دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1398 - 18:00

طرح الزام دولت به تعیین سرفصل «جنایات آمریکا»‌ در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها+جزئیات

مجلس شورای اسلامی در طرحی دولت را مکلف به تعیین سرفصل «جنایات آمریکا»‌ در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها می‌کند.
کد خبر : 413258

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، طرح الزام دولت به تعیین سرفصل «جنایات آمریکا»‌ در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود.


در مقدمه این طرح آمده است: طرح الزام دولت به تعیین سرفصل جنایات آمریکا در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها با توجه به جنایات آمریکا و اقدامات ضد حقوق بشری در کشورهای جهان، منطقه و ایران و تداوم روزافزون این سیاست‌های خصمانه، با امعان نظر به مسئولیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حراست از منافع ملی و لزوم آشنایی و آگاهی دانش‌آموزان و دانشجویان به عنوان سرمایه‌های اصلی این کشور از این حقایق و در جهت حفظ منافع ملی تقدیم مجلس شد و با شماره ثبت ۶۱۱ در تاریخ 1398/5/19 اعلام وصول شد.


در ماده واحده طرح آمده است: وزارت آموزش و پرورش مکلف به تعیین سرفصل درسی برای مدارس و دانشگاه‌ها است. بر اساس قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش مصوب 1366/11/25 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، فقط تألیف کتاب‌های درسی برای مدارس از وظایف این وزارتخانه است. از این حیث ماده واحده مزبور مغایر بند «۱۰» اصل سوم قانون اساسی مبنی بر ایجاد نظام اداری صحیح است. بنابراین در خصوص سرفصل‌های دانشگاهی باید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه قرار گیرند.


- وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر در کتاب‌های درسی مدارس از جمله مطالعات اجتماعی متوسطه اول، تاریخ معاصر متوسطه دوم، جامعه‌شناسی متوسطه دوم محتوای مربوط به جنایات آمریکا از جمله کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، به قدرت رساندن محمدرضا شاه پهلوی، لایحه کاپیتالاسیون، کودتای نوژه، حمله نظامی به طبس، کمک به عراق در جریان جنگ تحمیلی، هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری در سال ۱۳۶۷ را گنجانده است. اما در این باره باید به این نکته اشاره کرد که برخی از حوادث در کتاب‌های درسی بسیار کوتاه مورد توجه قرار گرفته‌اند که باید به تفصیل بیان شوند و نکته دیگر آنکه جنایات آمریکا در کتاب‌های درسی عمدتاً مربوط به قبل از انقلاب اسلامی تا پایان جنگ تحمیلی است. در حالی که می توان گفت جنایات این کشور در دو دهه اخیر همچون تهاجم فرهنگی، اعمال تحریم های ظالمانه و یکجانبه و اقدامات ضد حقوق بشری مورد توجه قرار نگرفته‌اند، بنابراین بازنگری کتاب‌های درسی در این باره ضرورت دارد.


- با توجه به این نکته که جنایات آمریکا پیش از این در کتاب‌های درسی مدارس گنجانده شده‌اند و این امر یک رویه اجرایی در وزارت آموزش و پرورش است، قانونگذاری در این خصوص نه تنها بدعت به شمار نمی‌رود، بلکه بدین‌وسیله امر عرفی و اجرایی نظم قانونی به خود گرفته و وجاهت قانونی می‌یابد. مهم‌تر اینکه اگر چه بخشی از کارکرد قانونگذاری داخلی است، اما در خصوص طرح مورد بحث، کارکرد نمادین و خارجی آن در خصوص مبارزه با اقدامات خصمانه آمریکا در منطقه و ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همین، ضرورت قانونگذاری را دوچندان می‌کند.


- با توجه به تداوم سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله اقدامات ماجراجویانه در منطقه، ایران هراسی، تفرقه افکنی، حمایت از تروریسم و افراط گرایی، اعمال تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه‌گرایی و دیگر اقداماتی از این دست، ضرورت دارد تا این قبیل موضوعات در کتاب‌های درسی مدارس و دانشگاه‌ها گنجانده شود و از این طریق، آشنایی و آگاهی نسل‌های جدید کشور با جنایات آمریکا تحقق یابد. بنابراین قانونگذاری در این باره لازم می‌باشد.


نتیجه این طرح اینگونه تدوین شد که با توجه به موارد مطرح شده، کلیات طرح مورد تأیید است و پیشنهاد می‌شود متن ماده واحده طرح به شکل زیر اصلاح شود:


ماده واحده - وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی مکلفند سرفصل «جنایات آمریکا» را در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌های کشور بگنجانند.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته