دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 بهمن 1393 - 11:25

آرژانتین از آمریکا خواست موضوع بمب‌گذاری آمیا در مذاکرات هسته‌ای با ایران بررسی شود

وزیر امور خارجه آرژانتین، «هکتور تیمرمن» طی نامه‌ای رسمی از آمریکا خواست موضوع بمب‌گذاری سال 1994 آمیا در مذاکرات هسته‌ای با ایران لحاظ شود.
کد خبر : 4132

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا و به نقل از ان.دی.تی.وی، در حادثه بمب‌گذاری یک مرکز یهودیان در سال 1994 تعداد 35 یهودی کشته شدند. دادگاه عالی آرژانتین مدعی شد گروهی از ایرانیان در این حادثه نقش داشته اند.


وزیر خارجه آرژانتین طی نامه‌ای به همتای آمریکایی خود از وی خواست بررسی نقش ایران در این حادثه بمب‌گذاری در مذاکرات هسته‌ای گروه 5+1 با ایران گنجانده شود.


ان.دی.تی.وی به نقل از رویترز در این خصوص می‌نویسد در همین باره چند روز قبل «جراردو پولیسیتا» دادستان فدرال «کریستینا فرناندز کرشنر» رئیس‌جمهور آرژانتین را به پنهان‌کاری درباره آنچه مشارکت ایران در حادثه بمب‌گذاری سال 1994 در بوینس آیرس خوانده است، متهم کرده بود.


تحقیقات مربوط به مرگ آلبرتو نیسمان دادستان پرونده بمبگذاری مرکز یهودیان در شهر بوینس آیرس نشان می‌دهد که وی خواستار بازداشت کریستینا فرناندز رئیس جمهور آرژانتین به خاطر توطئه برای از مسیر خارج کردن تحقیقات در خصوص بمب‌گذاری مرگبار مرکز یهودیان، شده بود.


مرگ مشکوک نیسمان درست پیش از انتخابات، آرژانتین را شوکه کرده و موجب افزایش اختلافات در این کشور شده است. وی حدود 10 سال در خصوص پرونده بمب‌گذاری در مرکز یهودیان بوینس آیرس، تحقیق کرده بود.


برخی محافل در آرژانتین، رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه این کشور را به انعقاد قراردادهای مخفی نفتی با ایران متهم کرده‌اند و بر این باورند که این دو نفر سعی داشته‌اند با عقد قراردادهای نفتی با ایران، بر نقش تهران در بمب‌گذاری مرکز یهودیان، سرپوش بگذارند.


دولت آرژانتین این اتهامات را رد ولی کرشنر به صورت علنی بر این مساله تاکید کرده است که مرگ نیسمان یک خودکشی نبوده است. وی جاسوسان سابق آژانس اطلاعاتی این کشور را مسئول اصلی مرگ نیسمان معرفی کرده است.


«هکتور تیمرمن» وزیر امور خارجه آرژانتین نیز پیش از این تاکید کرده بود تاکنون هیچ قاضی‌ای اعلام نکرده که ایران در انفجار مرکز یهودیان در بوینس‌آیرس دست داشته است و بنابراین وی اعتقادی به نقش ایران در این حمله ندارد.


اتهام مشارکت ایران در بمب‌گذاری آمیا به شدت توسط لابی اسرائیل در آرژانتین پی‌گیری می‌شود و تاکنون هیچ سندی دال بر نقش ایران در این حادثه ارائه نشده است. ایران بارها این اتهام را رد کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته