نبود رشتههای مهارتی نقص بنیادی نظام آموزشی است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از خانه ملت، داود محمدی در رابطه با خلأ مهارتی فارغالتحصیلان دانشگاهها، گفت: نداشتن مهارت و تخصص کافی فارغالتحصیلان دانشگاههای کشور برای ورود به بازار کار یکی از موضوعات اساسی و بنیادی نظام آموزشی است و باید دانشگاهها و مراکز علمی در این خصوص کار پژوهشی جدی انجام بدهند، این موضوع را بارها از مسئولان دانشگاهی درخواست کردهام که قسمتی از کارهای پژوهشی بر این موضوع مهم متمرکز باشد تا همه ابعاد آن مشخص شود.
جذب همه فارغالتحصیلان در ادارات دولتی امکانپذیر نیست
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، افزود: متأسفانه فرهنگ غلطی از گذشته در کشور وجود داشته که بر اساس آن فارغالتحصیلان مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی همواره به دنبال کار دولتی بودند و این احساس در میان خانوادهها و دانشجویان وجود داشت که دولت باید برای همه فارغالتحصیلان دانشگاهی در سازمانها و دستگاههای تحت نظر خود کار ایجاد کند، البته این فرهنگ هنوز هم وجود داشته و خانوادهها به کرات این سؤال را مطرح میکنند که چرا دولت برای فارغالتحصیلان کار ایجاد نمیکند.
وی ادامه داد: مردم معتقدند دولت باید برای فارغالتحصیلان دانشگاهی در ادارات تحت نظر خود کار ایجاد کرده و یا زمینه کار را فراهم کند، در مورد اول به دلیل محدودیت ظرفیت کارکنان دولت امکان بهکارگیری تمامی دانشجویان فارغالتحصیل وجود ندارد، اما مورد دوم مطالبهی به حقی بوده و دولت مکلف است زمینه کار را برای مردم بهخصوص جوانان فراهم کند.
محمدی، با تأکید بر اینکه باید باکار پژوهشی علت نبود مهارت و تخصص در میان فارغالتحصیلان را بررسی کنیم، تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که باید در پژوهشها موردتوجه قرار بگیرد این است که چرا نظام آموزشی در مدارس و دانشگاه نمیتواند مهارت لازم برای ایجاد کار و کارآفرینی را به دانش آموزان و دانشجویان آموزش دهد تا افراد پس از فارغالتحصیلی زمینه کار خودشان را فراهم کنند.
نبود رشتههای مهارتی نقص بنیادی نظام آموزشی کشور است
محمدی نقص اصلی و بنیادی نظام آموزشی کشور را نبود رشتههای مهارتی و مورد نیاز جامعه دانست و افزود: متأسفانه در دانشگاهها رشتههایی همچون فیزیک، شیمی، ریاضی، مکانیک و برق تدریس میشود که عمدتاً محض بوده و به طور عملی مهارت لازم را برای ایجاد کار ندارند.
سیستم آموزشی کشور فاقد توان لازم برای ایجاد خلاقیت است
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه، سیستم آموزشی کشور فاقد توان لازم برای ایجاد خلاقیت است، تصریح کرد: ایراد اساسی نظام آموزشی کشور، تدریس رشتههای غیرضروری بوده در حالی که کشور نیازمند علوم و آموزشهای میانرشتهای در تمامی حوزههای صنعتی و فناوری است که از ترکیب چند رشته به وجود میآید، از طرفی امروزه بسیاری از دانشگاههای دنیا در رشتههای خودشان تجدید نظر کرده و بر اساس نیاز جامعه خود رشتهای جدیدی ایجاد میکنند، اما اینکه چه رشتههایی نیاز کشور بوده و باید ایجاد شود، قابل مطالعه و بررسی است.
ضرورت تقویت خلاقیت و ترویج کارآفرینی در دانشگاهها
نماینده مردم تهران در مجلس، با تأکید بر ضرورت تقویت خلاقیت و ترویج کارآفرینی در دانشگاهها، تصریح کرد: شرکتهای دانشبنیان تا حدودی توانستند این مشکلات را بر طرف کنند به نحوی که جوانان و فارغالتحصیلان دانشگاهی در کنار هم قرار گرفته و کارهای جدیدی را تولید و یا بازتعریف کردند، البته موفقیت آنها کافی نبوده و باید با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.
دانشگاهها باید در مسیر مهارت افزایی گام بردارند
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره به اینکه دانشگاهها باید به سمت مهارت افزایی حرکت کنند، یادآور شد: برای ایجاد خلاقیت در میان دانشجویان و دانشآموزان باید از متخصصان بهره بگیریم از طرفی ضروری است از تجربه کشورهایی که در این زمینه موفق بودهاند نیز استفاده کرده و به منظور کسب موفقیت بیشتر در آموزشهای مقاطع تحصیلی بازنگری کنیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مهارتآموزی و توانمندسازی باید از آموزشوپرورش آغاز شود، اظهار کرد: معتقدم آموزشوپرورش باید درزمینهٔ مهارتآموزی فعالتر عمل کنند، از طرفی لازم است خلاقیت در مقاطع متوسطه ایجاد شده و در دانشگاه دنبال شود از این رو متولیان امر باید با برنامهریزی دقیق و منظم در جهت مهارت افزایی و کارآفرینی گام بردارند.
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/