دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1398 - 15:10
سرپرست وزارت آموزش و پرورش:

المپیادها باید از انحصار مدارس، استان‌ها و جنسیت خاص خارج شود

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش در نشست با مدیران و کارکنان مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان گفت: المپیادها باید از انحصار مدارس، استان‌ها و جنسیت خاص خارج شود.
کد خبر : 411332
photo_2019-06-09_16-53-22.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از آموزش و پرورش، سید جواد حسینی با اشاره به اینکه در دنیا سه رویکرد برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استعدادهای درخشان وجود دارد، گفت: در رویکرد اول؛ سمپاد به معنی مدرسه خاص وجود ندارد بلکه تعلیم و تربیت به شکل تلفیقی و ترکیبی پیش می‌رود.


وی افزود: در رویکرد دوم؛ دانش‌آموزان سمپادی فقط در مدارس سمپاد تحصیل می‌کنند و به شکل ویژه‌ای آموزش می‌بینند تا نیروی انسانی به سرمایه انسانی تبدیل شود و توسعه همه‌جانبه در جامعه صورت بگیرد.


سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با اشاره به رویکرد سوم اظهار کرد: کشور ما این رویکرد را دارد که در آن نرم دانش‌آموزان سمپادی باید کمتر از یک و نیم تا دو درصد باشد و دانش‌آموزان به مدارس خاصی می‌روند که دانش‌آموزان دیگری در آن حضور ندارند، همچنین دانش‌آموزان دیگر که استعدادهای خوبی دارند با رویکرد طرح شهاب شناسایی خواهند شد و کار ویژه برای آنان انجام می‌شود.


حسینی با اشاره به اینکه طرح شهاب ٣ میلیون و ٩٠٠ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داده است، اظهار کرد: در این طرح ٢٠٧ هزار مدیر و عوامل اجرایی داریم که امسال در پایه چهارم ابتدایی پوشش صددرصدی این طرح را خواهیم داشت، همچنین این طرح هم‌اکنون در پایه نهم استقراریافته است.


وی با اشاره به اینکه باید چند مسئله در طرح شهاب مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: مدیران مدارس باید آمادگی اجرای طرح‌ها و توان اجرای آن را داشته باشند لذا برای طرح شهاب و آمادگی اجرای آن، آموزش مدیران و معلمان بسیار ضروری است که باید در آموزش ضمن خدمت دوره ویژه‌ای برای آنان تعریف شود.


سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه باید برای دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان مرکز مشاوره مخصوص وجود داشته باشد، اظهار کرد: ١١٣ هزار دانش‌آموز در ٩٧۴ مدرسه سمپاد مسائل و مشکلاتی دارند لذا باید با مشاوره ویژه مشکلات آنان طرح و به حل آن‌ها کمک شود.


حسینی در ادامه گفت: دانش آموزان سمپادی تا قبل از ورود به مدارس استعدادهای درخشان همیشه دیده می‌شدند و بعد از ورود به سمپاد همسانی اتفاق می‌افتد و مانند قبل دیده نمی‌شوند، همچنین زیر بار فشار زیاد درس‌ها قرار می‌گیرند، بنابراین باید برای این دانش‌آموزان مرکز مشاوره خاص داشته باشیم.


سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش تأکید کرد: المپیادها باید از انحصار مدارس، استان‌ها و جنسیت خاص خارج شود و باید این هدف راهبرد جدی در مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان باشد.


وی افزود: تمام مشکلات و چالش‌های مربوط به دانش‌آموزان المپیادی را باید به صفر برسانیم چراکه این دانش آموزان حاصل نظام تعلیم و تربیت کشور هستند و نمای علمی ایران به این دانش آموزان وابسته است.


حسینی با اشاره به اینکه نباید درجه‌بندی مدارس به دلیل محدودیت منابع انسانی متوقف شود، اظهار کرد: راه‌اندازی اندیشکده در مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان اقدام بسیار خوبی است چراکه ما باید پس از فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزان از مدارس سمپاد، هدایت و حمایت‌های پس از نخبگی را داشته باشیم.


انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته