کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها در دیوان عدالت اداری به چهار ماه
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابطعمومی دیوان عدالت اداری، دیوان عدالت اداری تنها مرجع تظلمخواهی مردم از دستگاههای اداری و اجرایی است و احکام صادره از سوی دیوان بسیار حائز اهمیت بوده است؛ دقت در رسیدگی به پروندهها و همچنین تسریع زمان رسیدگی از مهمترین خواستههای مردم است، اما با توجه به اینکه دستگاه قضائی با حجم بالایی از پروندههای ورودی روبهرو است بیتردید دیوان عدالت اداری نیز از این امر مستثنا نبوده و تعدد پروندهها و شکایتها باعث کندی در روند رسیدگی به پروندهها میشود.
براساس این گزارش، در چند سال اخیر روند زمان رسیدگی به پروندهها کاهش داشته است، بهطوری که میانگین زمان رسیدگی برای هر پرونده در شعب بدوی در سال ۹۶ هشت ماه بود که در سال ۹۷ به حدود ۶ ماه کاهش پیدا کرده و در شعب تجدیدنظر نیز این میانگین زمانی حدود 8 ماه در سال ۹۶ بوده که به حدود 6 ماه در سال ۹۷ کاهش یافته بود.
از طرفی مدت زمان رسیدگی در سال جاری به نسبت سال قبل کاهش چشمگیری داشته است، بهطوری که میانگین زمان رسیدگی برای هر پرونده در شعب بدوی در چهار ماه نخست سال گذشته 6 ماه بود که در مدت مشابه سال جاری به پنج ماه کاهش پیدا کرده و در شعب تجدیدنظر نیز در چهار ماهه نخست سال این میانگین زمانی در سال ۹۷ حدود 6 ماه بود که این زمان به چهار ماه در سال ۹۸ کاهش یافته است.
در نهایت میتوان گفت که از سال ۹۶ تاکنون شعب بدوی سه ماه زمان رسیدگی را کاهش و در شعب تجدیدنظر چهار ماه زمان رسیدگی به پرونده ها کاهش پیدا کرده است.
لازم به ذکر است که قسمتی از رسیدگی به پروندهها در دیوان عدالت اداری بهصورت مراحل اداری و قانونی است و زمانی که شکایتی به شعب دیوان ارسال میشود یک نسخه از آن عیناً برای دستگاه طرف شکایت ارسال خواهد شد و آن دستگاه وظیفه دارد ظرف یک ماه پاسخ دهد و از آنجا که ارسال این دادخواست به دستگاه مربوطه زمان میبرد و آن دستگاه هم یک ماه فرصت پاسخگویی دارد، تقریباً حدود دو ماه برای هر پرونده برای تبادل نامه زمان صرف میشود و اگر بتوانیم این روند دادرسی را کم کنیم در رسیدگیها تسریع میشود.
انتهای پیام/4110/
انتهای پیام/