دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مهر 1398 - 10:46
جعفری‌نژاد در گفتگو با آنا:

تعداد محیط‌بانان استان کهگیلویه و بویراحمد یک چهارم استانداردهای بین‌المللی است

مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تعداد محیط‌بانان استان یک چهارم استانداردهای بین‌المللی است گفت: درحال حاضر تعداد نیروهای محیط‌بان در منطقه 312 هکتاری استان تنها 70 محیط‌بان است.
کد خبر : 417333
9272765_540.jpg

محسن جعفری‌نژاد در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مربوط به گونه‌های وحشی همچون پلنگ در پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده دنا، اظهار کرد: بعضاً در ارتباط با برخی گونه‌ها مانند یوز مشخص می‌شود که این تصاویر تکراری بوده است ولی با توجه به جلسات کارشناسی که در استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص تشکیل شده و گزارش‌های مطرح شده بیانگر آن است که تعداد خال‌های روی بدن هر پلنگ با دیگری متفاوت است.


وی با بیان این‌که بنابر مشاهدات انجام شده جمعیت پلنگ در منطقه دنا میزان قابل قبولی دارد، گفت: ما در تلاش هستیم کار مطالعات دقیقی بر روی گونه‌های موجود در منطقه دنا انجام دهیم تا بتوانیم ضمن ارزیابی دقیقی در این خصوص از اطلاعات آن برای برنامه‌ریزی‌‌های آینده استفاده کنیم.


با توجه به ویژگی‌های فرهنگی بیشتر مردم منطقه مسلح هستند


مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه در خصوص وضعیت نیروهای محیط‌بان استان کهگیلویه و بویراحمد در مقایسه با وسعت مناطق تحت مدیریت اذعان کرد: منطقه تحت مدیریت استان حدود 312 هکتار با 70 محیط‌بان است که این تعداد حدود یک چهارم استانداردهایی است که در این خصوص وجود دارد.


جعفری‌نژاد ادامه داد: با توجه به شرایط کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه کنترل و حفاظت در این منطقه بسیار دشوار است ولی با این‌حال نیروهای ما به‌صورت شبانه‌روزی از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کنند.


وی با بیان این‌که ما در راستای حفظ محیط زیست استان تنها به نیروهای محیط‌بانی اکتفا نکرده و از ظرفیت‌های موجود همچون جوامع محلی بهره می‌بریم، گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در مناطق تحت مدیریت اداره کل استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح است این است که با توجه به شاخص‌های تاریخی و فرهنگی بیشتر مردم در منطقه مسلح هستند.


مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: با وجود بالا بودن میزان طرفداران شکارچیان مجاز و غیرمجاز در استان، در یکی دو سال گذشته آمارهای ما در خصوص کشف تخلف و برخورد با متخلفان وضعیت خوبی داشته ولی همچنان نمی‌توان گفت که شکار در استان نیست.


در کهگیلویه و بویراحمد هیچ مجوز شکاری صادر نشده است


جعفری‌نژاد با اشاره به این مطلب که هیچ مجوز شکاری در استان صادر نشده و هرگونه اقدام به شکاری در منطقه غیرقانونی است، به مشکل دیگر استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: دام‌داری یکی از مباحثی است که در اکثر مناطق زاگرس وجود دارد و به‌منظور حفظ پوشش گیاهی و مراتع لازم است نگاه ما از دام‌داری سنتی به سمت دام‌داری صنعتی برود.


وی تصریح کرد: دام‌داری در استان هم مربوط به عشایر است و هم بحث دامی که در اختیار جهاد است و حقوقی که منابع طبیعی به دام‌داران می‌دهد، اراضی را ممیزی کرده و در اختیار دام‌داران قرار می‌دهد، این موضوعی جدی در کهگیلویه و بویراحمد است که نیازمند ساماندهی است زیرا در شرایط فعلی اولویت‌ مدیریتی در استان دامداری نیست و این اقدام نه تنها به دا‌مداران کمکی نمی‌کند بلکه مانع بزرگی در جهت حفاظت است.


حفاظت از مراتع و پوشش گیاهی استان نیازمند منابع اعتباری و حمایت قضائی است


مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در بحث ساماندهی دام‌داری گفت: در استان جلسات خوبی با مسئولان منابع طبیعی در بحث ممیزی مجدد دام در مناطق و شناسایی دام‌داران مجاز و غیرمجاز انجام شده است ولی خارج کردن دام‌ها نیازمند منابع اعتباری و همچنین در مواردی حمایت‌های قضائی است که امیدواریم دستگاه‌های مسئول در این خصوص کمک‌های لازم را انجام دهند.


گفتنی است محسن جعفری‌نژاد هفته گذشته در حکمی از سوی رئیس سازمان محیط زیست به سمت مدیر کل حفاظت محیط زیست استان همدان منصوب شد.


انتهای پیام/4105/4110/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته