دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دکتر طهرانچی:

تربیت نسل جوان باید با معیارهای اسلامی انجام گیرد/ دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند نظام آموزش عالی کشور را متحول کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با معیار‌های دینی می‌تواند نظام آموزش عالی کشور را متحول کند.
کد خبر : 415585
ff.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دومین دوره آموزشی تشکیلاتی طرح شهید شهریاری ویژه تشکل‌های استادان دانشگاه آزاد اسلامی عصر دیروز با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی در واحد بروجرد برگزار شد.


دکتر طهرانچی در ابتدای این مراسم با تسلیت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران باوفای ایشان با اشاره به نقش حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) در حفظ اسلام و خط امامت، گفت: در تاریخ اسلام با حضور دو بانوی بزرگوار برخورد می‌کنیم که متأثر از مظلومیت و غصه‌های آن‌ها به عزاداری می‌پردازیم، اما باید بدانیم این دو بانوی بزرگوار در دو مقطع مهم تاریخی که دشمنان اسلام از درون جامعه اسلامی تلاش داشتند اسلام و امامت را به پایان برسانند، ایستادگی کردند و جلوی کودتای آنان را گرفتند.


وی ادامه داد: جریان ابوسفیانی در مقابله با اسلام و امامت در دو مقطع به میدان آمد که یک بار در حادثه سقیفه بود که با حضور و به صحنه آمدن بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) و خطبه‌خوانی ایشان در مسجد نقشه شوم دشمنان برهم ریخت و حضرت زهرا (س) یک‌تنه ایستادند و نگذاشتند که خط امامت منقطع شود و ابوسفیانی‌ها را ناکام گذاشتند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: مقطع دوم هم مربوط به حادثه عاشوراست که نوادگان ابوسفیان ملعون با همه توان به میدان آمدند و قصد داشتند خط امامت را قطع کنند و صحنه‌ای خلق کردند که ملائکه زمانی که خواستند در هنگام خلقت انسان ادله بیاورند که آدم چه موجودی است، گفتند موجودی است که خون می‌ریزد و ثارالله را جاری می‌کند.


دکتر طهرانچی ادامه داد: دشمنان اهل‌بیت (ع) در واقعه عاشورا می‌خواستند کار ناتمام سقیفه را تمام کنند و پس از شهادت امام حسین (ع) قصد داشتند امام سجاد (ع) را به‌عنوان آخرین امام به شهادت برسانند که عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س) با همه وجود به میدان آمد و در کوفه چنان خطبه‌ای خواند که کوفیان گمان کردند دوباره حضرت علی (ع) خطبه می‌خواند و این دومین بار بود که یک زن در حفظ اسلام نقش‌آفرینی کرد و توانست خط امامت را زنده نگه دارد.


وی با بیان اینکه به گفته علما؛ اسلام محمدی الحدوث و حسینی البقاء است، گفت: حسینی البقاء بودن اسلام به دست بانوی بزرگی همچون حضرت زینب کبری (س) تکمیل شد که با منطق، درایت و مدیریت خود پس از واقعه عاشورا صحنه را به گونه‌ای رقم زد که یزید ملعون خوار شد و از کسانی که به او دستور داده بود واقعه عاشورا را رقم بزنند، برائت جست.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: بانوان ما باید توجه داشته باشند که هیچ بدیلی در مکاتب فکری و در میان انسان‌های روی زمین به اندازه حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) اثرگذار نبوده‌اند. در این ایام بر سختی‌ها و مصیبت‌هایی که بر حضرت زینب (س) گذشته است، باید گریست، اما با تعقل هم باید سر تعظیم بر مقام این بانوی بزرگ فرود آورد که جان علی ابن الحسین را حفظ و بعد از چهل روز نقشه معاویه ملعون را برملا کردند.


وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت آینده‌نگری و توجه به علم سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی به سوره حضرت یوسف (ع) در قرآن اشاره کرد و گفت: این سوره احسن القصص قرآن است که تنها بیان قصه و داستان نیست، بلکه روایت حکمرانی و مدیریت است که خداوند می‌فرماید ما به حضرت یوسف علم تعبیر خواب آموختیم و از تعبیر خواب به‌عنوان علم یاد می‌شود که بر اساس آن، حضرت یوسف (ع) می‌توانست خواب افراد را تعبیر کند و آینده را به‌صورت شفاف ببیند. بر این اساس، خوابی که پادشاه مصر دیده بود را به هفت سال پرآبی و هفت سال قحطی تعبیر کرد و به پادشاه مصر گفت که من امین، حفیظ و علیم هستم و خواست که مدیریت آینده مصر را به وی بسپارد.


دکتر طهرانچی با اشاره به وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی و عدم توجه مدیران پیشین این دانشگاه به آینده، خاطرنشان کرد: کسانی که اکنون به دانشگاه می‌آیند، 18 سال قبل به دنیا آمده‌اند و ما اکنون می‌توانیم بگوییم که در 18 سال آینده نیز جمعیت دانشجویی کشور چه تعداد است. حال سؤال اینجاست که چرا مدیران وقت دانشگاه آزاد اسلامی در زمانی که تعداد دانشجویان این دانشگاه به یک میلیون و 700 هزار نفر رسیده بود، به جای تدبیر و آینده‌نگری، اقدام به ساخت‌وساز و استخدام‌های بی‌مورد کردند تا اکنون‌که تعداد دانشجویان کاهش یافته است، دانشگاه با مسائل مالی روبرو شود.


عضو هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مدیریت مالی منابع این دانشگاه در دوره جدید، تصریح کرد: اگر تیم مدیریتی جدید درآمدها و هزینه‌های دانشگاه را مدیریت نمی‌کرد، طی شش ماه گذشته 200 واحد دانشگاهی در پرداخت حقوق و دستمزد اعضای هیئت‌علمی و کارکنان خود با مشکل مواجه می‌شدند. به‌عنوان نمونه، در دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان 5 میلیارد تومان مازاد بر درآمدهای استان حقوق و دستمزد پرداخت شد و با تلاش شبانه‌روزی همکاران توانستیم بحرانی را که دانشگاه در اثر افزایش هزینه‌ها با آن مواجه شده بود خنثی کنیم.


اگر منابع محدود و هزینه‌های دانشگاه را مدیریت نمی‌کردیم در پرداخت حقوق کارکنان و اعضای هیئت‌علمی دچار مشکل می‌شدیم


دکتر طهرانچی با اشاره به بودجه سال مالی 99-98 دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: پیش‌بینی درآمدی ما برای سال مالی جاری حدود 6 هزار و 300 میلیارد تومان است که 8 درصد آن مربوط به بنیاد شهید بوده که معمولاً با تأخیر چندساله وصول می‌شود، بنابراین درآمد قابل تحقق دانشگاه حدود 5 هزار و 400 میلیارد تومان است که فقط 4 هزار و 900 میلیارد تومان از درآمدهای دانشگاه صرف پرداخت حقوق کارکنان و اعضای هیئت‌علمی می‌شود و حداقل یک میلیارد و 800 میلیون تومان نیز بابت هزینه‌های آب، برق و... پرداخت می‌شود.


وی افزود: اگر ما منابع محدود و هزینه‌های دانشگاه را مدیریت نمی‌کردیم و تسلیم فضاسازی‌ها و شایعات می‌شدیم، در پرداخت حقوق کارکنان و اعضای هیئت‌علمی دچار مشکل می‌شدیم.


معتقدیم دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند نظام آموزش عالی کشور را متحول کند


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: متأسفانه زمانی که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی زیاد بود، تدبیر و مدیریت نشد و به فکر چنین روزهایی نبودند. بااین‌حال اکنون مدیران دانشگاه آزاد اسلامی با تلاش شبانه‌روزی، دانشگاه را از بزنگاهی که در آن قرار گرفته، عبور می‌دهند. ما به آینده این دانشگاه امیدوار هستیم و تلاش داریم با پشت سر گذاشتن مشکلات، دانشگاه آزاد اسلامی را در مسیر و ریل درست قرار دهیم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه افتخار می‌کنیم در دانشگاه آزاد اسلامی، خادمی بخش بزرگی از آموزش عالی کشور را برعهده داریم و با همه وجود از این دانشگاه دفاع می‌کنیم، گفت: معتقدیم دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند نظام آموزش عالی کشور را متحول کند. شرط اول تحقق این هدف این است که نقاط ضعف گذشته و غفلت‌هایی را که صورت گرفته بشناسیم و آن‌ها را برطرف کنیم.


وی ادامه داد: کسانی که گمان می‌کنند با فضاسازی‌های مجازی می‌توانند ما را از راهی که انتخاب کرده‌ایم، پشیمان کنند تا از این مسیر کوتاه بیاییم، اشتباه می‌کنند، چرا که ما یاد گرفته‌ایم این راه را با شجاعت و توکل به خدا پیش ببریم.


عضو هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تاریخچه فعالیت دانشگاه‌ها در جهان، گفت: دانشگاه یک ظاهر و پوسته دارد که چیستی و چگونگی آن است اما مهم‌ترین جزء دانشگاه، چرایی آن است که مربوط به پارادایم، مکاتب، رویکرد، نظریه‌ها، روش‌شناسی، اهداف و گزاره‌های دانشگاه می‌شود که باید در کنار چیستی و چگونگی، به این موارد نیز توجه داشت.


دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه یک سامانه اجتماعی بزرگ‌مقیاس است که دارای ویژگی‌هایی ازجمله انسان‌مداری، پیچیدگی، چندوجهی بودن، درک تغییرات محیطی سریع و اثرات محیطی فرامرزی است، اظهار کرد: از سال 1965 ایده تبدیل دانشگاه نخبگانی به دانشگاه فراگیر، گسترده و توده‌ای در انگلستان مطرح شد و این ایده از 10 سال بعد در این کشور شروع و پیاده‌سازی شد. در این گذار، دوسوم دانشگاه‌های کنونی انگلستان پس از سال 1975 و جنگ جهانی دوم به وجود آمدند و تعداد دانشجویان این کشور که تا پیش‌ازاین سال 13 درصد بود، امروز به 51 درصد رسیده است. این آمار نشان می‌دهد دانشگاه از نخبگانی، به توده‌ای و فراگیر گذار کرده است.


وی افزود: هدف جوامع غربی از فراگیر کردن دانشگاه، توسعه سیاسی، مفهوم شهروندی و دموکراتیزه کردن جامعه بود که معتقد بودند این کار را می‌توانند از طریق آموزش عالی فراگیر محقق کنند که در این مسیر نیز موفق بودند. به همین دلیل دانشگاه در جوامع غربی مدل‌های مشارکتی، دیوان‌سالار، شرکتی و تجاری را پشت سر گذاشت.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در کشور ما عده‌ای گمان می‌کنند مدل اداره دانشگاه همچنان باید مشارکتی باشد درحالی‌که این اولین مدل مدیریت دانشگاه است که مربوط به سال‌های 1900 تا 1930 میلادی می‌شود. اکنون دانشگاه‌ها در کشورهای پیشرفته به سمت مدل تجاری رفته‌اند به‌طوری‌که در آمریکا حتی رئیس دانشگاه نیز از بیرون از محیط دانشگاه و از بین افراد موفق در حوزه‌های اقتصادی انتخاب می‌شود.


دکتر طهرانچی با اشاره به کتاب «دانش در چالش» نوشته جرارد دلانتی، اظهار کرد: در این کتاب درباره رویکرد دانشگاه در قرن بیستم آمده است «قرن بیستم، عصر دانشگاه مدرن بود. جامعه مدرن محصول حرکت مهمی از یکپارچگی اجتماعی مبتنی بر دین و خانواده به سمت یکپارچگی اجتماعی مبتنی بر گروه‌های شغلی، وابستگی متقابل این گروه‌ها و همچنین نخبه‌سالاری آموزشی است.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: بنیان دانشگاه مدرن بر مبنای تضاد با دین و خانواده شکل گرفت. به همین دلیل است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند دانشگاه از اول در کشور ما غلط بنیان‌گذاری شد، البته ایشان در بیانیه گام دوم اشاره می‌کنند که دانشگاه دستاوردهای خوبی هم به همراه داشته است اما موضوعی که مطرح می‌شود، این است که ما به چرایی اتفاقات در دانشگاه دقت نداشتیم.


برای اداره دانشگاه آزاد اسلامی باید برنامه و مدل داشته باشیم


وی با تأکید بر اینکه برای اداره دانشگاه آزاد اسلامی باید برنامه و مدل داشته باشیم، گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری تأکید دارند، دانشگاه باید محل تربیت قوه عاقله کشور باشد؛ بنابراین در مدیریت دانشگاه نباید سرگرم شهریه و تعداد دانشجو باشیم، بلکه بدانیم رویکرد دانشگاه باید تربیت نسل جوان با معیارهای اسلام باشد، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری بر تربیت اساتید و دانشجویان مؤمن به اسلام، برخوردار از مکارم اخلاقی، عامل به اسلام، متعهد به انقلاب اسلامی و علاقه‌مند به اعتلای کشور تأکید کرده‌اند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال پیاده‌سازی سیاست‌های کلی علم و فناوری است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری شهریورماه 1393 سیاست‌های کلی علم و فناوری را در 6 بند شامل «جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان»، «بهینه‌سازی عملکرد و ساختار نظام آموزشی و تحقیقاتی کشور به‌منظور دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز و شکوفایی علمی»، «حاکمیت مبانی، ارزش‌ها، اخلاق و موازین اسلامی در نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری و تحقق دانشگاه اسلامی»، «تقویت عزم ملی و افزایش درک اجتماعی نسبت به اهمیت توسعه علم و فناوری»، «ایجاد تحول در ارتباط میان نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری با سایر بخش‌ها» و «گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام‌بخش در حوزه علم و فناوری با سایر کشورها و مراکز علمی و فنی معتبر منطقه‌ای و جهانی به‌ویژه جهان اسلام همراه با تحکیم استقلال کشور» ابلاغ کردند.


تغییرات ساختاری صورت‌گرفته در دانشگاه آزاد، در راستای سیاست‌های کلی علم و فناوری است


وی افزود: تغییرات ساختاری صورت‌گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی، در راستای سیاست‌های کلی علم و فناوری است و تلاش داریم در جهت تحقق این سیاست‌ها، همه توان خود را به کار بگیریم.


دکتر طهرانچی با اشاره به محیط شغلی اساتید و اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه، گفت: اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه هم‌زمان سه نقش در محیط‌های آموزشی، شغلی و اجتماعی دارند. محیط شغلی اساتید، محیط تربیتی آن‌ها نیز محسوب می‌شود. محیط شغلی باید سازندگی داشته باشد، در غیر این صورت، این محیط مخرب خواهد بود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از عدم توجه به آموزشی و تربیتی بودن محیط شغلی اساتید و اعضای هیئت‌علمی، گفت: اعضای هیئت‌علمی زمانی که در کلاس درس هستند، به‌عنوان استاد شناخته می‌شوند، اما در محیط کاری خود بر اساس مرتبه علمی دسته‌بندی می‌شوند و در این محیط به کسی استاد اطلاق می‌شود که مرتبه علمی استادتمامی داشته باشد اما موضوع مهم این است که محیط شغلی نباید درگیر اثرات نظام شغلی همچون نظام ترفیع و ارتقای مرتبه علمی شود چرا که این موضوع در نظام آموزشی اساتید اثر منفی می‌گذارد. متأسفانه به خصوصیت تربیتی محیط شغلی اعضای هیئت‌علمی بی‌توجهی شده است و ما انتظار داریم این ذات نایافته از هستی‌بخش، هستی‌بخش شود. مگر می‌شود کسی در محیط شغلی که به تربیت توجه ندارد، حضور یافته و بخواهد اثر سازنده و مثبت داشته باشد؟


مدل جدیدی برای ساعات موظفی اعضای هیئت‌علمی تدوین شده که به‌زودی ابلاغ می‌شود


وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی تشکیلاتی شهید شهریاری ویژه اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی، خطاب به حاضران گفت: شما در این جمع حضور دارید که بگویید نظام شغلی من، نظام تربیتی نیز محسوب می‌شود؛ بنابراین برگزاری چنین دوره‌هایی به تربیتی‌سازی محیط شغلی اساتید کمک می‌کند.


عضو هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به لزوم توجه به موضوعات معیشتی اساتید، اظهار کرد: من با جان‌ودل به رفع دغدغه معیشتی استادان اعتقاد دارم، اما باید بپذیریم که تا خودمان را وقف دانشگاه نکنیم، وضعیت دانشگاه سامان نمی‌یابد. اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه باید به محیط شغلی و آموزشی خود توجه داشته باشد. برای این موضوع مدل جدیدی را برای ساعات موظفی اعضای هیئت‌علمی طراحی و تدوین کرده‌ایم که به‌زودی به تمامی واحدهای دانشگاهی ابلاغ خواهد شد.


دکتر طهرانچی ادامه داد: در این مدل جدید، ساعات موظفی اعضای هیئت‌علمی با مرتبه‌های علمی مختلف شامل استادتمام 10 ساعت حضور در کلاس به علاوه 8 واحد پایان‌نامه، دانشیار 12 ساعت حضور در کلاس به علاوه 8 واحد پایان‌نامه، استادیار 14 ساعت حضور در کلاس به علاوه 8 واحد پایان‌نامه و مربی 16 ساعت حضور در کلاس به علاوه 16 ساعت فعالیت مکمل شامل فعالیت‌های مشاوره‌ای، عملکردی و فرهنگی است.


وی با اینکه رکن و اساس دانشگاه به استاد است و دانشگاه باید ظاهر خود را با سیاست‌گذاری صحیح و برنامه‌ریزی حفظ کند، گفت: در ابتدای انقلاب با جمعیت حدود ۳۵ میلیونی ۱۷۰ هزار دانشجو وجود داشت، ولی امروز ۴۸ درصد جمعیت کشور دانشجو است و نباید از این ظرفیت غفلت کنیم زیرا دشمنان در آن طرف مرزهای ایران اسلامی، از این فرصت و ظرفیت استفاده خواهند کرد. آموزش در دانشگاه باید هدف‌دار باشد. دانشجو با آموزش باید پژوهشگر شود تا بتواند در آینده شغلی خود موفق عمل کند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به توجه این دانشگاه به قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، گفت: بر این اساس، با توافق صورت گرفته بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و صنایع این استان، امسال 500 دانشجوی این واحد از ابتدای شروع به تحصیل، توسط صنعت بورسیه می‌شوند تا بتوانیم به تربیت حرفه‌ای و مهارتی دانشجویان در حین تحصیل نیز توجه داشته باشیم. علاوه بر آن، مقطع کارشناسی ارشد حرفه‌ای و دکتری حرفه‌ای کشاورزی نیز در دانشگاه آزاد اسلامی طراحی شده است تا وضعیت آموزش کشاورزی در کشور متحول شود.


وی در پایان به اجرای طرح پایش در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: تاکنون 13 چالش ملی در این طرح شناسایی و بیش از 10 هزار زمینه پژوهشی برای این چالش‌ها استخراج شده است که انتظار داریم اساتید این طرح را جدی بگیرند تا بتوانیم با طی مراحل گفتمان‌سازی، شبکه‌سازی، نمادسازی و نهادسازی، منجر به تغییر در رفتار نظام آموزشی شویم و بتوانیم با تلاش‌های شبانه‌روزی خود، دانشگاه را کارآمد کنیم و در جهت رفع چالش‌ها و مسائل کشور فعالیت کنیم.


انتهای پیام/4107/4116/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
۰
رأی هیأت عمومی
با عنایت به اینکه به موجب تبصره 1 ماده 33 قانون خدمت وظیفه عمومی، حداکثر معافیت تحصیلی در هر یک از مقاطع تحصیلی پیش بینی شده است و به موجب قسمت ذیل ماده 35 قانون مذکور و ماده 6 آیین نامه اجرایی معافیت تحصیلی، این معافیت در هر مقطع تحصیلی فقط یک بار صادر می شود، بنا به مراتب اطلاق مصوبـه مورد شکایت ناظر بر مواردی که ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر الزاماً مستلزم طی آن از مقطع قبلی می باشد باعث اعمال محدودیت حق بر آموزش می شود و به همین جهت خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات وضع شده و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می شود.
گوشتیران
قالیشویی ادیب