دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 شهريور 1398 - 10:20
مجری طرح تدوین نظام پایش فعالیت بدنی دانشجویان:

سلامت جسمانی 750 هزار دانشجوی جدیدالورود به دانشگاه پایش می‌شود

مجری طرح تدوین نظام جامع پایش فعالیت بدنی دانشجویان کشور گفت: سلامت جسمانی 750 هزار دانشجوی جدیدالورود به دانشگاه در قالب  طرح تدوین نظام جامع پایش فعالیت بدنی، آمادگی جسمانی و حرکتی دانشجویان پایش می‌شود.
کد خبر : 416073
قراخانلو.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ورزش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، رضا قراخانلو در کارگاه آموزشی  دستیاری مراکز تندرستی و مشاوره ورزشی در خصوص طرح سراسری پایش سلامت جسمانی دانشجویان جدید الورود که صبح امروز در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد، اظهار کرد: طرح تدوین مقررات حاکم بر پایش فعالیت بدنی آمادگی جسمانی و حرکتی دانشجویان کشور دارای دو بخش اصلی، بررسی وضعیت موجود سطح فعالیت بدنی و نظام جامع پایش است.


وی افزود: تعیین میزان بهزیستی و روانشناختی و مولفه‌های آن در دانشجویان کشور یکی از اهداف این طرح است، همچنین در این طرح شاخص‌های توده‌ای و سایر شاخص‌های سلامتی افراد مورد ارزیابی قرار می گیرد.


مجری طرح تدوین نظام جامع پایش فعالیت بدنی، آمادگی جسمانی و حرکتی دانشجویان کشور عنوان کرد: در این پژوهش جامعه آماری را تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور تشکیل داده‌‌اند، تعداد دانشجویان مراکز آموزشی و پژوهشی کل کشور در حدود ۵ میلیون نفر بوده که از این تعداد ۱۵ درصد از دانشجویان معادل ۷۵۰ هزار نفر برای آغاز مطالعات طرح انتخاب شده است.


وی گفت: تدوین اولیه راهنما و دستورالعمل ارزیابی‌ها، برگزاری دوره دستیاری مراکز تندرستی و مشاوره ورزشی، بررسی و یکسان‌سازی تجهیزات در مراکز تندرستی و مشاوره، تدوین نهایی راهنما و دستورالعمل آزمون و ارزیابی‌ها ابلاغ دستورالعمل و... از جمله اقداماتی که صورت گرفته است.


مجری طرح تدوین نظام جامع پایش فعالیت بدنی، آمادگی جسمانی و حرکتی دانشجویان کشور ادامه داد: دانشگاه الزهرا(س)، علامه طباطبایی، تربیت مدرس، خوارزمی، مازندران، گیلان، تبریز، بین‌المللی امام خمینی(ره)، بوعلی سینا به ترتیب دانشگاه‌های نمونه این طرح هستند؛ نظارت این طرح بر عهده اداره کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان است.


قراخانلو با بیان اینکه سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی و اجرای پایش سلامت دانشجویان ارائه مشاوره ورزشی و برنامه‌های تمرینی از ماموریت‌های مطرح این طرح است، گفت: نداشتن ردیف بودجه، نبود نیروی متخصص برای اجرای این طرح از جمله ضعف‌های این طرح است. همچنین برخورداری از سامانه و نرم افزار به روز برای ثبت داده‌ها و اطلاعات مرتبط با تناسب به دانشجویان در دانشگاه دولتی وجود و ابلاغ دستورالعمل برای اجرای ارزیابی تندرستی برخورداری اغلب دانشگاه از حداقل دستگاه‌ها و لوازم مورد نیاز جهت ارزیابی تندرستی و اختصاص فضای لازم از جمله نقاط قوت این طرح است.


وی تصریح کرد: حفظ ارتقاء سطح تندرستی و بهبود سطح کیفیت زندگی دانشجویان، بررسی و ارزیابی شاخص‌های وابسته به تندرستی و تعیین سطح توانمندی حرکتی و آمادگی جسمانی دانشجویان، ارائه خدمات نوین مشاوره مرتبط با تندرستی و آمادگی جسمانی، افزایش بهره‌وری و شور و نشاط در بین دانشجویان، ارتقای سطح سواد جسمی و حرکتی دانشجویان، نهادینه‌سازی فرهنگ ورزش در زندگی پر تحرک و برخورد تمامی دانشجویان از کارنامه ملی از اهداف کلان این طرح است.


انتهای پیام/۴۰۸۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته