دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1398 - 00:05
سازمان سنجش زیر ذره‌بین آنا/4؛

سکوت تأمل برانگیز سازمان سنجش درباره یک «شرکت تعاونی خاص»/ وقتی «کنکور» برای عده‌ای «نان» دارد!

به نظر می‌رسد سازمان سنجش که در رسانه‌ها حامی حذف کنکور معرفی می‌شود خود یکی از موانع آن است و نه‌تنها اجازه حذف را نمی‌دهد بلکه آن را به محلی برای درآمدزایی عده‌ای خاص تبدیل کرده است.
کد خبر : 410824

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اگر در خانه یک نفر (به اصطلاح) کنکوری داشته باشید، با انواع و اقسام آزمون‌های آزمایشی آشنا می‌شوید؛ مؤسساتی که با تبلیغات فراوان و ارائه مشاوره‌های مختلف، درصدد درآمدزایی از قِبَل غول کنکور هستند. اما در این میان یکی از مهم‌ترین آزمون‌هایی که مشهور شده و خانواده کنکوری‌ها با آن آشنا هستند آزمون‌هایی با نام «سنجش» است.



بیشتر بخوانید:


تلاش نشریه دولتی برای احیای موسسات آموزشی غیرانتفاعی/ در سازمان سنجش چه خبر است؟!


مؤسساتی که آزمون سراسری را انحصاری کرده‌اند/ مافیایی که اجازه نمی‌دهد کنکور حذف شود!


مسیر اشتباهی که «سازمان سنجش» به پذیرفته‌شدگان کنکور نشان می‌دهد/ وقتی آینده جوانان فدای «اسکناس» می‌شود!



تقریباً قریب به اتفاق داوطلبان کنکور با این نام آشنا بوده و به علت داشتن نام سنجش در آن‌ها شرکت می‌کنند. شرکت تعاونی خدمات آموزشی کارکنان سازمان سنجش آموزش کشور یکی از این مؤسسات است که با نام سازمان سنجش فعالیت می‌کند. همان‌طور که از نام این شرکت برمی‌آید متعلق به «کارکنان» سازمان سنجش است. اما باید پرسید که این شرکت تعاونی چه ارتباطی با سازمان سنجش آموزش کشور دارد. به نظر می‌رسد این شرکت بدون مجوز از سازمان سنجش نمی‌تواند عنوان آن را در شرکت تعاونی خود بگنجاند حال اینکه فلسفه ارائه خدمات آموزشی آن هم صرفاً برای کنکور سراسری چه می‌تواند باشد؟ سؤالی است که باید به آن پاسخ داد.


آیا تعاونی خدمات آموزشی کارکنان سازمان سنجش به قانون خود پایبند است؟


طبق مفاد ماده 1 قانونی تعاونی‌ها که در وب‌سایت وزارت تعاون قرار گرفته است؛ هدف از تشکیل شرکت تعاونی پیشگیری از انحصار، احتکار، تورم و اضرار به غیر و پیشگیری از تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه‌های خاص جهت تحقق عدالت اجتماعی است. اما به نظر می‌رسد سازمان سنجش آموزش کشور از طریق این تعاونی نه‌تنها به مفاد فوق عمل نمی‌کند بلکه آن را نیز زیر پا می‌گذارد.


محمدرضا باب‌الحوائجی رئیس سابق مرکز آزمون سازمان سنجش و مدیرعامل شرکت تعاونی خدمات آموزشی کارکنان این سازمان در گفتگویی که با یکی از رسانه‌ها داشته می‌گوید: «فعالیت‌ها همان‌طور که از اسم تعاونی سنجش مشخص است بیشتر حول محور ارائه خدمات کمک آموزشی البته با ضوابط و چارچوب‌های کاملاً مشخص و در واقع با نهایت نظارت و کنترل خود شرکت و کنترل عالیه سازمان سنجش انجام می‌شود. فعالیت‌های عمده ما از ابتدای تأسیس، برگزاری آزمون‌های آمادگی برای داوطلبانی است که متقاضی ورود به مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه‌ها هستند.»


وی بیان می‌کند: «شرکت فعالیت‌های جانبی دیگری هم دارد. در یک مقطع زمانی در بحث راهنمایی و مشاوره انتخاب رشته داوطلبان فعال بودیم و صلاح دیده شد که این فعالیت پس از چند سال کنار گذاشته شود و علاوه بر آن مرکز توزیع کتاب‌های سازمان سنجش، شرکت تعاونی سازمان سنجش تعیین شد. تمامی این امور با قراردادهای رسمی فی‌مابین شرکت تعاونی به‌عنوان یک شرکت غیردولتی و سازمان سنجش آموزش کشور شکل می‌گیرد


این در حالی است که ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگویی که با ایسکانیوز داشته ارتباط این شرکت با سازمان سنجش را منکر شده و ادعا می‌کند: «این شرکت ربطی به سازمان سنجش ندارد و مجوزش را از آموزش و پرورش گرفته است و هیچ ارتباط کاری و سیستماتیکی با ما ندارد.»



تمامی این امور با قراردادهای رسمی فی‌مابین شرکت تعاونی به عنوان یک شرکت غیردولتی و سازمان سنجش آموزش کشور شکل می‌گیرد



با در نظر گرفتن این تناقض‌ها به‌راحتی می‌توان به این نکته دست یافت که هیچ شرکتی بدون اجازه نمی‌تواند نام یک ارگان دولتی را در لوگوی خود داشته باشد. از طرفی چرا سازمان سنجش آموزش کشور تاکنون نسبت به این مسئله اعتراض نکرده یا نمی‌کند و شاید نکته مهم‌تر اینجا باشد که چرا مسئولیت این شرکت تعاونی با رئیس سابق مرکز آزمون سنجش است?


با این همه سازمان سنجش متولی برگزاری کنکورهای سراسری است و وجود شرکت‌هایی مانند تعاونی خدمات آموزشی کارکنان سازمان سنجش این سؤال را در اذهان عمومی پدید می‌آورد که چه ارتباطی بین مافیای کنکور و آزمون‌های آزمایشی شرکت‌های شبه‌دولتی وجود دارد.


انتخاب رشته با نام سنجش و شرکت تعاونی آن/ چرا سازمان سنجش اعتراض نمی‌کند؟


موضوع شرکت تعاونی کارکنان سازمان سنجش به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ هر چند مدیرعامل شرکت تعاونی خدمات آموزشی اذعان داشته که سرویس مشاوره انتخاب رشته با هماهنگی سازمان سنجش از خدمات این شرکت حذف شده است ولی هنوز مؤسساتی با همین نام در شهرهای مختلف به انتخاب رشته می‌پردازند که با سیاست‌های سازمان سنجش مغایرت دارد.





با این حال مسئولان سازمان سنجش و شرکت تابعه آن تاکنون نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند.


در سنجش چه می‌گذرد؟


با در نظر گرفتن پاسخ پرسش‌های مطرح شده به نظر می‌رسد سازمان سنجش که در رسانه‌ها حامی حذف کنکور معرفی می‌شود، خود یکی از موانع آن است و نه‌تنها اجازه حذف را نمی‌دهد بلکه آن را به محلی برای درآمدزایی عده‌ای خاص تبدیل کرده است.



مدیر شرکت تعاونی خدمات آموزشی کارکنان سنجش: فعالیت‌های عمده ما از ابتدای تأسیس، برگزاری آزمون‌های آمادگی برای داوطلبانی است که متقاضی ورود به مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه‌ها هستند.



باید منتظر ماند و دید که مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به مواردی که ذکر شد چه واکنشی خواهند داشت.


انتهای پیام/4108/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
سهیل
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۵
۰
آفرین به شجاعت خبرگزاری دانشگاه آزاد
هلدینگ شایسته