دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1398 - 07:50

خودروهای دیزلی در شهرهای مختلف دنیا با ممنوعیت مواجه خواهند شد

از زمان رسوایی آلایندگی خودروهای دیزلی فولکس‌واگن در آمریکا، بررسی‌های زیست محیطی بیشتری در ارتباط با آلایندگی خودروهای دیزلی در مقایسه با خودروهای بنزینی انجام گرفته که نتایج آن بسیاری از شهرهای دنیا را به این سمت و سو سوق داده تا در آینده‌ نزدیک خودروهای دیزلی را ممنوع کنند.
کد خبر : 411682
image.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از فایننشال تایمز، براساس جدیدترین پژوهش‌ها در پاسخ به این سؤال که چرا تنظیم مقررات در اروپا به این نتیجه رسیده که همچنان به‌جای موتورهای دیزلی خودروهای بنزینی را ترجیح دهد این بود که حتی جدیدترین خودروهای با موتور دیزل آلاینده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود.


سازمان حمل و نقل و محیط زیست (T&E) در بروکسل در تلاش برای گسترش حمل و نقل پاک است و در این راستا به این نتیجه رسید که یک ماشین دیزل معمولی در چرخه فعالیت خود 42.65 تن دی‌اکسید کربن منتشر می‌کند، که این میزان 3.65 تن بیش از یک خودرو بنزینی است.


این سازمان مدعی است خودروسازان دیزلی می‌بایست اهداف مربوط شاخص‌های آب و هوایی و اقلیمی را نیز مراعات کنند، زیرا خودورهای دیزلی نه تنها به‌واسطه انتشار آلاینده‌های خطرناکی همچون اکسید نیتروژن و ذرات معلق، هوا را آلوده می‌کند، بلکه باعث افزایش دی‌اکسید کربن در هوا نیز می‌شوند.


گفتنی است از زمان رسوایی آلایندگی خودروهای دیزلی فولکس‌واگن در آمریکا، فروش خودروهای دیزلی اروپایی روندی نزولی داشته است و این موضوع باعث بررسی‌های زیست محیطی بیشتری شده و باعث شده تا شهرهای مختلف در سرتاسر دنیا در آینده نزدیک ممنوعیت‌هایی را برای خودروهای دیزلی اعمال کنند.


با وجود این شرکت‌های خودروساز همچنان در تلاش برای کسب اعتبار برای دیزل پاک هستند. بنابر ادعای مدیرعامل مرسدس بنز و رئیس اتحادیه تولیدکنندگان خودروی اروپا آخرین نسل از خودروهای دیزلی در آینده نزدیک، استانداردهای زیست محیطی را به‌طور مؤثری رعایت کرده و 15 الی 20 درصد دی‌اکسید کربن کمتری را در مقایسه با خودروهای بنزینی در هوا منتشر خواهند کرد.


اما بررسی‌های سازمان حمل و نقل و محیط زیست (T&E) خلاف ادعای خودروسازان را مطرح می‌کند. نتایج تحقیقات آنها حاکی از آن است که خودروهای دیزلی تنها انتشار دی اکسید کربن (CO2) از خروجی اگزوز این خودروها را کاهش داده در حالی‌که بررسی‌ها نشان می‌دهند که آلایندگی در فرآیند تولید که شامل منابع سوخت و مواد مورد استفاده در آن است به‌علاوه مصرف و بازیافت اجزای آن می‌شود اصلاً توجیح مناسبی در مقایسه با انتشار کمتر گاز دی‌اکسید کربن نیست.


بنابر نتایج تحقیقات به‌دست آمده به‌نظر می‌رسد به سه دلیل آلایندگی چرخه عمر یک خودروی دیزلی بیشتر از بنزینی باشد: اول این‌که فرآیند پالایش سوخت خودروهای دیزل فرآیندی است که نیازمند پالایش شدیدتری است. دوم این‌که دیزل در دمای بالاتری نسبت به بنزین می‌سوزد بنابراین اجزای سوخت آن سنگین‌تر و دارای استحکام بیشتری است و سوم این‌که سوخت موتورهای دیزلی ارزان‌تر بوده و این موضوع منجر به افزایش مصرف در جاده‌ها می‌شود.


انتهای پیام/4105/
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته