دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1398 - 12:12
اصرار شورای شهر بر اجرای طرحی آسیب‌زا؛

تهدید بنیان خانواده با اجرای طرح زیست شبانه/پلیس مخالف جدی اجرای طرح زیست شبانه است

علیرغم مخالفت فرمانداری و نیروی انتظامی با اجرای طرح زیست شبانه، اما شورای اسلامی شهر تهران با وجود اعتراض برخی از شهروندان مبنی بر آسیب‌زا بودن آن همچنان بر اجرای این طرح پافشاری می‌کند.
کد خبر : 412927
tehran-street-food-8.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، طرح زیست شبانه، موضوعی یود که با عنوان «الزام شهرداری به برنامه‌ریزی و بسترسازی و احیای زیست شبانه» کلیاتش در صد و بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.


براساس این طرح قرار بود از اول اردیبهشت ماه سال جاری زیست شبانه به‌صورت پایلوت در برخی از مناطق شهر تهران به اجرا درآید.


الهام فخاری، رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری خبرگزاری آنا در ارتباط با این طرح اعلام کرده بود که اولویت طرح زیست شبانه مربوط به مراسم‌ و آئین‌های ماه مبارک رمضان، محرم و صفر بود و پیشنهاد شده بود که در طرح اولیه برای تأمین امنیت و آسایش مردم تنها در مناطقی به‌صورت پایلوت به فعالیت خود ادامه دهند. (بیشتر بخوانید)


این طرح در ماه مبارک رمضان که در اواسط ماه‌های اردیبهشت و خرداد ماه بود به اجرا درآمد ولی پس از اتمام آن، رئیس پلیس پایتخت در اظهارنظری با اشاره به این مطلب که طرح زیست شبانه نداریم، خاطرنشان کرد: اصناف تنها در ماه مبارک رمضان اجازه فعالیت تا سحر را دارند، پس از پایان ماه مبارک رمضان ساعت فعالیت تا یک بامداد بوده و در صورت مشاهده عدم رعایت این موضوع با صنوف متخلف برخورد قانونی خواهد شد.


لازم به ذکر است که این طرح حتی با مخالفت فرمانداری تهران هم مواجه شد و استدلال این نهاد نسبت به این مصوبه شورا این‌گونه عنوان شد که در زیست شبانه باید امنیت افرادی که می‌خواهند کسب و کاری راه‌اندازی کنند و مردمی که از آنجا عبور می‌کنند فراهم شود و بر همین اساس این طرح در کمیته انطباق فرمانداری تهران رد و به‌منظور رسیدگی به هیئت حل اختلاف مرکزی ارجاع شد.


اخیراً اسنادی در فضای مجازی منتشر شد که مشخص می‌کرد که دفاعیات شورای شهر در هیئت مرکزی حل اختلاف مورد تأیید قرار گرفته است و اکنون شورای اسلامی شهر تهران منتظر ارائه لایحه برنامه عملیاتی شهرداری تهران برای تحقق زیست شبانه است.


اما نکته قابل توجه این‌که این طرح از زمان تصویب در شورای اسلامی شهر تهران با مخالفت‌هایی از سوی اساتید و علمای حوزه و دانشگاه همراه بود که با مخالفت فرمانداری این اعتراضات کاهش یافته بود ولی با به جریان افتادن مجدد آن پس از تأیید دفاعیات شورای اسلامی شهر تهران توسط هیئت حل اختلاف مرکزی زمزمه اعتراضات برخی از شهروندان تهرانی آغاز شده است.



چهارشنبه گذشته بود که جمعی از بانوان عضو جامعه مدرسین حوزه و دانشگاه با تجمع در مقابل شورای اسلامی شهر تهران مخالفت جدی خود را نسبت به اجرای طرح زیست شبانه اعلام کردند.


تجمع‌کنندگان معتقد بودند که یکی از کارکردهای ذاتی شورای شهر تهران احیای وظایفی است که در راستای رشد و تعالی اسلامی باشد ولی آنچه که امروز در طرح زیست شبانه اجرا می‌شود هیچ مناسبتی با آموزه‌های اسلامی و قرآن ندارد.


این بانوان اعتقاد داشتند آنچه در طرح زیست شبانه مطرح شده چیزی جز مرتبه نازل نفس که شکم‌پروری و اوقات فراغت نازل است نبوده و ماحصل دیگری برای جامعه ندارد.


یکی از این بانوان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: نافی تفریح و سرگرمی خانواده‌ها نیستیم ولی آنچه که در طرح زیست شبانه بیشتر مطرح است نگاه ویژه به شکم‌پروری و جداسازی جوانان از خانواده‌ها است.


وی افزود: در شرایط امروز جامعه، آنقدر خانواده‌ها مشغله دارند و افراد درگیر هستند که دیگر فرصتی غیر از شب برای در کنار هم بودن خانواده باقی نمانده و این در حالی است که شورای شهر می‌خواهد شب‌ها را هم از خانواده‌ها بگیرد.


«طرح زیست شبانه با مبانی اسلامی مغایرت دارد زیرا در قرآن و در آیات سوره نباء صراحتاً اشاره شده که ما شب را مایه آرامش انسان قرار دادیم» این گفته‌های بانوی دیگری بود که در این تجمع حضور داشت و معتقد بود، از لحاظ علمی این موضوع اثبات شده است که خواب شب طبیعی بوده و انسان را سالم نگه می‌دارد و اگر از خواب شبانه کم شود هیچ چیز نمی‌تواند آن را جبران کند.


وی اظهار کرد: با اجرای این طرح، کنترل جوانان از دست خانواده‌ها خارج شده و صمیمیت در خانواده‌ها از میان می‌رود. زمانی‌که رخدادی در قالب طرح زیست شبانه باب شود جوانان ما گرایش پیدا می‌کنند و در شرایطی که در شب‌ها آنچه که در خیابان‌های شهر رواج دارد به‌دور از هر نوع نظارتی چیزی جز بی‌عفتی، بدحجابی، گردش حیواناتی غالباً سگ هستند نیست چه اتفاقی برای فرزندان ما خواهد افتاد! من به‌عنوان یک مادر از مسئولین می‌خواهم برای حفظ خانواده‌ها جلوی این طرح را بگیرند.


یکی دیگر از تجمع‌کنندگان هم که با دختر خود در این تجمع حضور داشت به خبرنگار آنا گفت: شب هنگام زمانی است که افراد کنار هم در خانواده گرد هم می‌آیند و این موضوع صمیمیت، اقتدار پدر و احترام مادر را به‌دنبال دارد ولی طرح زیست شبانه فرزندان را افسارگسیخته کرده و تیشه به ریشه بنیان خانواده می‌زند، ضمن اینکه در شرایط امروز جامعه ما مشاهده می‌کنیم که فرهنگ عفاف و حجاب حتی از سوی متصدیان امور مملکتی رعایت نمی‌شود و به‌جای این‌که شرایط را برای حفظ این فرهنگ که به‌عنوان قانون مملکت است رهنمون کنند در جهت خلاف آن حرکت می‌کنند.


وی اذعان داشت: به‌نظر می‌رسد حرکت‌هایی از این دست که شورای اسلامی شهر آن را دنبال می‌کنند از روی دلسوزی نباشد چون در وضعیت حاضر اولویت‌ها بسیار مهمی برای شهر و شهروندان وجود دارد و من به‌عنوان یک مادر دغدغه‌مند نگران طرحی هستم که اخیراً از سوی شورای اسلامی شهر تهران تصویب شده که در آینده می‌تواند معضلات و مشکلاتی را برای جامعه داشته باشد.


البته به جز بانوان تجمع‌کننده که به نظر می‌رسد دغدغه بسیاری با اجرای طرح زیست شبانه داشتند نگاه ویژه برخی مدیران شهری هم تاکیدی بر معیوب بودن اجرای این طرح است به طوری که محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم به‌طور ضمنی مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده و در حاشیه یکی از جلسات شورای شهر تهران گفته بود: «مخالف حضور فرزندانم در زیست شبانه هستم. خودم نیز شب‌ها ساعت 10 می‌خوابم و 5 صبح بیدار می‌شوم بنابراین تمایلی به این طرح ندارم. در صورتی که فرزندان جداگانه برنامه‌هایی برای زیست شبانه داشته باشند نگران می‌شوم و به‌نظرم این مسأله در صورتی که در چارچوب خانواده باشد، مشکل‌زا نیست. در صورتی که در یک خانواده نیز پدر به‌تنهایی در زیست شبانه باشد، قطعاً نگرانی‌هایی برای زنان ایجاد می‌کند.»


البته در کنار همه این موارد، یکی دیگر از مشکلاتی که می‌تواند با اجرای این طرح پیش بیاید و پلیس هم بارها به آن تاکید داشته است این است که اجرای طرح زیست شبانه باعث می‌شود تا نهادهای امنیتی همچون نیروی انتظامی در شب‌ها مانند روز در حالت آماده‌باش باشند که این امر قطعا تبعاتی هم برای ناجا و نیروی انتظامی در پی خواهد داشت.


این در حالی است که حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص طرح زیست شبانه نظر دیگری دارد و در این خصوص در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا اظهار کرد: ما نمی‌توانیم سبک زندگی مطلوب خودمان را به تمام جمعیت بالغ بر 10 میلیون نفری تهران تحمیل کنیم، من استقبال می‌کنم از شهروندان تهرانی در این خصوص نظرسنجی شود و پیش‌بینی می‌کنم که بالغ بر 70 درصد شهروندان از زیست شبانه استقبال می‌کنند چرا که قاطبه جوانان امروز، سبک زندگی‌شان با والدین‌شان متفاوت است و غالب والدین ما شاید اتفاقاً به شب زود خوابیدن و صبح زود برخواستن عادت دارند اما نسل جوان امروز که متولدین دهه 60، 70 و حتی دیگر اخیراً دهه هشتادی‌ها هم هستند در عرصه‌های اجتماعی فعال‌تر می‌شوند، عادت به شب بیدار ماندن و صبح شاید دیرتر برخاستن دارند و از زیست شبانه استقبال می‌کنند.


وی با بیان این‌که جامعه هدف طرح‌ها و مصوبات این‌چنینی همچون زیست شبانه نسل جوان ما هستند و بزرگ‌ترین ایراد کار ما این است که کسانی دارند برای نسل جوان امروز تصمیم‌گیری می‌کنند دغدغه‌های جوانی‌شان با دغدغه‌های جوانان امروز تفاوت دارد، گفت: من فکر می‌کنم که اگر اجازه دهیم هر کسی که می‌خواهد چیزی را اجرا کند، از نسل خود او برایش تصمیم‌گیری شود، اتفاق بهتری را رقم خواهد خورد.


عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ضمن اشاره به فرمایشات حضرت علی (ع) مبنی بر این‌که مسلمان باید فرزند زمانه خودش باشد، اذعان کرد: فرزند زمانه بودن معنایش این است که تفاوت‌هایی که در سبک زندگی انسان در طول سال‌ها اتفاق افتاده را درک کرده و آن را بپذیریم در غیر این‌صورت ما به شکاف بین‌نسلی دامن زده‌ایم.


نظری در ادامه به اختلافات نیروی انتظامی و مدیریت شهری در ارتباط با اجرای طرح زیست شبانه سخن به‌میان آورد و افزود: موضوع غیرقابل حلی در ارتباط با این موضوع وجود ندارد و من بعید می‌دانم در صورت گفتگو و مفاهمه و پررنگ کردن نقاط مشترک اجرای این طرح با مشکلی مواجه شود.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به تجمعی نیز که در مقابل شورای اسلامی شهر تهران در اعتراض به طرح زیست شبانه برگزار شد در توئیتری عنوان کرد:
«با تشکر از نیروی انتظامی که امروز با تجمع مخالفان زیست شبانه مقابل شورای شهر تهران با سعه‌صدر برخورد کرد، از عزیزانی که در این تجمع حضور داشتند، دعوت می‌کنم در دیداری مشترک، دلایل‌شان برای مخالفت با خواست اکثریت شهروندان تهرانی را شرح دهند و دراین مورد با یکدیگر گفت‌وگو کنیم.»



ولی واکنش جالب‌تر نسبت به این تجمع اعتراضی مربوط به شهربانو امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران بود که در توئیتی خواست این گروه از افراد را مغایر با خواسته اکثریت شهروندان تهرانی دانست و بیان کرد: «دغدغه برخی شهروندان در خصوص زیست شبانه را درک می‌کنم، اما به دلیل این دغدغه‌ها نمی‌توان خواسته اکثریت شهروندان و آزادی آنان را نادیده گرفت. ما شرایط را تأمین می‌کنیم و شهروندان آزاد هستند بر اساس فرهنگ و نیاز خود از آن استفاده کنند.»



به‌نظر می‌رسد پیاده‌سازی طرح‌های اجتماعی بیش از آن‌که برای راه‌اندازی آن تلاش شود و اهتمام مسئولان در راستای اجرای آن باشد بهتر است پیوست‌های اجتماعی و مطالعات فرهنگی لازم را در این خصوص انجام شود تا به‌جای آن‌که پس از اجرای آن با مشکلات آن مواجه شویم پیش از رخداد آن نکات مثبت و منفی آن را ارزیابی کنیم.


نکته‌ای که لازم است در تذکری به برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران اعلام شود این است پیش از بررسی طرح‌های اجتماعی در شورای اسلامی شهر تهران از منابع اطلاعاتی متفاوت و گسترده‌تری برای اطلاق آن به اکثریت شهروندان استفاده کنند.


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته