دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1398 - 09:22
کریمی در گفتگو با آنا:

متأسفانه رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وقتی برای این ستاد نگذاشت/ مشکل مبارزه با قاچاق دستگاه‌های اجرایی هستند

عضو کمیته تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مجازات سختگرانه‌تری برای قاچاقچیان در نظر گرفتیم.
کد خبر : 410881
57591890.jpg

علی‌اکبر کریمی در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره اهمیت مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیش از این در مجلس مصوب شده بود اظهار کرد: در مجلس دهم کمسیون اقتصادی به شدت به موضوع ورود کرده و بازنگری در قانون را داشتیم.


وی افزود: مجازات سختگرانه‌تری را در اصلاح قانون برای قاچاقچیان در نظر گرفتیم، همچنین با پیگیری‌های مجلس تذکراتی را در خصوص فعال شدن دبیرخانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به رئیس‌جمهور داده شد.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه رئیس‌جمهور، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و این جلسات باید به ریاست وی برگزار شود، گفت: متأسفانه طی سال‌های گذشته ایشان وقتی برای ستاد نگذاشتند و در جلسات شرکت نکردند. 


نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته رئیس‌جمهور طبق قانون می‌تواند نماینده ویژه در ستاد منصوب کند اما در سال 96 که تغییری در مسئول دبیرخانه حاصل شد، حدود هشت ماه این ستاد حتی نماینده ویژه رئیس‌جمهور هم نداشت، یعنی رئیس‌جمهور نه خودش در جلسات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شرکت می‌کرد و نه نماینده ویژه داشت. در نتیجه این ستاد عملاً رها شده بود و همین امر باعث شد یکی از پنج سوال از مجلس از روحانی همین بحث قاچاق بود که بسیار در اقتصاد اثرگذار گذاشت.


وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور بعد از آن وزیر کشور را نماینده ویژه خود در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز معرفی کرد  و اکنون جلسات به ریاست رحمانی‌فضلی تشکیل می‌شود، گفت: در سال 97 با افزایش قیمت ارز شاهد کاهش حجم قاچاق بودیم. چون برای قاچاقچیان صرفه اقتصادی نداشت که البته این در مورد برخی کالاها صادق است و برخی دیگر از کالاها هنوز به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.


کریمی با اشاره به اینکه افزایش شدید قیمت ارز البته این آسیب را هم داشت که موجب قاچاق معکوس شد، تصریح کرد: بخشی از کالاهای اساسی داخل کشور اعم از دام، آرد، نان به خارج از کشور قاچاق می‌شود.


وی افزود: قاچاق معکوس در مورد انواع کالاهایی که از ارز 4 هزار و 200 تومانی در کشور استفاده می‌کنند و قیمتشان نسبت به بازار جهانی بسیار ارزان‌تر است صورت می‌گیرد.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین به قاچاق سوخت از کشور اشاره و بیان کرد: در سال‌های اخیر با توجه به افزایش قیمت ارز قاچاق سوخت از کشور هم تشدید شد، قاچاق ارز هم با توجه به کمبود ارز و مشکلاتی که در مبادلات ارزی داشتیم در سال گذشته به صورت گسترده صورت گرفت که منابع قابل توجهی ارز کشور توسط قاچاقچیان از کشور خارج شد و مشکلاتی را ایجاد کرد.


نماینده مردم اراک، کمیجان و  خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قاچاق جزو عواملی است که اقتصاد کلان کشور را تحت تأثیر قرار داده و قطعاً مسئولان و دست اندرکاران باید به آن توجه داشته باشند.


وی گفت: بستر قانونی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز مهیاست و هیچ مشکلی برای مبارزه با این معضل اقتصادی نداریم؛ آنچه مشکل به نظر می‌آید سیاست‌ها و تدابیری است که دولت و دستگاه‌های دست اندرکار در اجرا باید پیگیری کنند.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته