دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1398 - 16:34
دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد استان همدان:

انحراف و التقاط 2 آفت هر مکتب و گفتمانی هستند

دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان انحراف و التقاط را دو آفت هر مکتب و گفتمان معرفی کرد.
کد خبر : 417642
IMG_1721IMG_1721IMG_1721.JPG

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از تویسرکان، مراسم یادواره شهدای کارگر، کارمند و اصناف تویسرکان با همت و همکاری دفتر فرهنگ اسلامی واحد تویسرکان، سپاه، اداره صنعت معدن و تجارت، اتاق اصناف، بسیج اصناف و بنیاد شهید و امور ایثارگران در مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان برگزار شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان هژمونی و گفتمان مسلط بر دنیا را قبل از انقلاب و بعد از انقلاب به دو دسته تقسیم و خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب گفتمان و هژمونی مسلط بر دنیا تنها بر پایه قدرت و ثروت بنا شده بود. هرکس، هر دولت و کشوری که ثروت و قدرت نظامی داشت در دنیا حرفش و نظرش تأثیرگذار بود و مابقی مجبور به اطاعت و همخوانی با سیاست‌های آن بودند.


مرتضی قائمی افزود: اما با وقوع و پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ گفتمان سومی شکل گرفت و به قدرت رسید که نه وابسته به گفتمان شرق بود و نه زیر سیطره و سایه هژومونی غرب قرار داشت، بلکه نقطه مقابل هر دو گفتمان مسلط بر جهان قرار گرفت و ایدئولوژی هر دو گفتمان را به مناظره و تقابل و چالش کشید.


وی ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی نه بر پایه زر و زور و تزویر که بر پایه اعتقاد به دین مبین و رهایی‌بخش اسلام‌ ناب محمدی(ص) استوار شده بود و معمار بزرگ انقلاب، گفتمان مکتبش را بر پایه مبانی اسلام حقیقی استوار کرده بود به‌نحوی که قابل جمع‌زدن با ایدئولوژی لیبرالیسم مسلط بر دنیا نبوده و نیست و در روابط بین‌الملل هم قابل تطابق و تجمیع با گفتمان‌های روز دنیا نبود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان بیان کرد: گفتمان‌هایی که بر پایه ثروت و قدرت خالی از اخلاق و معنویت بنا شده بودند قابل جمع‌زدن با مکتبی که برخاسته از اسلام‌ ناب و جمهوریت حقیقی پایه‌گذاری شده بود، نبودند و همین مورد کافی بود تا از همان روزهای نخست پیروزی مرزبندی‌های این مکاتب و گفتمان‌ها مشخص شود و به وضوح از هم قابل تفکیک باشند.


دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان انحراف و التقاط را دو آفت هر مکتب و گفتمان معرفی و خاطرنشان کرد: التقاط را بدتر و خطرناک‌تر از انحراف می‌دانم، بدان دلیل که در التقاط ظاهر دین و مکتب حفظ می‌شود و فردی که دچار این آفت می‌شود، خود را در ظاهر پایبند به دین و شرعیات می‌داند در حالی که از دورن تغییر کرده و عملاً از خیلی از اصول اساسی دور شده و خلاف ایده‌های مکتب عمل می‌کند.


قائمی با بیان اینکه مثلاً فرد التقاطی، ظاهر دین مثل عمل به واجبات را انجام می‌دهد و شاید نماز بخواند، روزه بگیرد، در مراسم محرم و زیارت و ... شرکت کند؛ اما دچار رباخواری هم می‌شود و توجیه می‌کند که اینها مسائل اقتصادی روز دنیاست و بحث دین از اقتصاد را جدا می‌کند و در واقع جاهایی از دین را که بدون هزینه است، می‌پذیرند و بخش‌هایی که لازم است برایش هزینه‌ جانی و مالی شود را رد می‌کند.


وی ادامه داد: این از انحراف هم خطرناک‌تر و مضرتر است؛ چراکه هم خود را مؤمن و مسلمان معرفی می‌کند، هم با عمل خود به دین ضربه می‌زند و دین و مکتب را بدنام می‌کند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان با ذکر این نکته که نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران به خاطر ساختن و داشتن تجهیزات نظامی پیشرفته، مدرن، به‌روز و دستیابی به فناوری ساخت پهپاد و ادوات سنگین نظامی نیست، تأکید کرد: اقتدار ایران برخاسته از ایمان و اعتقاد عمیق به اسلام و مذهب تشیع است، الگو قراردادن قیام امام حسین(ع) در مقابل دنیای رز و زور است که موجب ترس و خشم دشمنان ما از ایران می‌شود.


دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان اطاعت از فرامین مقام معظم رهبری را نقطه قوت ما در مقابل دنیای زور و اسکتبار و دروغ و فریب عنوان کرد.


قائمی نامه‌های امام علی(ع) در نهج‌البلاغه را چراغ فراسوی ما در حرکت به سمت جلو و آینده عنوان و خاطرنشان کرد: مادامی که ما راهنمای زندگی خود را خطبه‌های علی(ع) و نامه‌های آن بزرگوار قرار دهیم، نیازی به سند 2030 و الگوهای غربی نداریم. ما با داشتن نهج‌البلاغه چه نیازی به اجرای سند 2030 در کشور داریم؟


وی با معرفی «عزت‌مداری و نفی‌سبیل» به‌عنوان چشم‌انداز آینده ما در روابط بین‌الملل، گفتمان شهدا را گفتمان ترجیح دیگران بر خود دانست و آن را بر خلاف لیبرالیسم که خود را بر دیگران مقدم می‌داند و هدف از زندگی را برخورداری از لذایذ دنیا می‌داند، عنوان کرد و یادآور شد: ایده لیبرالیسم هیچگونه سنخیتی با چشم‌انداز ما نه در دنیا و نه در جهان پس از مرگ ندارد و نمی‌تواند الگو و راهنمای ما برای زندگی و رسیدن به سعادت و خوشبختی باشد.


انتهای پیام/4103/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته