محصولات جدید جایگزین پراید و 405 خواهند شد
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از شاتا، سیدرضا مفیدی با اعلام این ;i زمان آن رسیده است محصولات جدید جایگزین خودروهای قدیمی ایرانخودرو و سایپا شوند.گفت: توسعه محصول یکی از وظایف بنگاهها در راستای بقا و حفظ آن است و این مهم در صنعت خودرو نسبت به دیگر حوزهها پیشرو است و از دیرباز موردتوجه بوده بهطوری که در سند استراتژی خودرو در افق 1404 هم پیشبینیهایی برای این موضوع انجامگرفته است.
وی ادامه داد: در تدوین توسعه سند خودرو افق 1404 پیشبینی کردهایم که محصولات خارجی که وارد بازار ایران میشوند حداکثر هفت سال پس از اولین لانچ در هریک از بازارهای جهانی که میتوانند تولید میشوند و برای محصولات داخلی هم با کمی زمان بیشتری محصولات جدید خودرو جایگزین محصولات قدیمی کند. این هدفگذاری همیشه در صنعت خودرو بوده و کما اینکه پیکان در سال 84 با همین هدف از خط تولید ایرانخودرو حذف شد.
مفیدی با اشاره به اینکه ضرورت دارد در سال 98 شرکتهای خودروساز بهمنظور جلب رضایت مشتریان و توسعه بازار، محصولات جدید را جایگزین محصولات قدیم کنند توضیح داد: محصولات قدیمی بهطورمعمول وقتی نتوانند مشتری در بازار به دست بیاورند و استاندارد و شاخصهای کیفی و ایمنی را پاس کنند حذف میشوند
او با اشاره به اینکه دلایل متعدد برای حذف یک محصول وجود دارد، افزود: در بعضی مواقع بعضی از محصولات هم اگر نتوانند برای بنگاه سودآوری داشته باشند حذف میشوند. ولی مهمترین بحث در حذف یک محصول این است که اگر محصولی قدیمی شد و از تکنولوژی محصولی به معنی استفاده از تجهیزات و آپشن های نوآورانه و های تک جاماند؛ طبیعی است که مورد استقبال بازار نیست و جای خود را باید به محصولات جدید بدهد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت گفت: در برخی بازارها با توجه به شرایط خاص عرضه محصول محدود و از نظر زمانی طولانیتر میشود همانند بازار کشور ما که نتوانستهایم بر اساس اهداف و برنامههای پیشبینیشده محصولات قدیمی را حذف کنیم.
او با اشاره به محدودیتهای بینالمللی علیه صنعت خودرو و کشورمان ادامه داد: در این شرایط صنعت خودرو سعی کرد بازار را تا حدی کنترل کند و بهمرور که وضعیت بازار پایدارتر میشود زمان آن میرسد که به توسعه محصول هم توجه کرد و زمان جایگزینی محصول هم فرا میرسد و از این مسیر میتواند تصویر ذهنی بهتری برای مشتری ایجاد کند و اصطلاحا IMAGE این صنعت را بهسازی کند و مشتریان در کنار موضوع کمیت و کیفیت تنوع محصول را هم تجربه میکنند.
مفیدی در ادامه با اشاره به اینکه در ایرانخودرو و سایپا قدیمیترین محصول پراید و پژو 405 است گفت: به دلیل اینکه عمری از خطوط تولید، قالبها و جیک و فیکسچرها گذشته است و هزینههای بهسازی و بازسازی و ارتقا آنها بیشتر از طراحی و تولید محصول جدید است این محصولات جای خود را به محصولهای جدید میدهند .
او ادامه داد: توقف خط تولید این محصولات باید در سالهای پیش اتفاق میافتاد ولی به دلایل متعدد از جمله ضعف و مشکلات نقدینگی در صنعت خودرو و محدودیتهای بینالمللی و برای جلوگیری از آشفتگی بیش از حد بازار خودرو، خودروسازان تصمیم گرفتند تولید این محصولات را ادامه دهند.
مفیدی بیان کرد: خودروسازان باید تقاضای بازار را پاسخگو باشند و در اولین فرصت و امکانی که فراهم شود و با تشدید نظارتی که از سوی دولت و وزارت صمت صورت خواهد گرفت با هدف پاس کردن استانداردهای سختگیرانِ تر و برخورداری جامع از محصولات مطمئن و ایمنتر و به لحاظ تکنولوژی پیشرفتهتر؛ این محصولات تولید را ترک خواهند کرد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه توضیح داد: تا پایان دولت دوازدهم محصولات قدیمی از خط تولید خداحافظی خواهند کرد ولی همه دستاندرکاران و بنگاهها در تلاشاند که زودتر محصولات قدیمی را با محصولات جدیدتر جایگزین کند.
او گفت: هردو گروه ایرانخودرو و سایپا برنامههایی برای تولید محصول جدید دارند ولی سرعت عرضه محصولات جدید با توجه به عمق ساخت داخل و با اولویت کاهش ارزبری با تأخیر روبرو است و تحریمهای بینالمللی فرصتی برای تولید و طراحی محصولات جدید به وجود آورده است.
انتهای پیام/4083/
انتهای پیام/