دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1398 - 14:34
سانوسی بارکیندو:

امکان حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است

دبیر کل اوپک گفت: ازنظر فنی امکان حذف نفت ایران از بازار وجود ندارد و لازم به تکرار نیست، امکان حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است.
کد خبر : 378236
36.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از شانا، محمد سانوسی بارکیندو، امروز (پنجشنبه) در حاشیه نشست خبری در نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران، در پاسخ به این پرسش که آیا ازنظر فنی امکان حذف نفت ایران از بازار وجود دارد یا نه؟ گفت: لازم به تکرار نیست، امکان حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است.


دبیر کل اوپک: درباره تهدیدهایی که به‌تازگی درباره عرضه نفت ایران مطرح‌شده است، گفت: در خصوص مسئله ایران در سطح وزارت و دبیرخانه اوپک گفت‌وگوهایی داریم تا راهکارهای ممکن را بررسی کنیم.


وی با اشاره به اینکه ایران در سال‎های گذشته نیز با چالش‎هایی ازاین‌دست روبه‌رو بوده است و مطمئنم بر این مسائل فائق می‌آید، تصریح کرد: ما در ۶۰ سال تأسیس اوپک تاکنون با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده‌ایم، اما همیشه آنچه به ما کمک کرده، اتحاد میان کشورها بوده و اگر این اتحاد را حفظ کنیم بازهم بر مشکلات غلبه می‌کنیم.


بارکیندو در پاسخ به این پرسش که دو عضو اوپک ادعای جایگزینی نفت ایران را کرده‌اند، موضع این سازمان چیست؟ گفت: اوپک تصمیم‌های گروهی می‌گیرد و تک‌روی نداریم، سیاست اوپک بر این است تا با مشورت با کارشناسان دبیرخانه همه اعضا در کنار هم و بر اساس خرد جمعی تصمیم بگیرند.


به گفته دبیر کل اوپک، همه داده‌ها و آمارهای منابع ثانویه در ماه ژوئن بررسی و سپس دراین‌باره تصمیم‌گیری می‌شود. ممکن است این تصمیم به نفع برخی اعضا نباشد، اما به‌طورکلی ما منافع کل گروه را در نظر می‌گیریم تا افزون بر تأمین منافع تک‌تک اعضای عضو، عرضه نفت هم تأمین شود.


بارکیندو با یادآوری اینکه پیشتر هم گفته‌ام که هرکدام از اعضای اوپک می‌توانند برنامه‎ها و تصمیم‌های خودشان را داشته باشند، اما وقتی در گردهمایی هستیم، کشورها به‌عنوان یک فرد نیستند و هرکدام عضوی از یک گروه هستند و ما منافع گروه و مصرف‌کنندگان را در نظر می‌گیریم، تصریح کرد: البته باید متوجه عواقب تصمیم‌های خود باشیم، درعین‌حال در اوپک باید به تأمین عملیات عرضه فکر کنیم زیرا نفت منبع انرژی است و تصمیم‌های ما هم باید بر اساس همین شرایط باشد.


دبیر کل اوپک گفت: اوپک تنها یک سازمان نیست بلکه کل صنعت نفت دنیا را تحت تأثیر قرار داده است، به‌طور میانگین روزانه ۱۰۰ میلیون بشکه نفت در دنیا مصرف می‌شود و اوپک نقش زیادی در تأمین نیاز بازارهای جهانی و ثبات آن دارد و همیشه توانسته ظرفیت خود را متناسب با نیاز بازار پیش ببرد.


انتهای پیام/4083/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته