48 درصد تصادفات منجر به فوت در تهران مربوط به موتورسیکلتهاست
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا شهربانو امانی در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران در تذکری به شهردار تهران در خصوص لزوم ساماندهی موتورسیکلتها در شهر تهران اظهار کرد: موتورسیکلتها با وجودیکه بخش عمدهای از فراوانی وسایل نقلیه را به خود اختصاص دادهاند، از یکسو دارای آلودگی بیشتر و از سوی دیگر دارای ضریب ایمنی پایینتری نسبت به سایر وسایل نقلیه هستند.
وی با بیان اینکه درصد زیادی از تلفات و ضایعات ناشی از تصادفات مربوط به موتورسیکلتها است به ارائه آماری در ارتباط با موتورسیکلتها در شهر تهران پرداخت و گفت: براساس آمار بهدست آمده حدود 2.4 میلیون دستگاه موتورسیکلت تا پایان سال 96 شمارهگذاری شده است که از این میزان 99 درصد آنها کاربراتوری و 64 درصدشان از رده خارج هستند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سهم آلایندگی موتورسیکلتها براساس آخرین مطالعات سیاهه انتشار در پایان سال ۹۶، افزود: سهم موتورسیکلت از میزان آلایندگی منابع متحرک در آلایندههای ذرات معلق، کربن مونوکسید و ترکیبات عالی فرار به ترتیب 17، ۲۵ و ۳۹ درصد است.
امانی ادامه داد: هر موتورسیکلت کاربراتوری با طی کردن هر کیلومتر مسافت حدود 15 گرم آلودگی ایجاد میکند و براساس بررسیهای انجام شده میزان آلایندگی آن حدود ۷ برابر یک خودروی استاندارد یورو ۴ است.
وی در ادامه به میزان تلفات موتورسیکلتها در شهر تهران در سالهای 96، 97 و سه ماهه اول سال 98 اشاره کرد و گفت: در بازههای زمانی مطرح شده به ترتیب 36، 38 و 48 درصد فوتیهای ناشی از تصادفات را به خود اختصاص داده است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: علیرغم آمار مطرح شده موضوع مزاحمتها، سلب آسایش و تخلفات موتورسیکلتسواران تردد شهروندان را در خیابانها سختتر کرده است و به همین دلیل شهرداری تهران میبایست در جهت ترویج فرهنگ شهروندی و بهبود وضعیت حمل و نقل و رانندگی اقداماتی را انجام دهد.
امانی با بیان اینکه تلاشهای انجام شده از سوی شهرداری تهران کافی نبوده اذعان کرد: کاهش برخی از معیارهای اخلاقی در فرهنگ شهرنشینی ما، هیچ دلیلی جز کمکاری متولیان حوزه فرهنگ ندارد، زیرا مردمی که میتوانند عمق واقعه بزرگ عاشورا را درک و از آن پاسداری کند، بیتردید توانستهاند تمامی قلههای فرهنگی را فتح کنند.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری باید در کنار ساز و کارهای فنی، توجه و آموزش فرهنگ صحیح شهرنشینی را سرلوحه کار خود قرار دهد و به همان میزان که در خصوص خودروها حساسیت به خرج داده، به موتورسیکلتها نیز اهمیت دهد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه ضبط و توقیف موتورسیکلتها در پارکینگ هیچ دردی از معضل موتورسیکلت را حل نمیکند، گفت: باید از اقدامات سلبی در این زمینه خودداری کرد و بهصورت همه جانبه در راستای حل این مشکل چارهاندیشی کرد.
امانی در این تذکر از شهردار تهران خواست تا در راستای ماده ۵۳ برنامه ۵ ساله سوم مبنی بر ساماندهی موتورسیکلتهای شهر تهران گزارشی از اقدامات صورت گرفته ارائه دهد.
انتهای پیام/4105/4110/
انتهای پیام/