دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1398 - 13:11

روحانی لایحه «حذف چهار صفر از پول ملی» را به مجلس ارسال کرد/پارسه به جاى ریال

رئیس‌جمهور لایحه «حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد پول ملی» را با قید یک فوریت برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.
کد خبر : 411591

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور لایحه «حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد پول ملی» را با قید یک فوریت برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.


با اجرای طرح اصلاح نظام پولی در قالب حذف چهار صفر از پول ملی و بازنگری در قطع اسکناس و سکه، نقش این ابزار در نظام­‌های پرداخت کشور بهبود می‌یابد. در این راستا، حسن روحانی، لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را که در جلسه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ هیئت وزیران به پیشنهاد بانک مرکزی به تصویب رسید، برای طی تشریفات قانونی به مجلس ارسال کرد.


                                                    


براساس این لایحه واحد پول ایران به تومان تغییر می یابد و هر تومان برابر ۱۰۰۰۰ ریال جاری و معادل یکصد ریال پارسه است. برابری پول­‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب نظام ارزی حاکم و با رعایت ذخایر ارزی و عنداللزوم تعهدات کشور در مقابل صندوق بین‌المللی پول، محاسبه و تعیین می­‌شود. پارسه به جاى ريال؛ هر تومان برابر ١٠٠ پارسه مى‌شود.


دوره گردش موازی و اعتبار هم‌زمان تومان و ریال که در این قانون دوره­‌ گذار نامیده می‌­شود، حداکثر دو سال خواهد بود. طریقه جمع‌­آوری و شرایط خروج اسکناس­‌ها و سکه‌­های ریال از جریان، بر طبق قانون پولی و بانکی کشور حسب مورد، تعیین یا اجرا می­‌شود. پس از پایان دوره­‌ گذار، تعهداتی که پیش از این بر اساس واحد پول ریال ایجاد شده است، تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود.


انتهای پیام/4082/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
۰
دست از این رفتارهای شوونیستی بردارید. اولا همه می دانیم واحد تومان و دینار هشتصد سال است که توسط همه اقوام ایرانی پذیرفته شده است و دیدیم تلاش برای تغییر این واحد پول چقدر احمقانه بود. حالا تازه می خواهید با انتخاب یک اسم که صرفا یادآور یک نوع تعصب کور قومیتی است مایه ناراحتی سایر اقوام ایرانی را که فارس نیستند ایجاد کنید. مگر همان تومان و دینار قدیمی چه عیبی دارد؟ وقتی عرضه بالابردن ارزش پول ملی را ندارید باید هم که با اسمها بازی کنید.
هلدینگ شایسته