دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد؛

گلخانه‌ها راهکار حل سریع دو چالش آب و اشتغال/ افزایش تولید کلزا در دستورکار است

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر این که آب و خاک با هم مفهوم پیدا می‌کند و در بخش کشاورزی موضوعیت می‌یابد، تصریح کرد: آب و اشتغال دو چالش بزرگ کشور و توسعه گلخانه‌ها راهکار حل سریع این دو چالش است.
کد خبر : 413597
3.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی در هفتمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی سال ۹۹_۹۸ با اشاره به عقب‌ماندگی کشور در احداث گلخانه‌ها اظهار کرد: وسعت گلخانه‌های کشور با رشد ۲۵ درصدی از ۱۲ هزار هکتار در سال ۹۶ به ۱۵ هزار هکتار در سال ۹۷ افزایش یافته است اما با این وجود، در مقایسه با کشورهایی مانند ترکیه که ۶۰ تا ۷۰ هزار هکتار گلخانه دارد، نیاز به پیشرفت داریم.


وی با تأکید بر این که آب و خاک با هم مفهوم پیدا می‌کند و در بخش کشاورزی موضوعیت می‌یابد، تصریح کرد: آب و اشتغال دو چالش بزرگ کشور و توسعه گلخانه‌ها راهکار حل سریع این دو چالش است.


حجتی خاطرنشان کرد: در گلخانه‌ها، مصرف آب ۸۵ تا ۹۰ درصد کاهش و تولید چند برابر افزایش می‌یابد ضمن آن‌که به ازای احداث هر هکتار گلخانه، ۱۰ اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.


وی با اشاره به این که بازار مصرف محصولات گلخانه‌ها در منطقه وجود دارد، بر لزوم بازاریابی محصولات گلخانه‌ای کشور تأکید کرد و افزود: برای اجرای برنامه توسعه ۵۸۰۰ هکتاری گلخانه‌ها در سال جاری از آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درخواست ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات کرده‌ام.


وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که ۲۳ درصد اشتغال کشور پارسال در روستاها بوده و ۶۵ تا ۷۰ درصد تسهیلات طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری در شاخه‌های بخش کشاورزی جذب شده است، بر ضرورت تسهیل گری در دادن مجوز گلخانه‌ها تأکید کرد.


حجتی با بیان این که تغییر کاربری برای انجام فعالیت‌های تولیدی بخش کشاورزی تغییر کاربری اراضی نیست، تصریح کرد: یک سری مقررات دست و پاگیر هست باید اصلاح و حذف شود و دولت و مجلس در زمینه مقررات‌زدایی‌های زائد مشارکت می‌کنند.


وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با بیان این که دشمن جنگ و شرایط سختی را در مقابل ملت ایران ایجاد کرده و در این راه همه امکانات و قدرت اقتصادی و نظامی خود را به کار گرفته است، اذعان کرد: با حمایت‌های به عمل آمده و تلاش‌های انجام شده، نهاده‌ها اعم از بذر، ادوات مکانیزه و کود و سم بیش از گذشته تأمین و تدارک شده است.


وی با اشاره به این که در امور زیربنایی و زمینه آب و خاک با موافقت مقام معظم رهبری در برداشت از صندوق توسعه ملی اقدامات بی‌سابقه‌ای انجام شده، گفت: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی از مرز دو میلیون هکتار عبور کرده است،


وزیر جهاد کشاورزی کرد: در تولید گندم به‌عنوان نماد استقلال و قوت اصلی مردم برای چهارمین سال پیاپی به خوداتکایی رسیده‌ایم.


حجتی با بیان این که افزایش تولید کلزا با هدف کاهش وابستگی در روغن و بهره‌گیری از کنجاله آن در خوراک دام و طیور در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، گفت: با اجرای برنامه افزایش تولید دانه‌های روغنی، ضریب خوداتکایی کشور در روغن نیز از ۶ درصد به ۱۶ درصد افزایش یافته است.


وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: تولیدات بخش کشاورزی در سال ۹۷ با افزایش بهره‌وری و به‌رغم خشک‌سالی در مقایسه با سال ۹۲ نزدیک به ۲۶ درصد رشد داشته است که نشان‌دهنده موفق بودن تدابیر و اقدامات اتخاذشده است.


وی با اشاره به این که نیاکان ما درگذشته با حفر قنوات در زمینه تأمین و آب‌رسانی اقدام می‌کرده‌اند و درحالی‌که ابزارآلات بسیار ابتدایی داشتند اما مهندسی این قنوات بسیار دقیق و کارشناسانه بوده است، یادآور شد: ملت ایران در طول تاریخ غنی بوده و به همین خاطر مورد تاراج قرار می‌گرفته است و باوجود محدودیت‌های اقلیمی که همواره داشته با همت مردمان این سرزمین، پایدار و سربلند مانده است.


وی با بیان این که ابزار و تکنولوژی به نسبت گذشته پیشرفت‌های چشمگیری داشته است، بر لزوم بهره‌گیری از دانش، ابزار و تکنولوژی برای فعال کردن ظرفیت‌های فراوان و ناشناخته بخش کشاورزی تأکید کرد.


حجتی، پیگیری، رسیدگی و تسهیل گری امور مردم را ضروری عنوان و بر لزوم توجه و مراقبت و پرهیز از تخلف در دستگاه‌های زیرمجموعه تأکید کرد.


وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: امروز عملکرد بخش کشاورزی مایه افتخار کشور و مرهون زحمات کشاورزان و بهره‌برداران و مدیران بخش کشاورزی است و امیدوارم با کمک هم‌ظرفیت‌های مغفول و زیاد موجود کشور را بتوانیم فعال و دین خود را به مردم و شهدا ادا کنیم.


انتهای پیام/4083/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته