دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 شهريور 1398 - 00:10
عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران:

نگاه سیاسی شورای پنجم، این نهاد اجتماعی را به انحراف برد

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورای پنجم با نگاه سیاسی به فعالیت شورا، حرکت این نهاد اجتماعی را از ابتدا به انحراف کشید.
کد خبر : 415156
57299822.jpg

مرتضی طلایی در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با عملکرد دو ساله شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: فارغ از رقابت‌ها و نگرش‌های سیاسی، زمانی‌که یک دولت، مجلس و یا شورا با تأیید مجاری قانونی بر سر کار آمد می‌بایست تمام توان خود را در راستای انجام وظایفش که همانا خدمت به کشور، انقلاب، نظام و مردم است به‌کار گیرد ولی چنین عملی در اقدامات شورای پنجم دیده نشده است.


وی با بیان این‌که اظهارات من در خصوص کارآمدی این شورا صرفاً به‌عنوان یک منتقد و فارغ از تقابل و کنش سیاسی است، افزود: در صورتی‌که به شاخص‌های اصولی شوراهای شهر نگاه کنیم که همانا دارای کارکردهای اجتماعی، خدماتی، عمرانی و فرهنگی‌ است و مجموع این کارویژه‌ها بر مسائل سیاسی غلبه دارد، می‌توان گفت که شوراهای اسلامی چه در شهر یا روستا به‌طور کامل نهادی اجتماعی هستند و نه سیاسی.


عملکرد شورای پنجم از حدفاصل اعلام نتیجه انتخابات تا انتخاب شهردار کاملاً سیاسی بود


عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر صرفاً براساس همین شاخص به شورای پنجم نگاه شود متوجه می‌شویم که چه در مرحله قبل از انتخابات، چه در متن رقابت‌های انتخاباتی و چه پس از انتخابات شورای اسلامی شهر تهران به‌واسطه نگاه سیاسی که به شورا مطرح کردند کارنامه قابل دفاعی ندارند.


طلایی با اشاره به این مطلب که متأسفانه شورای پنجم از حدفاصل اعلام نتیجه انتخابات تا استقرار در شورای شهر و اقدام اولیه آنان که همان انتخاب شهردار بود کاملاً سیاسی عمل کردند، عنوان کرد: وقتی یک مجموعه از زیربنا برخلاف اصول و مبانی خود عمل کند حرکتش به انحراف کشیده خواهد شد و این موضوعی است که در ادامه روند فعالیتشان به‌طور کامل واضح و مبرهن است.


وی در ادامه به فرآیند انتخاب شهردار تهران در آغاز فعالیت شورای پنجم پرداخت و گفت: اولین و مهم‌ترین گام در آغاز فعالیت شورا پس از استقرار، انتخاب یک شهردار برای شهری مثل تهران است که این مهم باید با درنظر گرفتن چند ملاک در دستور کار قرار گیرد که بخشی از آنها عبارتست از این‌که چه کسانی در گذشته شهردار بوده‌اند و عملکرد و نقاط قوت و ضعف آنها چه بوده است.


عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که داشتن افق بلند‌مدت و روشن در انتخاب شهردار پایتخت که بتواند ضعف‌های شهرداران قبلی را پوشش دهد یکی دیگر از شاخص‌های قابل توجهی است که شورای شهر در انتخاب شهردار می‌بایست مدنظر قرار دهد، افزود: انتخاب شهردار تهران از یک‌سو باید در راستای تداوم نقاط قوت شهرداران قبلی و پوشش دادن نقاط ضعف آنها باشد و از سوی دیگر با نگاه به چشم‌انداز و وعده و وعیدهایی باشد که در کارزار انتخاباتی مردم را مجاب به انتخاب آنان کرد، موضوعی که در عملکرد شورای پنجم دیده نشد.


انتخاب نجفی به عنوان شهردار تهران از بیرون به شورا ابلاغ شده بود


طلایی با طرح این مطلب که انتخاب نجفی به‌عنوان شهردار تهران صددرصد سیاسی بوده و از بیرون و به‌نوعی در فرآیندی از بالا به پایین به شورا ابلاغ شده بود، گفت: با وجودی‌که گزینه شهرداری پایتخت خودش اذعان می‌کند که من توان شهردار شدن ندارم و دستگاه‌های مسئول نیز که وظیفه کمک به تصمیم‌سازی در نهادها را دارند به اعضای شورای پنجم اعلام می‌کنند که این انتخاب نه به نفع شهر و نه به نفع تشکیلات سیاسی‌شان است ولی می‌بینیم که بر گزینه مورد نظرشان اصرار داشته و در حالی‌که هنوز نتیجه نهایی انتخابشان مشخص نشده شهردارشان را اعلام می‌کنند.


وی تصریح کرد: یکی از اشکالاتی که بر عملکرد شورای پنجم وارد است فقدان استقلال رأی در این دوره بوده که به‌جای تصمیم‌گیری در درون و تضارب آرا، جریانی از بیرون آن را هدایت می‌کند که ای‌کاش عقلای اصلاح‌طلب آن را برایشان از بیرون دیکته می‌کردند و نه یک تشکل وابسته به اصلاح‌طلبان که کارنامه‌شان در گذشته بیانگر تندروی و حرکت‌های افراطی بدون پایبندی به انقلاب و نظام است.



شورای پنجم از یک تشکل وابسته به اصلاح‌طلبان که پایبندی به نظام و انقلاب ندارد هدایت می‌شود




نگاه سیاسی شورای پنجم شهرداری را تبدیل به مجمع‌الجزایر کرد


عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران با اذعان به این مطلب که شورایی که با یک نگاه سیاسی وارد یک نهاد اجتماعی می‌شود و بدون داشتن استقلال رأی شهردارش را انتخاب می‌کند نمی‌توان انتظار سیاست‌گذاری برای مدیریت و راهبری شهر را از آن داشت، گفت: با داشتن چنین پیش‌زمینه‌ای دیگر نمی‌توانید انتظار داشته باشید که شورای شهر حامی شهردار و مدیریت شهری باشد.


طلایی خاطرنشان کرد: از همان روز اول انتخاب نجفی به‌عنوان شهردار، منازعات میان شورا و شهرداری بر سر سهم‌خواهی در می‌گیرد، در حالی‌که شهرداران می‌بایست در انتخاب و انتصاباتشان استقلال رأی داشته باشند.


وی با عنوان این‌که نگاه سیاسی به شورای پنجم، شهرداری را به مجمع‌الجزایری تبدیل کرده و تشکل‌ها و گروه‌های بیرونی پس از استقرار نجفی به‌عنوان شهردار پایتخت خواستار انتصاب مدیران، معاونان و شهرداران مناطق مورد نظرشان شدند، اظهار کرد: در چنین شرایطی دیگر این افراد کارگزاران و مدیران اجرایی و همچنین گوش به فرمان شهردار نیستند و تنها به‌دنبال این هستند تا خواسته‌های تشکیلاتی که خاستگاه آن هستند را برآورده کنند.


عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران افزود: زمانی‌که شما با چنین رویکردی حرکت می‌کنید دیگر نه تنها رقبای سیاسی شما، بلکه مردم و حتی شورایاران اصلاح‌طلب نیز که به‌عنوان نمایندگانتان از شما حمایت می‌کردند دیگر از عملکردتان رضایت ندارند.


شورای پنجم هنوز سندی برای بدهی‌های شهردار اولش ارائه نداده است


طلایی در ادامه به اصطلاح سیاسی «فرار رو به جلو» در عملکرد شورای پنجم اشاره کرد و گفت: این عزیزان برای این‌که بر ناکارآمدی و ناتوانی خود سرپوش بگذارند هر روز یک چیزی را از گذشته مطرح و آن را زیر سؤال می‌برند که خوشبختانه این موضوع برای آنها نتیجه معکوس داشته است.


وی اذعان کرد: برخی از مدیران شهری می‌گویند به‌جای کارهای اجرایی تنها نشسته‌ایم و برای شورا گزارشی تهیه می‌کنیم که خودشان به ما می‌گویند چه محتوایی در آن بگذاریم و همین دست از فعالیت‌ها باعث شد تا در پایان سال اول برای پرداخت هزینه‌های جاری‌شان 3 هزار میلیارد تومان از بانک شهر وام بگیرند.


عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که اگر فرض بر بدهی 52 هزار میلیاردی درست باشد که نیست، بیان کرد: شورای پنجم چرا بابت بدهی‌های شهردار اولش گزارشی ارائه نمی‌کند و یا به 17 هزار میلیارد بدهی دوره خودش پاسخی نمی‌دهد؟


95 درصد پروژه‌های زیربنایی در حوزه عمرانی در دوره مدیریت شهری قبل اجرا شده است


طلایی در ادامه با بیان این‌که در مدیریت شهری قبلی 95 درصد از پروژه‌های زیربنایی در حوزه عمرانی اجرا شد، گفت: تمامی پروژه‌‌های زیربنایی در دوره شهردار قبلی انجام شده است و شهر شسته و رفته به دوره جدید تحویل داده شد ولی در این دوره، مدیریت شهری جدید حتی در نگهداشت شهر هم ناتوان است.


وی ادامه داد: شورای پنجم می‌گوید ما شهری سوخته تحویل گرفته‌ایم و چند هزار میلیارد تومان بدهی به ما رسید، همه این‌ها به فرض درست، شما بیایید و چند نمونه از اقداماتتان را اعلام کنید که ما آن را با دوره گذشته مقایسه کنیم.


عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که شورای پنجم در مدت زمان باقی‌مانده از فعالیت خود می‌تواند به‌واسطه تعامل خوب میان دولت، مجلس و شورا کارنامه‌ای برای ارائه از خود برجای بگذارد، به صحبت‌های اخیر شهردار تهران در ارتباط با افتتاح یک ایستگاه مترو در هر ماه اشاره کرد و افزود: شورای پنجم بیاید به موضوع حمل و نقل و به‌ویژه مترو اولویت دهد و در دو سال باقی‌مانده علاوه بر افزایش طول مسیر مترو به واگن‌های آن نیز اضافه کند.


طلایی با بیان این‌که تعامل دولت، مجلس و شورا آن چیزی بود که ما در دوره قبل حسرت آن را می‌خوردیم، به موضوع بافت فرسوده به‌عنوان اولویت دیگر شورای پنجم اشاره کرد و گفت: بافت فرسوده از موضوعات دیگری است که شورای پنجم در دوره باقی‌مانده از فعالیتش می‌تواند بر آن تمرکز کند، زیرا به‌نظر من رسیدگی به بافت فرسوده یکی از اولویت‌هایی در شهر تهران است که ما در دوره قبل آن‌طور که انتظار داشتیم نتوانستیم در این حوزه کار کنیم هر چند برخی از زیرساخت‌های آن به‌واسطه بزرگراه امام علی (ع) فراهم شد.


شورای پنجم شورایاری‌ها را از پای درآورده است


وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع شورایاری‌ها به‌عنوان یکی از محورهایی که شورای پنجم می‌تواند در حوزه اجتماعی و فرهنگی نسبت به آن اقدام شایسته‌ای انجام دهد سخن به‌میان آورد و گفت: نهادی در اختیار شورای پنجم قرار گرفت تحت عنوان شورایاری‌ها، نهادی که به هرحال ایراد و اشکالاتی داشت و من در هر چهار دوره چه در زمان فعالیت در این نهاد در شورای اول و دوم و چه در شورای سوم و چهارم که در ستاد شورایاری‌ها فعالیت داشتم همواره به‌دنبال آن بودم تا ساختار خوبی در محلات ایجاد شود و مدیریت محلات در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و خدماتی انجام شود ولی متأسفانه دوستان ما در شورای پنجم، این نهاد را در واقع از هم متلاشی کردند و از پای درآوردند.


عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران در پایان با اشاره به این مطلب که اولین فرمان امام (ره) به شورای انقلاب در خصوص تدوین آیین‌نامه تشکیل شوراها و ابلاغ آن به دولت موقت با هدف واگذاری کار مردم بر مردم بود، اذعان کرد: من در صورت تمایل رئیس شورای اسلامی شهر، شهردار تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران حاضر هستم بدون هیچ چشمداشتی در راستای مانیفست تأسیس شورایاری‌ها همکاری لازم را داشته باشم تا بتوانیم فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و خدماتی در قیاس محله‌ها را به مردم واگذار کنیم.


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

برچسب ها: مرتضی طلایی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته