دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1398 - 12:42

چرا رهبر معظم انقلاب امروز را برای تأکید بر ممنوعیت مذاکره انتخاب کردند؟

مجموعه تحولات دو ماه گذشته و داغ شدن گمانه‌زنی‌ها درباره مذاکره مقامات ایران با آمریکا باعث شد تا رهبر معظم انقلاب، امروز را که مقارن با اتفاق خاصی است، برای تأکید دوباره بر ممنوعیت گفتگو با واشنگتن انتخاب کنند.
کد خبر : 415926
4.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا - حسین ارجلو؛  رهبر معظم انقلاب در ابتدای جلسه درس خارج فقه امروز مقارن با آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه یک‌بار دیگر بر موضوع ممنوعیت با مذاکره تأکید کرده و آن را ابزاری برای «تحمیل خواسته‌های واشنگتن»‌ و «اثبات تأثیرگذاری فشار حداکثری» بر کشورمان دانستند.


این تأکید چندباره در حالی روی داد که هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل از امروز کار خود را در مقر این سازمان در نیویورک آغاز کرد و از دو ماه پیش، بازار گمانه‌زنی‌ها درباره مذاکره و یا حداقل دیدار تصادفی رئیس‌جمهور کشورمان با ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل داغ شده بود.


ترامپ: همه‌چیز ممکن است


دو هفته پیش، دونالد ترامپ در خصوص احتمال دیدار با روحانی چراغ سبز نشان داد و اعلام کرد که دیدار با حسن روحانی را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بعید نمی‌داند. وی تأکید کرد: «همه‌چیز ممکن است». پیش از آن نیز آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند که تنها با مقامات عالی‌رتبه نظام ازجمله رئیس‌جمهور ایران که وجاهت تصمیم‌گیری دارند، دیدار می‌کنند.


کمی قبل از آنکه ترامپ از امکان وقوع «همه‌چیز» در حاشیه نشست اخیر سخن بگوید، روحانی در سوم شهریور طی همایش دستاوردهای دولت در توسعه زیرساخت‌های روستایی گفت: «اگر بدانم که به جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که در نتیجه، کشور آباد شده و مشکلات مردم حل می‌شود، دریغ نمی‌کنم.»


روحانی همچنین در 15 مرداد در دیدار با محمدجواد ظریف، معاونان و مدیران وزارت امور خارجه سخنانی گفت که شائبه مذاکره را به‌شدت تقویت کرد. وی در این نشست تصریح کرد: «اگر در نیویورک وزیر امور خارجه ما با وزیر امور خارجه آمریکا دیدار نکرده بود و من به تلفن اوباما جواب نمی‌دادم، توافق با سختی و کندی انجام می‌شد. اینکه در کمتر از ۱۰۰ روز با 6 قدرت بزرگ به توافق موقت ژنو برسیم در برخی از مواقع دشوار بود. ساعت ۵ صبح برای پذیرش نهایی این توافق صحبت می‌کردیم که گرفته شد و عمل شد، آسان نبود. این‌ یک توافق بزرگ بود.» رئیس‌جمهور، ظریف را «مجتهد سیاسی» نیز نامید که برخی این تعبیر را به مفهوم فعال ما یشاء بودن وی در هرگونه تصمیم دیپلماتیک اعم از مذاکره یا دیدار با مسئولین کاخ سفید تعبیر کردند.



این در حالی است که رهبر حکیم انقلاب در 7 شهریور سال گذشته صراحتاً اعلام کرده بودند: «دولت‌های آمریکا - هم آن دولت قبلی، هم این دولت، هم دولت اسبق- همه احتیاج دارند نمایش بدهند که ما جایی مثل جمهوری اسامی را کشاندیم پای میز مذاکره؛ این چیزی است که نیاز دارند. آن روزی که اوباما موفق شد تلفنی با آقای دکتر روحانی صحبت بکند، این‌ها آنجا جشن گرفتند که خبرش بعداً رسید به ما از طرقی. این‌ها احتیاج دارند به این قضیه؛ هیچ لزومی ندارد که ما این احتیاج آن‌ها را برآورده کنیم».


گفتگوی سمّی با شیطان!


از طرفی، یورو نیوز طی گزارشی نسبتاً مبسوط نوشت که اخراج ناگهانی بولتون پس از مشاجره ترامپ با وی بر سر لغو بخشی از تحریم‌های ایران برای تشویق تهران به مذاکره بوده است. «محسن رضایی»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به گمانه‌زنی‌ها برای دیدار رؤسای جمهور ایران و آمریکا در نیویورک پس از برکناری بولتون در پیامی توئیتری تصریح کرد: «مذاکره تصادفی و اتفاقی، فریب جدید ترامپ است. دولتمردان فریب نخورند. گفتگو با شیطان حتی در حال عبور و سرپایی سم است.»


اشاره محسن رضایی، به سخنان رمضانی رهبر حکیم انقلاب در 24 اردیبهشت سال جاری در دیدار با مسئولان نظام بود که فرمودند: «خب، حالا آدم می‌بیند و می‌شنود که رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید مذاکره، در داخل هم بعضی‌ها میگویند حالا مثلاً مذاکره چه عیبی دارد؛ مذاکره سَم است. تا وقتی آمریکا همینی است که الان هست -به تعبیر امام، تا وقتی آدم نشده؛ امام این جوری تعبیر کردند- مذاکره ما و آمریکا سَم است، و با این دولت کنونی آمریکا، یک سَمّ مضاعف است.»


همیشه در دسترس!


ترامپ در شهریور سال گذشته و پس‌ازآنکه مرحله اول تحریم‌های ثانویه را در 15 مرداد بازگرداند، پس از دیدار با امیر کویت مدعی شد که آماده مذاکره با ایران است و همه‌چیز به تصمیم مقامات ایران بستگی دارد! وی گفت: «اینکه مذاکره‌ای صورت بگیرد یا نگیرد، به مقامات ایران بستگی دارد، نه به من. من همیشه در دسترس هستم». مستأجر کاخ سفید در اظهارنظری تاریخی در 19 اردیبهشت سال جاری از تمایلش برای تماس ایران با وی سخن به میان آورد و اظهار کرد: «چیزی که در رابطه با ایران مایلم شاهدش باشم؛ این است که آن‌ها با من تماس بگیرند. جان کری با آن‌ها زیاد صحبت می‌کند.» پس از درخواست علنی دونالد ترامپ از ایران برای تماس با وی یک منبع آگاه دیپلماتیک در آمریکا به شبکه سی. ان. ان اعلام کرد که کاخ سفید شماره تلفنی را در اختیار سوئیس قرار داده تا ایرانی‌ها بتوانند از طریق آن با رئیس‌جمهور آمریکا تماس بگیرند!


ترامپ


پیشنهاد مذاکره برای افزایش فشار بر ایران


«دیوید پولاک» پژوهشگر ارشد «اندیشکده واشنگتن برای سیاست‌گذاری خاور نزدیک» درباره اثرات پیشنهاد مذاکره طی مقاله‌ای نوشت: «پیشنهاد مذاکره به ایران، ضرری برای آمریکا ندارد اما در عوض، فشار داخلی و بین‌المللی را بر ایران افزایش می‌دهد. مقامات ایران تقریباً به‌طورقطع چنین پیشنهادی را رد خواهند کرد چراکه ایدئولوژی آن‌ها مبتنی بر مقاومت در برابر خودبزرگ‌بینی جهانی آمریکاست، اما در هر حال، دورنمای این پیشنهاد، به طرح آن می‌ارزد چون به مردم ایران و جهان نشان خواهد داد چه کسی طرفدار مذاکره است»!


موضوع فشار بر جمهوری اسلامی و پیگیری فشار حداکثری بر ایران برای حصول هدف مذاکره با کشورمان را شاید کسی به‌روشنی «مارک دوبوویتز»، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی بیان نکرده است. او معمار اصلی بسیاری از تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و تاکنون مشاوره‌های بسیاری به کاخ سفید برای محدود کردن کشورمان ارائه داده است. به همین دلیل، در سوم شهریور سال جاری از سوی جمهوری اسلامی به دلیل اینکه «آگاهانه و عامدانه» با اقداماتی «از قبیل تولید و انتشار دروغ، تشویق، مشورت، لابی‌گری و کارزار تبلیغاتی منفی» در تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی مشارکت دارد، مورد تحریم قرار گرفت. دوبوویتز در بخشی از توئیت خود درباره ارتباط آمدن ایران پای میز مذاکره و راهبرد فشار حداکثری نوشت: «ایران قدم‌به‌قدم در حال چیدن میز مذاکره‌ای است که به‌شدت به آن نیاز دارد. فشار را به حداکثر برسانید»!



موارد پیش‌گفته دلایل متقنی است که ثابت می‌کند رهبر معظم انقلاب برای ممانعت از هرگونه تماس، گفتگو و مذاکره با طرف‌های آمریکایی، امروز را برای تأکید بر ممنوعیت آن انتخاب کرده‌اند.


انتهای پیام/4106/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته