دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حاج اسماعیلی در گفتگو با آنا:

کلید اشتغال فارغ‌التحصیلان کارآفرینی است

بیکاری دو گروه سنی و جمعیتی بیش از بقیه گروه‌ها برای کشور ایجاد نگرانی کرده است گروه اول جوانان سنین 19تا 29سال و گروه دوم فارغ‌التحصیلان هستند.
کد خبر : 413085
3.jpg

حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، معتقد است دو گروه سنی و جمعیتی بیش از بقیه گروه‌ها برای کشور ایجاد نگرانی کرده است گروه اول جوانان سنین 19تا 29سال و گروه دوم فارغ‌التحصیلان هستند نرخ بیکاری جوانان تقریباً دو برابر نرخ بیکاری عمومی است و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان به‌مراتب بیشتر از نرخ بیکاری جوانان است.


در ادامه گفتگو با وی را بخوانید.


آنا چه عواملی به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه تاثیر دامن زده است؟


حاج اسماعیلی: چند عامل اساسی مسبب اصلی روند صعودی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در کشور است که می‌بایست بیشتر مورد تأمل؛ کارشناسی و علاج قرار گیرد . اولین مورد توسعه بی‌رویه و غیر کارشناسی دانشگاه‌ها و افرایش پذیرش دانشجو در کشور است متأسفانه خیلی از رشته‌های دانشگاهی متناسب نیازها و بازار کار کشور تعریف‌ نشده‌اند؛ تعدد دانشگاه‌ها در بخشه‌ای دولتی ؛ شبه‌دولتی؛ خصوصی و سازمانی باعث شده تا موازی کاری گسترده‌ای در امر پذیرش دانشجو در کشور اتفاق بیفتد بدون اینکه بازار کار ظرفیت جذب این همه تحصیل‌کرده دانشگاهی را داشته باشد.


دومین مشکل توقع ایجادشده در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که باعث شده آنان بیشتر دنبال استخدام دولتی باشند و مشاغلی را دنبال کنند که دستمزد بیشتری را پرداخت می‌کنند و از پرستیژ اجتماعی بالایی برخوردارند.


سومین مشکل برای اشتغال فارغ‌التحصیلان در کشور سهم بالای دولت از اقتصاد کشور است و عدم امکان استخدام فارغ‌التحصیلان در دوایر دولتی به علت ظرفیت‌های پایین اشتغال در این بخش است بهر حال دولت برای جذب فارغ‌التحصیلان ظرفیت‌های محدودی را در اختیار دارد
مورد چهارم اقتصاد خدماتی و غیر مولد کشور است که از امکان توسعه لازم برخوردار نیست باید اصلاحات شرایط فعلی را از مبدا آغاز کرد .


آنا: چه باید کرد؟


حاج اسماعیلی: کاهش ظرفیت دانشگاه‌ها چاره کار نیست بلکه پاک کردن صورت‌مسئله است. باید اقداماتی انجام شود تا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان از کارجو بودن به کارآفرین تغییر مسیر دهند. کارآفرینی البته به‌سرعت محقق نمی‌شود .نباید انتظار داشت با آموزش تئوریک ، دانشگاه فارغ‌التحصیل کارآفرین تحویل جامعه دهد. بخشی از این فرآیند قطعاً آموزشی و تئوریک است و دانشجو باید در دانشگاه انگیزه‌ی لازم را برای ورود به بازار از طریق راه‌اندازی کسب‌وکار به دست بیاورد.


دومین اقدام در کارآفرینی دانشجویان فراگیری مهارت و تجربه در دانشگاه است . افزایش بخشه‌ای تحقیقاتی و پژوهشی در دانشگاه‌ها و ارتباط با صنعت و بازار کار بخش دیگری از این مسیر است.


سومین راهکار برای آمادگی فارغ‌التحصیلان به عرصه کسب‌وکار آشنایی با شناسایی فرصت‌ها در بازار کار کشور است . بدون درک صحیح از امکانات ، ابزار ،و نیازهای بازار ، راه‌اندازی کسب‌وکار با شکست مواجه می‌شود . پذیرش ریسک و آشنایی با ریسک‌های منطقی و قابل‌قبول بخش مهم دیگری از توانمندی‌های یک کارآفرین در راه‌اندازی یک کسب کار در بازار محسوب می‌شود.


به‌طور معمول و طبیعی کمتر از 5 درصد کارآفرینان در تجربه اول با موفقیت روبرو می‌شوند بنابراین باید انگیزه کافی برای تداوم کار را در صورت شکست دارا باشند تا با اتخاذ رویکردهای جدید و یا تغییر استراتژی بتوانند فعالیت خود را در بازار استمرار بخشند. کارآفرینان عمدتاً کسب‌وکارهای خود را در قالب استارت آپ ها و کسب‌وکارهای کوچک آغاز می‌کنند . بعد از موفقیت‌های نسبی اقدام به توسعه و سرمایه‌گذاری بیشتر در کسب‌وکار را انجام می‌دهند. کارآفرینی می‌توان کلید راهگشای اشتغال فارغ‌التحصیلان در صورت برنامه‌ریزی صحیح در دانشگاه‌ها و کشور قرار گیرد .


آنا: وظیفه دولت برای حل این مشکل چیست؟


حاج اسماعیلی: دولت باید تلاش کند شرایط فعالیت برای بخش خصوصی را تسهیل کند و فرهنگ تقاضا برای استخدام در سازمان‌های دولتی را با فرهنگ کارآفرینی در جامعه جایگزین نماید . با افزایش آموزش‌های عمومی در کنار آموزش‌های تخصصی دانشگاه‌ها ، فارغ‌التحصیلان را تشویق کند تا به‌صورت انفرادی و یا جمعی در قالب تعاونی‌ها وارد عرصه کسب کار و بازار کار شوند.


انتهای پیام/4083/


انتهای پیام/

برچسب ها: نرخ بیکاری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته