتخت اجرا شد، 75 روز سالم، 17 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای تمام گروه‌ها گزارش شده است.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران وعده داده بود که این طرح، آلودگی هوای شهر تهران را کاهش خواهد داد، گفت: شرایط آلودگی هوای تهران در تابستان امسال در وضعیتی بدتر از مدت مشابه در تابستان سال گذشته شده بوده است و نکته قابل توجه این‌که همواره نگرانی‌های ما بابت آلودگی هوا در نیمه دوم سال است.


نظری تصریح کرد: آیا طرحی که اجرایش در تابستان مؤثر نبوده، آیا می‌تواند اثربخشی لازم را برای کاهش آلودگی پایتخت داشته باشد؟


وی ادامه داد: براساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران  وضعیت آلودگی هوای پایتخت در 6 روز اول پاییز سال 97 که طرح زوج و فرد اجرا می‌شد هوای تهران سالم بوده است اما در مدت مشابه، چهار روز هوا سالم و 2 روز دیگر ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است. 


این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این مطلب که این طرح در کاهش حجم ترافیک تهران نیز موثر نبوده و اجرای آن باعث بروز مشکلاتی در رینگ دوم طرح ترافیک و شبکه معابر و بزرگراه‌های مجاور طرح شده، گفت: آن‌چه که من نسبت به آن تذکر داده و بر آن تأکید داشتم که  با آغاز نیمه دوم سال حجم ترافیک با اجرای این طرح افزایش خواهد یافت مورد توجه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران قرار نگرفت تا این‌که ما  یک هفته گذشته با گره‌های ترافیکی زیادی در معابر مواجه شدیم.


نظری خاطرنشان کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی نیز اعلام کرده که این طرح در کاهش ترافیک مؤثر نبوده و حتی مشکلاتی را نیز ایجاد کرده است و متأسفانه گزارش‌ها و مستندات موجود نیز نشان می‌دهد طرح ترافیک جدید تهران به هیچ یک از دو هدف اصلی خود در کاهش ترافیک و آلودگی هوا نرسیده و علاوه بر آن موجبات نارضایتی گروهی از شهروندان را نیز فراهم کرده است.


وی با بیان این‌که طرح ترافیک جدید به کاهش درآمدهای شهرداری تهران نیز منجر شده است، افزود: براساس ارقام اعلامی توسط مشاور محترم معاونت حمل و نقل و ترافیک، درآمد ناشی از عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک در سال 97 نسبت به سال 96 تقریباً نصف شده است.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خواست تا ضمن بازنگری در شیوه اجرای این طرح به مصوبه شورای شهر تهران عمل کرده و گزارش سه ماهه خود از اجرای این طرح را به اعضای شورای شهر تهران ارائه کند.


نظری با اشاره به ماده دوازدهم مصوبه «ترافيك و آلودگي هوا در محدوده‌های مركزی شهر تهران در سال 1398» خاطرنشان کرد: شهرداری تهران مکلف است گزارش و مستندات عملکرد و آثار این مصوبه را هر سه ماه یک‌بار به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند و با توجه به این‌که این طرح از آغاز تیرماه آغاز به‌مرحله اجرا درآمده، لازم است این معاونت هرچه سریع‌تر گزارشی از نتایج طرح ترافیک را به شورا ارائه کند.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: من در مجموع عملکرد شهردار محترم تهران را قابل قبول ارزیابی می‌کنم و معتقدم اقدامات قابل قبول و درخور توجهی توسط ایشان در حال انجام است، اما اگر این روند مثبت در همه حوزه‌ها به‌وجود نیاید، مردم تغییرات مثبت و اتفاقات خوب را لمس نخواهند کرد، لذا از شهردار تهران انتظار دارم در راستای جلب اعتماد و رضایت بیشتر شهروندان تهرانی، به این حوزه نیز همچون دیگر اقدامات خوب خود توجه جدی داشته باشد.


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته