دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مرداد 1398 - 08:40

از ایجاد حکومت اسلامی تا مقابله با سکولاریسم/ رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت «غدیر» چه گفتند؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اهمیت غدیرخم بیانات بسیار با ارزش و مهمی را دارند.
کد خبر : 411424
62335_433.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اهمیت غدیرخم بیانات بسیار با ارزش و مهمی را دارند که به اختصار در ذیل تشریح شده است.


مقام معظم رهبری در دیدار سال 1377 مسئولان نظام ضمن تبریک این عید بزرگ و مقطع عظیم تاریخی به ملت ایران؛ جهان اسلام و همه حق‌‌‌جویان و عدالت خواهان، با تبیین مفهوم ولایت، فرمودند: معنای حقیقی ولایت که شاخصه نظام سیاسی اجتماعی اسلام است، به هم پیوستگی و یگانگی است و بر اساس آیات قرانی نیز باید در نظام اسلامی، وجه غالب زندگی، همدلی، همکاری و همراهی باشد.


امیرالمؤمنین (ع) را مظهر همدلی یک رهبر سیاسی
ایششان حضرت امیرالمؤمنین (ع) را مظهر همدلی یک رهبر سیاسی با آحاد مردم دانستند و با اشاره به آثار و دستاوردهای وحدت و اتحاد مردم و اجزاء حکومت پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند: بر خلاف تمامی توطئه‌‌‌های سیاسی، امنیتی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی دشمنان که سعی کردند نگذارند اتحاد در این کشور شکل بگیرد، اراده الهی، وحدت عظیم ملت بزرگ، با اراده و هوشمند ایران، حاکمیت روح ولایت در کشور و هدایت‌های نفس گرم و دل آگاه امام خمینی(رض) بر تمامی توطئه‌‌‌ها فائق شد.
حضرت آیت‌‌‌الله خامنه‌‌‌ای تصریح فرمودند: امروز نیز همچون گذشته در خلال تبلیغات بیرون از مرزها و برخی دنباله‌‌‌های آنها در داخل کشور و نیز در تلاش دشمنان زخم‌‌‌خورده و کسانی که انقلاب در طول سالهای متمادی جلو مطامع آنها را گرفته است، خط تشنج و ایجاد اختلاف تعقیب می‌‌‌شود، از اینرو باید آحاد مردم هوشیار باشند و با اعتصام به حبل الله، اعتقاد به راه قرآن و اسلام و در سایه دل دادن و سر سپردن به نظام ولایت، با هم باشند.


ایشام همچنین در دیداری دیگر درباره اهمیت غدیر می‌فرمایند: مسئله‌ «غدیر» یک مسئله‌ تاریخىِ صرف نیست؛ نشانه‌ای از جامعیت اسلام است. اگر نبی مکرم - که در طول 10 سال، یک جامعه‌ بدوىِ آلوده‌ به تعصبات و خرافات را با آن مجاهدت‌های عظیمی که آن بزرگوار انجام داد و به کمک اصحاب باوفایش به یک جامعه‌ مترقی اسلامی تبدیل کرد - برای بعد از این 10 سال، فکری نکرده بود و نقشه‌ای در اختیار امت نگذاشته بود، این کار ناتمام بود. رسوبات تعصبات جاهلی به قدری عمیق بود که شاید برای زدودن آنها سالهای بسیار طولانی نیاز بود. ظواهر، خوب بود؛ ایمان مردم، ایمان خوبی بود؛ البته همه در یک سطح نبودند؛ بعضی در زمان وفات پیغمبر اکرم یک سال بود، شش ماه بود، دو سال بود که اسلام آورده بودند؛ آن هم هیمنه‌ قدرت نظامی پیغمبر همراه با جاذبه‌های اسلام، اینها را به اسلام کشانده بود. همه که جزو آن مسلمانان عمیقِ دوران اول نبودند. برای پاک کردن رسوبات جاهلی از اعماق این جامعه و مستقیم نگه داشتن خط هدایت اسلامی بعد از ده سالِ زمان پیغمبر، یک تدبیری لازم بود. اگر این تدبیر انجام نمیشد، کار ناتمام بود. این که در آیه‌ی مبارکه‌ی سوره‌ی مائده میفرماید: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی»، تصریح به همین معناست که این نعمت - نعمت اسلام، نعمت هدایت، نعمت نشان دادن صراط مستقیم به جامعه‌ی بشریت - آن وقتی تمام و کامل میشد که نقشه‌ی راه برای بعد از پیغمبر هم معین باشد؛ این یک امر طبیعی است.
مسئله‌ غدیر این است؛ یعنی نشان‌دهنده‌ جامعیت اسلام و نگاه به آینده
رهبر معظم انقلاب فرمودند: این کار را پیغمبر در غدیر انجام دادند؛ امیرالمؤمنین را که از لحاظ شخصیت - چه شخصیت ایمانی، چه شخصیت اخلاقی، چه شخصیت انقلابی و نظامی، چه شخصیت رفتاری با قشرهای مختلف افراد - یک فرد ممتاز و منحصر بفردی بود، منصوب کردند و مردم را به تبعیت از او موظف کردند. این هم فکر پیغمبر نبود، این هدایت الهی بود، دستور الهی بود، نصب الهی بود؛ مثل بقیه‌ی سخنان و هدایتهای نبی مکرم که همه، الهام الهی بود. این دستور صریح پروردگار به پیغمبر اکرم بود، پیغمبر اکرم هم این دستور را عمل کردند. مسئله‌ غدیر این است؛ یعنی نشان‌دهنده‌ی جامعیت اسلام و نگاه به آینده و آن چیزی که در هدایت و زعامت امت اسلامی شرط است. آن چیست؟ همان چیزهایی که شخصیت امیرالمؤمنین، مظهر آنهاست: یعنی «تقوا»، «تدین»، «پایبندی مطلق به دین»، «ملاحظه‌ی غیر خدا و غیر راه حق را نکردن»، «بیپروا در راه خدا حرکت کردن»، «برخورداری از علم»، «برخورداری از عقل و تدبیر»، «برخورداری از قدرت عزم و اراده»؛ این یک عمل واقعی و در عین حال نمادین است. امیرالمؤمنین را با همین خصوصیات نصب کردند، در عین حال این نماد زعامت امت اسلامی در طول عمر اسلام - هر چه که بشود - همین عمل است؛ یعنی نماد زعامت و رهبری اسلامی در طول زمان همین است، همان چیزی که در انتخاب الهی امیرالمؤمنین تحقق پیدا کرد. غدیر، یک چنین حقیقتی است.


عید غدیر عیدالله‌الاکبر و از همه‌ی اعیاد بالاتر است
همچنین ایشان در سال 1397 و در تببین عید غدیر فرمودند: اینکه در بعضی از تعبیرات گفته شده است که عید غدیر عیدالله‌الاکبر و از همه‌ی اعیاد بالاتر است، علّت این و وجه این چیست؟ خب، در قرآن کریم آیاتی هست که به غیر از مسئله‌ی غدیر به مسئله‌ی دیگری قابل تطبیق نیست. همین آیه‌ی معروف «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دیناً» که در اوایل سوره‌ی مائده است، با غیر مسئله‌ای در وزن و اهمّیّت و اندازه‌ی مسئله‌ی غدیر، قابل تطبیق نیست؛ فقط یک‌چنین مسئله‌ای است که میتواند تعبیر «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم» درباره‌اش بیاید. آن‌کسانی که در مضمون این آیات خدشه کرده‌اند، حرفهایی میزنند، مطالبی گفته‌اند، مخالفین و کسانی که قضیّه‌ی غدیر را قبول ندارند این آیه را به نحوی تأویل کرده‌اند لکن این بخش از آیه قابل تأویل نیست. امروز روزی است که دشمنان -کفّار- از دین شما مأیوس شدند. چه چیزی مگر بر دین اضافه شد که دشمن را مأیوس کرد؟ آن احکامی که در این آیه، در اوّل سوره‌ مائده، قبل و بعد از این فِقره آمده است، مگر چقدر اهمّیّت دارد؟ این تعبیر درباره‌ی نماز نیامده است، درباره‌ی زکات نیامده است، درباره‌ی جهاد نیامده است؛ درباره‌ی هیچ یک از احکام فرعی الهی نیامده است که «اَلیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم»؛ پس این یک قضیّه‌ی دیگری است؛ غیر از این احکام فرعی است. آن قضیّه چیست؟ قضیّه‌ی رهبری جامعه‌ی اسلامی؛ قضیّه‌ی نظام حکومت و امامت در جامعه‌ی اسلامی. بله، ممکن است تخلّف کنند -کما اینکه کردند؛ چند قرن بنی‌امیّه و بنی‌عبّاس و امثال اینها با نام امامت و خلافت و مانند اینها، پادشاهی کردند؛ سلطنت کردند- [امّا] این لطمه‌ای نمیزند به فلسفه‌ی غدیر. ماجرای تعیین غدیر، ماجرای تعیین ضابطه است.


غدیر در مقابل اسلام سکولار ایستاد


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره اهمیت روز عید غدیر در جای دیگر می‌فرمایند: آنچه در مورد محتواى این جمله‌ى تاریخى و شریف و پر مغز بایستى بیان بشود [اینکه]، غیر از نصب امیرالمؤمنین به خلافت و امامت بعد از نبىّ اکرم و وصایت پیغمبر - که معناى رایج و شایع این جمله است - یک مضمون مهمّ دیگرى در این بیان وجود دارد که نباید مورد غفلت قرار بگیرد و آن، پرداختن اسلام به امر حکومت و امر سیاست امّت و اهمّیّت این موضوع از نظر اسلام است. آن کسانى که سعى کردند اسلام را از مسائل اجتماعى و از مسائل سیاسى برکنار بدارند و آن را منحصر کنند به مسائل شخصى و مسائل خصوصىِ زندگى افراد - و در واقع نگاه سکولار به اسلام داشته باشند که تبلیغات دشمنان و دستهاى دشمنان هم این بینش را در بین مسلمانان در طول سالیان دراز ترویج کرده است - جوابشان مسئله‌ غدیر است.


غدیر یعنی اسلام تا ابدالدهر حکومت خواهد داشت


رهبر معظم انقلاب اسلامی در جای دیگر می‌فرمایند: مسئله‌ غدیر از چند جهت قابل توجه و اهتمام است. نباید تصور کرد که عید غدیر یک عیدی مثل بقیه‌ی اعیاد است. اگرچه جنبه‌ی نمادین و معنا و مضمون در همه‌ی اعیاد اسلامی هست، ولی نه به اندازه‌ای که در عید غدیر این معنا وجود دارد.] یک بُعد دیگر قضیه، توجه به ارزش معنوی آن شخصیتی است که در این حادثه، پیغمبر او را معین کرد و منصوب کرد؛ یعنی امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاةوالسّلام). برای گزینش نسبت به یک چنین منصبی، اگر همه‌ی عوامل را که در کمال یک انسان دخالت دارند، بشر معمولی بخواهد محاسبه کند، یقیناً نمیتواند به همه‌ی آنها دست پیدا کند. این یک محاسبه‌ الهی و فوق بشری لازم دارد. با یک چنین محاسبه‌ای، نبیّ مکرم اسلام امیرالمؤمنین را متناسب با این موقعیت و این مقام دانسته است.


خوب، اسلام تا ابدالدهر حکومت خواهد داشت؛ انواع و اقسام آدمهائی که صلاحیتهائی در سطوح مختلف دارند، به حکومت خواهند رسید. این، قابل پیش‌بینی بوده از اولِ اسلام. آن کسی که سرچشمه را باید به او سپرد تا طول تاریخ اسلام از این سرچشمه سیراب شود، او باید کسی باشد در تراز امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه‌السّلام)؛ او نمیتواند یک انسانی معمولی باشد.


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب