دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جوابیه سایپا به خبر «دروغ بزرگ و پشت‌پرده پیش‌فروش و فروش نقدی خودرو سایپا»

گروه خودروسازی سایپا در مورد گزارش «دروغ بزرگ و پشت‌پرده پیش‌فروش و فروش نقدی خودرو سایپا/ فعلاً از سایپا خودرو نخرید» در خبرگزاری آنا توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر : 412914
3.jpg

به گزارش خبرگزاری آنا، گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به گزارش «دروغ بزرگ و پشت پرده پیش‌فروش و فروش نقدی خودرو سایپا/ فعلاً از سایپا خودرو نخرید» که امروز در صفحه اقتصادی خبرگزاری آنا منتشر شد، جوابیه‌ای را ارسال کرد.


متن این جوابیه به شرح زیر است:


سردبیر محترم خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی «آنا»


با سلام و احترام


همانگونه که مستحضر هستید، صبح امروز مطلبی با تیتر «دروغ بزرگ پشت پرده پیش‌فروش و فروش نقدی خودرو سایپا/ فعلاً از سایپا خودرو نخرید» از قول یک منبع آگاه منتشر شده است. متأسفانه اظهارات این منبع آگاه که در گفتگوی صورت‌گرفته «یک مدیر باسابقه سایپا» معرفی شده، پشتوانه کارشناسی ندارد. ضمن اینکه افترا و توهین نسبت داده شده به گروه خودروسازی سایپا مبتنی بر «دروغگو» بودن و از سوی دیگر توصیه به مخاطبان برای نخریدن محصولات یک بنگاه تولیدی کشور جنبه حقوقی دارد.


از این رو گروه خودروسازی سایپا حق پیگیری حقوقی پاره‌ای از موضوعات مطرح‌شده در این مطلب را برای خود محفوظ داشته. علاوه بر آن نکاتی را جهت تنویر افکار عمومی و آگاهی مخاطبان گرانقدر خبرگزاری وزین «آنا» در قالب جوابیه حضور شما ارسال می‌دارد که درخواست می‌شود طبق قانون نسبت به انتشار آن اقدام فرمایید.


1) گروه خودروسازی سایپا در 6 ماه گذشته اطلاع‌رسانی‌های لازم در خصوص خودروهای معوق، فروش و پیش‌فروش محصولات، تولید خودرو و ... را انجام داده و انتساب «دروغ بزرگ» به این گروه خودروسازی علاوه بر مباحث اخلاقی و شرعی، بار حقوقی نیز دارد. بهتر بود خبرنگار محترم آن رسانه یا منبع آگاه ذکر شده، مصداق این دروغ را عنوان کنند تا نسبت به آن، توضیح داده شود.


2) فروش فوری محصولات خودروسازان بر اساس مصوبه و ابلاغ وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف تنظیم بازار و  پاسخ به تقاضای روزانه خودرو در کشور انجام می‌شود، چرا که در صورت عدم عرضه روزانه خودرو به بازار، تعادل عرضه و تقاضا ناهمگون شده و التهاب مشابه سال گذشته به بازار خودرو باز خواهد گشت. ضمن اینکه عرضه تنها 20 درصد تولیدات روزانه خودروسازان به صورت فروش فوری، بر اساس مصوبه و مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد و 80 درصد باقی‌مانده به انجام تعهدات معوق اختصاص دارد. از این رو به نظر می‌رسد «مدیر باسابقه» ذکرشده در مصاحبه، چندان هم باسابقه نبوده است، زیرا انجام فروش و عرضه فوری محصولات برای تنظیم بازار، اقدامی رایج و معمول است که آگاهی از آن نیاز به سابقه یا تخصص زیادی هم ندارد.


3) مرور مهم‌ترین اخبار خودرویی در روز دوشنبه 5 شهریور نشان می‌دهد که قیمت خودرو در بازار و در ادامه روال ماه‌های گذشته نزولی بوده است. این کاهش قیمت خودرو در بازار نتیجه همین عرضه و فروش فوری روزانه محصولات است. حال در چنین شرایطی، وارد کردن انتقاد رسانه‌ای به اقداماتی در جهت تنفس بازار از سوی خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی «آنا» جای تأمل و تعجب دارد.


4) گروه خودروسازی سایپا در 4 ماه نخست کاری از 19 فروردین تا 19 مرداد، با احیا و رونق تولید، بیش از 161 هزار دستگاه خودرو تولید کرده و به مشتریان تحویل داده است که این امر منجر به کاهش 76 هزار دستگاهی تعهدات معوق از سال قبل شده است. همچنین با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، تمام خودروهای معوق مربوط به سال 97 در آینده‌ای نزدیک تحویل مشتریان خواهد شد و تعهدات این سال به صفر خواهد رسید. بر این اساس به نظر می‌رسد «منبع آگاه» ذکر شده در مصاحبه چندان هم آگاه نبوده است.


5) در خصوص پرسش مطرح‌شده در پایان گزارش با این مضمون که «پول‌هایی که سایپا بابت تحویل خودرو از خریداران دریافت کرده» لازم به یادآوری است که تیم مدیریتی جدید گروه خودروسازی سایپا حدود 6 ماه است که سکان هدایت این خودروسازی را به دست گرفته و در این مدت اندک آن را از بحران خارج کرده و با وجود شرایط تحریمی، رکوردهایی را در بخش تولید ثبت کرده است. افزایش تولید محصول در حدود 500 دستگاه به بیش از 2 هزار خودرو در روز، کاهش هزینه‌های جذب نشده، کنترل هزینه‌ها از طریق جایگزینی تسهیلات و منابع ارزان قیمت و کاهش هزینه‌های جاری از جمله اقدامات تیم مدیریتی جدید است که برای مدیریت بحران و بازگرداندن آرامش به صنعت و بازار خودرو صورت گرفته است.


6) در خصوص خودروهایی که به گفته شما به دلیل نبود قطعات در انبارها خاک می‌خورند، نیز لازم به توضیح است که تیم مدیریتی جدید سایپا با انجام اقدامات گوناگون از جمله پویش ملی بومی‌سازی قطعات خودرو که مورد تحسین و تمجید مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز قرار گرفت، مشکلات موجود در مسیر تأمین قطعات مورد نیاز را برطرف کرده و ضمن تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای ناقص تولید شده، از مرداد ماه گذشته تولید به شیوه ««عبور مستقیم» را محقق کرده است. جهت استحضار شما، مخاطبان محترم و مدیران باسابقه لازم به توضیح است که عبور مستقیم به حالتی از تولید گفته می‌شود که خودرو به صورت کامل و با تمامی قطعات مورد نیاز تولید شده و از خط تولید مستقیماً برای تحویل به مشتریان راهی بخش فروش می‌شود.


در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای شما و تمامی تلاشگران عرصه اطلاع‌رسانی، امیدواریم تمامی ارکان و بخش‌های کشور در شرایط حساس کنونی که کشور تمام‌قد به مقابله با زیاده‌خواهی‌های استکبار ایستاده، دست به دست یکدیگر داده و تحت زعامت مقام عظمای ولایت، مسیر پیشرفت و توسعه ایران اسلامی را هموار سازند. «حمایت از تولید داخل» و تلاش برای «رونق تولید» از جمله فرامین مقام معظم رهبری است که دروغگو خواندن جهادگران سنگر تولید و توصیه به نخریدن محصولات داخلی، به شدت با آن متناقض است و جای تأمل دارد!!!


با سپاس


اداره اطلاع‌رسانی گروه خودروسازی سایپا


انتهای پیام/4129/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۱ نظر
محمدهادی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲
۰
ساپیا خودش رو جهاگر و سنگر تولید میدونه!!! اعتماد به نفسی دارید. جنرال موتورز رو از روی شما الگو گرفتن
هومن
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵
۰
من یکی از افرادی هستم که فروش فوری ثبت نام کردم.درتاریخ ۹۸/۳/۲۲ و هنوز خودرو من فاکتور نشده.وبا پیگیری به من جواب میدهند سودشو بهت میدیم.تحویل فوری یعنی این؟ خواهش میکنم افرادی که این مطلبو میخونن وقصد خرید خودرو دارند از سایپا نخرند.مسئولین سایپا همه دروغگو هستن
مهراب فضلعلی زاده
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
۰
با سلام
امیدوارم رسانه های ما خیلی بیشتر به این قضیه ورود کنند تا امثال من که به اسم فروش فوری در تاریخ ۲۳/۳/۹۸خودرو پراید۱۳۱ ثبت نام کردم وهنوز خودرو دریافت نکردم مردم بیشتری متضرر نشده و از تخلفات خودرو سازی سایپا که با حمایت دولت و تلوزیون پرده برداری کنند.
عبدالله بهرامی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸
۰
«سایپا دروغ گو»
خب اگه راست میگی چرا خودروی پراید منو نمیدین؟ مثلا فروش فوری سی روزه بوده، تاریخ ثبت نامم 12 تیر.
شماره پذیرشم 9570717
این سی روز را اگر کاری، غیر کاری، ضرب در 2 و... هم حساب کنی دیگه تموم شده خب همون اول بگو چهار ماه تکلیف خریدار روشن شه
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۹
۰
مسخره های کذاب
هلدینگ شایسته