علت سرور و شادمانی پیامبر اکرم(ص) در غدیر خم چه بود؟/ لزوم تبیین غدیر در کتابهای درسی
حجتالاسلام والمسلمین امانالله علیمرادی در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با بررسی اهمیت و ابعاد واقعه غدیر خم و با اشاره به تاریخچه این روز بزرگ اظهار کرد: سال دهم هجرت به فرمان خداوند متعال، پیامبر اکرم(ص) مأموریت یافتند تا برای آخرین بار رهسپار مکه برای انجام مناسک حج شوند و جزئیات آداب و احکام حج را به مسلمانان آموزش دهند.
وی اضافه کرد: این تصمیم پیامبر اکرم(ص)، از اطراف و اکناف جهان اسلام مسلمانان را به سمت مکه روانه کرد تا ضمن درک محضر رسول خدا(ص) آداب و احکام مراسم حج را فرا بگیرند.
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در این راستا رسول خدا(ص) پنج روز مانده از ماه ذیقعده با آداب زیارت، غسل، نظافت و پوشیدن لباسهای مخصوص پای پیاده پیشاپیش مسلمانان و اعضای خانواده و جمع عظیمی از مهاجران و انصار راهی مکه شدند.
علیمرادی افزود: آنطور که مورخان گزارش کردهاند، با وجود اینکه گروهی از ساکنان مدینةالنبی مبتلا به بیماری خاصی بودند و نتوانستند با رسول اکرم(ص) همراه شوند، جمعیتی بین 90 تا 120 هزار نفر در این سفر حج حضور داشتند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان با بیان اینکه حجاج مسافت بین مدینه و مکه را در 10 روز طی کردند، ادامه داد: پس از ورود به مکه معظمه رسول اکرم(ص) به قصد زیارت بیتاللهالحرام وارد مسجدالحرام شدند و تکبیرگویان خانه کعبه را طواف کردند.
2 سفارش پیامبر اکرم(ص) به مردم در آخرین سفر حج عمرشان
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: از سراسر بلاد حاجیان وارد مکه شدند تا روز هشتم ذیحجه فرا رسید و مراسم باشکوه حج اجرا شد و در این مدت رسول اکرم(ص) مردم را آگاه کردند که امسال سال آخر حج حضرتشان است.
علیمرادی با اشاره به اینکه رسول اکرم(ص) در سفر حج مرتب مردم را به تمسک به قرآن و عترت سفارش میفرمودند، بیان کرد: مناسک حج به پایان رسید و رسول خدا(ص) و همراهان به دیار مدینةالنبی حرکت کردند.
وی یادآور شد: رسول اکرم(ص) در روز 18 ذیحجه نیمه روز با همراهان به سرزمین و ناحیه غدیر خم رسیدند؛ جایی که راه اهل عراق به مصر از آنجا جدا میشد.
این کارشناس مسائل دینی متذکر شد: در این بین، فرشته وحی بر حضرتشان نازل شدند و این آیه را تلاوت کردند: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» ( آیه 67 سوره مائده).
علیمرادی تشریح کرد: چون این آیه نازل شد، رسول اکرم(ص) فرمودند، جمعیتی که پیشاپیش در حرکت بودند و به نزدیکی جحفه رسیده بودند بازایستند و افرادی که هنوز نرسیده بودند به جمعیت ملحق شوند.
وی تبیین کرد: طبق گزارش مورخان، هوا بسیار گرم بوده؛ بهطوریکه مردم لباسهایشان را به سر میکشیدند و بخشی از لباس را زیر پای خود قرار میدادند. فریضه نماز ظهر انجام شد و با دستور پیامبر خدا(ص) از جهاز شتران منبری مهیا کردند.
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری توضیح داد: رسول اکرم(ص) بر فراز منبر قرار گرفتند و خطبه مفصلی به نام غدیر ایراد فرمودند؛ با پایان خطبه این آیه کریمه نازل شد «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً»(سوره مائده آیه 3).
شادمانی پیامبر اکرم(ص) بعد از نزول آیه اکمال
علیمرادی خاطرنشان کرد: رسول اکرم(ص) در حالی که بسیار مسرور و شادمان بودند، فریاد میزدند، الله اکبر از اکمال دین و اتمام نعمت پروردگار به رسالت من و ولایت علی ابن ابیطالب(ع) بعد از من.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وظیفه نسل حاضر (مردم، مسئولان، دانشجویان، دانشآموزان و ...) در قبال غدیر مطرح کرد: حقطلبان، مسلمانان و شیعیان در این راستا وظایفی دارند؛ نخستین وظیفه این است که حقیقت غدیر را بشناسند.
غدیر باید به منزله شعار جهانی اعلام عمومی شود
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شناخت دقیق از ماهیت غدیر همان حقیقت ولایت و امامت است، تأکید کرد: بعد از معرفت به غدیر، این امر باید به منزله شعار جهانی (همهساله) اعلام شده و سر دست گرفته شود.
علیمرادی خاطرنشان کرد: ببینید، یک وقت نسبت به حقیقتی علم وجود دارد که این جای بحث ندارد؛ اما این علم اعلام و اعلان نمیشود و به عنوان پرچم نصب نمیشود؛ با این تفاسیر باید نسبت به غدیر هم معرفت داشته باشیم و هم غدیر را اعلام عمومی کنیم.
وی یادآور شد: وظیفه سوم مسلمانان، شیعیان و حقطلبان عالم این است که به اقتضای غدیر، زندگی کنند و زندگی ما بر مدار و محور غدیر و امامت باشد. باید به این سه امر اهتمام ویژه شود؛ هم معرفت غدیر، هم اعلام و اعلان و هم عمل به پیام غدیر.
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد: نسبت به بخش نخست وظیفه که همان معرفت است، باید از قرآن کریم که آیاتی در این رابطه دارد و روایات غدیر تبیین شود.
علیمرادی افزود: به عنوان مثال قرآن کریم مسئله ولایت را اکمال دین میداند؛ یعنی دین آغاز و اکمالی دارد؛ آغاز آن با بعثت است؛ «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ. ( سوره آلعمران آیه 164)».
وی اضافه کرد: آغاز دین با بعثت بوده، اما اکمال آن با ولایت است، مطابق آیه کریمه «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» دین بدون امامت و ولایت، دین ناقص و ناتمامی است؛ در این آیه کریمه آمده است که امر ولایت اتمام نعمت است.
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: برترین و بزرگترین نعمت الهی نعمت امامت و ولایت است؛ آغاز این نعمت با بعثت بوده و اتمام آن با ولایت است.
علیمرادی تأکید کرد: این آیات، روایات و معارف رسیده از اهل بیت(ع) درباره غدیر و اندیشه اندیشمندان اسلامی که غدیر را تحلیل و تبیین کردند، باید همواره بازخوانی شده تا معرفت غدیر در جامعه متبلور شود.
لزوم تبیین غدیر در کتابهای درسی دانشآموزان
وی عنوان کرد: در این راستا همه مسئول هستند؛ از صدا و سیما گرفته تا آموزش و پرورش و دانشگاهها. شایسته است در همه دورههای تحصیلی در آموزش و پرورش موضوع غدیر در کتابهای درسی به اقتضای فهم دانشآموزان تبیین شود.
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری افزود: از پایه اول ابتدایی گرفته تا آخر و در دانشگاهها باید به موضوع غدیر بیشتر پرداخته شود، چراکه همانطور که توحید محور دین است، تحقق توحید با امامت است.
علیمرادی با بیان اینکه بدون امامت توحید محقق نمیشود و زندگی (بهخصوص زندگی اجتماعی) شرکآلود میماند، اضافه کرد: با معرفت به مسئله امامت است که زندگی انسان معنویت بیشتری پیدا میکند؛ از سوی دیگر غدیر، امامت و ولایت باید شعار همه حقطلبان، ظلمستیزان، مسلمانان عالم و پیروان اسلام ناب باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان توضیح داد: برای تحقق این شعار باید به معنای واقعی کلمه عمل کرد و این شعار را پرچم قرار داد؛ برگزاری جشنوارهها، محافل ادبی، مراسم سرود و ... میتواند در این باره کمککننده باشد.
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری، استفاده از هنر را راه دیگر تبیین شعار غدیر عنوان و تأکید کرد: هنرمندان میتوانند با استفاده از تبحر هنری خود در نهایت اختصار غدیر را به مخاطبان اعلام و اعلان کنند.
رسالت مهم رسانهها در راستای تبیین اهمیت غدیر
علیمرادی با بیان اینکه باید اذهان ابنای بشر را متوجه غدیر ساخت، تصریح کرد: اشخاص رسانهای و خبرنگاران رسالت مهمی در این باره دارند و باید وسط میدان حاضر شوند تا موضوع غدیر علاوه بر معرفت به جهان اعلام شود.
وی عمل بر مدار ولایت و امامت را مهمترین مؤلفه غدیر دانست و تبیین کرد: باید زندگی سیاسی، اقتصادی، شخصی، حکومتداری، روابط بینالملل و آداب و سنن را در راستای دستورالعمل اهل بیت(ع) جهت بدهیم.
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: امکانات رسانهای امروز که در خدمت مبارزه با اسلام بوده و در جهت تخطئه امامت و ولایت است، باید در عمل به مقتضای امامت به کار گرفته شود.
علیمرادی توضیح داد: به جای اینکه جوان و نوجوان ما در سبک زندگی متأثر از افکار و اندیشههای بیگانگان، شیاطین و بدخواهان نظام باشند، باید این سبک زندگی را از اهل بیت(ع) فرا گرفته و اصول زندگی آنان را در زندگی به کار بگیرند.
وی افزود: در صورتی که این امر محقق شود، وعده الهی مبنی بر اینکه اگر تمسک به قرآن و عترت داشته باشیم هرگز گمراه و ذلیل نمیشویم به ثمر مینشیند و تنها راه سعادت بشریت تمسک به قرآن و عترت است.
انتهای پیام/4078/4062/پ
انتهای پیام/