دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 شهريور 1398 - 10:14
رئیس سازمان امور دانشجویان:

برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای ورزشی باید در دستور کار دانشگاه‌ها قرار گیرد

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای ورزشی باید در دستور کار دانشگاه‌ها قرار گیرد همچنین باید از فعالیت‌های داوطلبی باید حمایت شود. در المپیادها شاهد تلاش دانشجویان برای برگزاری این برنامه‌ها بودیم.
کد خبر : 411883
photo_2019-08-24_12-50-15.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ورزش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجتبی صدیقی صبح امروز در پنجاه و یکمین گردهمایی مدیران تربیت‌بدنی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد با اشاره به موفقیت‌های اخیر ورزش دانشگاهی اظهار کرد: سال گذشته با وجود محدودیت‌های مالی کاروان کیفی به مسابقات یونیورسیاد را اعزام کردیم که توانستند ۱۷ مدال را از آن خود کنند.


وی با بیان اینکه در سال جاری  المپیاد ورزش همگانی دانشجویان کشور برگزار شده است، افزود: دانشگاه‌ها با وجود کمبودها سعی می‌کنند در حوزه ورزش پیشگاهم باشند.


رئیس سازمان امور دانشجویان بیان کرد: از سال گذشته بیش از ۷۰ پروژه در حوزه ورزش در دستور کار قرار گرفته است که ۳۱ پروژه افتتاح شده است، ۲۱ پروژه در حال انجام است و انتظار می‌رود که ۶ پروژه نیز با شروع سال تحصیلی افتتاح شود.


صدیقی گفت: در سال جاری ساخت ۲۰ پروژه زمین چمن و ۲۵ زمین روباز با کف‌پوش را در دستور کار داریم، اداره کل تربیت‌بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  با اداره عمرانی این وزارتخانه هماهنگی‌های لازم در اجرای پروژه‌های عمرانی را دارد.


وی با بیان اینکه سال گذشته ۹ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه ورزش دانشگاهی اخد کرده‌ایم افزود: در سال جاری این اعتبار به ۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته است که در سال جاری ساخت ۶ استخر  و تعدادی سالن ورزشی را در دستور کار داریم.


رئیس سازمان امور دانشجویان در خصوص توسعه فضای ورزشی دانشگاه‌ها عنوان کرد: با وجود مشکلات اقتصادی سعی کرده‌ایم به این حوزه آسیبی وارد نشود. همچنین پروژه تاسیس و راه‌‎اندازی مراکز مشاوره تندرستی در تمامی دانشگاه‌ها را در دستور کار داشته‌ایم.


صدیقی با تاکید بر توسعه فعالیت‌های نشاط‌آور در دانشگاه‌ها  ادامه داد: برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای ورزشی باید در دستور کار دانشگاه‌ها قرار گیرد. همچنین باید از فعالیت‌های داوطلبی حمایت شود. در المپیادها شاهد تلاش دانشجویان برای برگزاری این برنامه‌ها بودیم.


وی خطاب به مدیران تربیت‌بدنی خاطر نشان کرد: در سطح دانشگاه‌ها اعتبارات حوزه تربیت‌بدنی حفاظت کنند. امسال اعتبارات فرهنگی  و تربیت بدنی ادغام شده است. در ساختار سازمان امور دانشجویان بحث خدمات تغذیه و سراهای دانشجویی ممکن است دانشگاه‌ها نظارت بیشتری داشته باشند اما می‌خواهیم حوزه تربیت بدنی وظیفه اصلی دانشگاه‌ها باقی بماند.


رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: با توجه به محدودیت اعتبارات دانشگاه‌ها در جذب خیرین حوزه ورزش پیشگام باشید؛ غیر از دانشگاه‌های دولتی وزارت علوم، دانشگاه‌های پبام نور، علمی و کاربردی و فرهنگیان نیز زیر نظام آموزش عالی فعالیت‌های ورزشی هماهنگی داشته باشند.


صدیقی ادامه داد: مشکلات روان شناختی دانشجویان و تلاش مدیران تربیت‌بدنی با یکدیگر در ارتباط هستند، مقام معظم رهبری روز چهارشنبه گفتند (رزمندگان جنگ اقتصادی تولید کنندگان هستند)، به نظر ما هم مدیران تربیت‌بدنی رزمندگانی هستند که با رخوت و افسردگی دانشجویان در جنگ هستند؛ در ۶ سال اخیر فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه تربیت‌بدنی راضی کننده است.


بدون تربیت‌بدنی بخش‌های دیگر دانشگاه دچار خلل می‌شود



حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این مراسم گفت: در عرصه دانش به‌تدریج مرزهای بین دانش‌ها برداشته می‌شود و دانش‌های جدید بر یکدیگر تأثیرگذارند ‌و نمی‌توان آن‌ها را جدا از هم دانست . زمانی در دانش تربیت‌بدنی با دیگر علم‌ها ازجمله انسانی و پزشکی مرزهایی وجود داشت اما اکنون این علم در عرصه پزشکی، مهندسی ، مدیریتی و جامعه‌شناسی به‌گونه‌ای ممزوج شده که قابل جدا شدن نیست.


سلیمی گفت: در پدیده‌های اجتماعی ازجمله مدیریت دانشگاه و سیاست‌گذاری آن نیز همانند دانش نمی‌توان به‌صورت جداگانه برنامه‌ریزی کرد‌. حوزه تربیت‌بدنی با حوزه پژوهشی و فرهنگی و ... باید ترکیب شود. بدون تربیت‌بدنی بخش‌های دیگر دانشگاه دچار خلل می‌شود.


رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در عرصه آموزش ما شاهد افت تحصیلی دانشجویان هستیم؛ دانشجویان به رشته‌هایی وارد می‌شوند که علاقه ندارند؛ حدود ۲۰ درصد دانشجویان ورودی دانشگاه‌ها به مشکلات روحی و روانی دچار هستند.


وی ادامه داد: دانشجویان دچار بی‌حوصلگی هستند که منجر به تقلب‌های پژوهشی می‌شود همچنین در عرصه فرهنگی ما با اعتراض دانشجویان مواجه هستند. در عرصه فرهنگی و سراهای دانشجویی نیز رخوت شدید دانشجویان را شاهد هستیم و مواجه هستیم با دانشجویانی که به دنبال لذت هستند. تربیت‌بدنی می‌تواند مشکل‌گشا باشد؛ حوزه تربیت‌بدنی یک برنامه مستمر، دائمی و بی‌وقفه است و برنامه‌های ورزشی باید با برنامه‌های روزانه دانشجویان آمیخته باشد.


سلیمی خاطرنشان کرد: ورزش همگانی و ورزش قهرمانی جداشدنی نیستند و باید به‌صورت مستمر پیگیری شود. تربیت‌بدنی بحران‌های دانشجویان را حل می‌کند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: در سال‌های اخیر برای نخستین بار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌ها حضور فعال برای حل مشکلات کشور داشته‌اند و دانشگاه‌ها نیز موفق عمل کرده‌اند. یکی از حوزه‌های که دانشگاه‌ها می‌توانند برای سیاست‌گذاری آن ورود کند، ورزش است.


انتهای پیام/۴۰۸۴/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته