دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 شهريور 1398 - 12:11
وزیر علوم خبرداد؛

آسیب‌های جبران ناپذیر جریان‌های ناامیدی به دانشجویان/ منابع مالی برای دانشگاه‌ها کافی نیست

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جریان‌هایی که ناامیدی در دانشگاه‌ها ایجاد می‌کنند آسیب به قشر دانشجو وارد می‌کند که بعضاً جبران‌ناپذیر است. امیدوار کردن دانشجویان به آینده باعث جرقه‌های نوآورانه در دانشجویان می‌شود.
کد خبر : 415569

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، منصور غلامی در نشست رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی سراسر کشور که صبح امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه‌ها در شرایط فعلی در حال آماده شدن برای شروع سال تحصیلی جدید هستند. بدیهی است مدیریت دانشگاهی بخش ویژه‌ای از مدیریت در کشور محسوب می‌شود. مدیران کشور از جامعه دانشگاهی انتظار دارند که مسائل کشور را حل کنند.


وی افزود: دانشگاه‌ها جایگاه خود را در کشور پیدا کردند. ما از همه نقدها استقبال می‌کنیم چراکه به ما ایده می‌دهد. در این مقطع زمانی ایجاد می‌کند که در این دوره به مسیرهای جدید مدیریتی برویم. مدیریت آموزش عالی باید با نگاه به آینده طرحی را رقم بزند که کشور را متحول کند.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بابیان اینکه آینده‌پژوهشی در حوزه آموزش عالی امری مهم است، گفت: کار مهمی که در وزارت علوم در چند سال اخیر انجام دادیم انتصاب جوانان به‌عنوان رئیس دانشگاه بود. ما باید برای آینده آموزش عالی کشور طرح بریزیم. در پاسخ به انتظار جامعه باید روزبه‌روز کار شفاف‌تر انجام دهیم. در شرایط فعلی دانشگاه‌ها باید اثرگذاری بیشتری داشته باشند و بر حل مسائل کشور تمرکز کنند.


غلامی عنوان کرد: محدودیت‌ها گاهی باعث سختی در مدیریت دانشگاهی می‌شود. در مدیریت منابع انسانی و دانشگاه‌های سبز کارهای بسیار ارزشمندی در چند سال اخیر انجام‌شده است. دانشگاه‌های جوان در شهرستان‌ها کارهای پژوهشی خوبی را شروع کردند که موجب اعتلای علمی کشور است.


وی خاطرنشان کرد: با گذر از توسعه کمی دانشگاه‌ها به دوران کیفی کردن رسیده‌ایم و باید اقدامات خوبی در این زمینه صورت بگیرد. دانشجو باید در شرایط فعلی جامعه به مهارت لازم در رشته تحصیلی خود دست پیدا کند. برای بازنگری دروس در معاونت آموزشی وزارت علوم کارهای خوبی شده که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فرصت‌های مطالعاتی در صنعت برای اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ظرفیت خوبی برای ارتقای علم و فناوری در کشور است. جریان‌هایی که ناامیدی در دانشگاه‌ها ایجاد می‌کنند آسیب به قشر دانشجو وارد می‌کند که بعضاً جبران‌ناپذیر است. امیدوار کردن دانشجویان به آینده باعث جرقه‌های نوآورانه در دانشجویان می‌شود.


غلامی تأکید کرد: حمایت روسای دانشگاه‌ها از پارک‌های علم و فناوری امری لازم است و باید ادامه پیدا کند. پارک‌ها با رفت‌وآمد فراوان اساتید و دانشجویان رونق می‌گیرد. فاصله زیاد پارک علم و فناوری از دانشگاه خوب نیست و دانشجو کمتر مراجعه می‌کند.


وی تصریح کرد: روسای دانشگاه‌ها درزمینهٔ فرهنگی تعامل خوبی با نهادهای رهبری در دانشگاه‌ها دارند. روسا از کارهای فرهنگی حمایت کنند تا محیط‌های دانشجویی همیشه پویا باشد. کار جمعی کردن و تجربه مشترک کار فرهنگی باید بین روسا و مسئولان فرهنگی شکل بگیرد.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: منابع مالی برای دانشگاه‌ها کافی نیست. انتظار داریم که دولت بودجه بیشتری اختصاص دهد و اعتبارات لازم فراهم شود. برای بودجه 99 روسای دانشگاه‌ها فعالانه رفتار کنید و از مسئولان مربوطه بخواهید که برای دانشگاه شما بودجه کافی اختصاص دهند.


غلامی تصریح کرد: طرح ساماندهی آموزش عالی برای ارتقای کیفی است. حتماً مؤسسات کوچک را حمایت می‌کنیم. گسترش کمی به‌هیچ‌وجه در حال حاضر درست نیست. البته رشته‌های جدید را که ضرورت دارد تصویب می‌کنیم. بازنگری در دوره‌ها و مقاطع و بعضی رشته‌ها در طرح ساماندهی آموزش عالی دیده‌شده است. وظیفه‌داریم که از دانشگاه‌های غیردولتی نیز حمایت کنیم و بخشی از اهداف آموزش عالی با دانشگاه‌های غیردولتی محقق می‌شود.


وی در پایان خاطرنشان کرد: اخیراً دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم از رشد علمی رضایت داشتند و گفتند همین رویه را ادامه دهید.


انتهای پیام/4107/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته