دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

امروز در نشست اوپک چه گذشت؟

امروز در نشست اوپک درباره سقف تولید نفت ایران پس از لغو احتمالی تحریم‌ها و گزینه سقف کاهش تولید صحبت شد.
کد خبر : 415199

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا از بلومبرگ، امروز در نشست کمیته نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) که در ابوظبی برگزار شد، تصمیم‌گیری شد که کاهش تولید نفت در جلسه آتی اوپک که در دسامبر برگزار می‌شود به طور جدی پیگیری شود همچنین پیشنهادهایی از سوی برخی اعضا برای سقف کاهش تولید مطرح شد از جمله الجزایر پیشنهاد کرد سقف کاهش تولید نفت در ماه دسامبر یک‌میلیون و 800 هزار بشکه در روز باشد.


در حال حاضر بر اساس «طرح کاهش تولید نفت» که از اول ژانویه امسال اجرا می‌شود تولیدکنندگان تولید خود را 1.2 میلیون بشکه باید کاهش می‌دادند.


در صورتی که در ماه دسامبر پیشنهاد نماینده الجزایر اجرایی شود کشورهای عضو اوپک و غیراوپک 600 هزار بشکه دیگر نیز تولیدشان را کاهش خواهند داد تا در مجموع به یک‌میلیون و 800 هزار بشکه در روز برسد.


*عراق و نیجریه با کاهش تولید نفت موافقت کردند


در نشست امروز اعضای اوپک از کشورهای عراق و نیجریه خواستند تا افزایش تولید خود را متوقف کنند و به سقف طرح کاهش تولید نفت پایبند باشند.


بر اساس این گزارش، پس از اعلام طرح کاهش تولید نفت تقریباً همه کشورها به اجرای آن پایبند بودند و برخی بیش از تعهداتشان به آن عمل کردند. در این میان تنها کشور عراق و نیجریه بودند که کمتر از آنچه تعهد داده بودند تولید خود را کاهش دادند.


امروز کشورهای اوپک و غیر اوپک در ابوظبی گردهم آمدند و قرار است تصمیم نهایی در مورد میزان کاهش تولید نفت در جلسه ماه دسامبر که در وین اتریش برگزار می‌شود، گرفته شود.


بر اساس این گزارش کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک بیش از رقم 1.2 میلیون بشکه در روز که قبلاً توافق کرده بودند تولیدشان را کاهش دادند. در حالی که میزان تولید نفت ایران و ونزوئلا که تحت تحریم هستند نیز بسیار کاهش یافته است؛ اما در این میان برخی کشورها نظیر عراق و نیجریه به تعهدات طرح کاهش تولید نفت عمل نکردند و تولیدشان را نه‌تنها کاهش ندادند بلکه افزایش دادند.


*ادعای وزیر نفت عربستان


در این میان عربستان آن‌طور که عبدالعزیز بن سلمان وزیر نفت جدید این کشور می‌گوید تولید نفتش بسیار کمتر از میزان سقف تعهداتش بوده است و تولید نفت کمتری داشته است. بن سلمان چند روز پیش کرسی وزارت نفت را از خالد الفلاح را به دست گرفت.


وی همچنین گفته است که به صورت داوطلبانه تولید نفت خود را همچنان کاهش خواهد داد و کمتر از 10 میلیون بشکه در روز عرضه خواهد کرد.


ادعای وزیر نفت جدید عربستان درباره کاهش داوطلبانه تولید نفت در حالی مطرح می‌شود که بر اساس گزارشی که روز گذشته اوپک منتشر کرد، تولید نفت عربستان در ماه اگوست 200 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.


*تحریم‌های ایران موضوع نشست امروز اوپک


وزیر نفت عراق گفت: در نشست روز پنج‌شنبه درباره افزایش تولید و صادرات نفت شل آمریکا بحث شد همچنین در این نشست درباره تحریم‌های ایران بحث و گفت‌وگو شد که اگر آمریکا بخواهد تحریم‌ها را بردارد شرایط تولید نفت ایران چگونه باید باشد.


وی گفت: هرگونه تصمیم رسمی درباره کاهش بیشتر تولید نفت باید در نشست آتی اوپک که ماه دسامبر در وین اتریش برگزار می‌شود، اتخاذ بشود.


عبدالعزیز گفت: خیلی واضح نمی‌توانم بگویم آنچه ما آزادانه بحث کرده‌ایم، بگویم. ما درباره ظرفیت‌ها، مسئولیت‌های سازمان و ابهامات موجود بحث و گفت‌وگو کردیم و واضح است که آمادگی برای مسئولیت‌پذیری داریم.


وی تأکید کرد که دوباره کمیته‌ای در سطح وزیران قبل از اجلاس رسمی اوپک در ماه دسامبر برگزار خواهد شد.


الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه هم گفته است که کشورهای عضو اوپک نگرانی‌های خود از کاهش رشد اقتصاد جهانی را هم مطرح کرده‌اند.


نواک همچنین تأکید کرد که این برای اعضا مهم است که همه بیانیه را امضا بکنند تا دقیقاً به تعهدات طرح کاهش تولید نفت پایبند باشند.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

برچسب ها: نشست اوپک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته