مزیتهای انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی برای ادامه تحصیل
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی برای سیل مشتاقان به آموزش عالی امیدآفرین بوده و هست. بدون تردید دانشگاه آزاد اسلامی که با سرمایه مردم و بدون اتکا به بودجه عمومی از سال ۱۳۶۱ تأسیس شده، توانسته است بخش مهمی از نیاز کشور به آموزش عالی را تأمین کرده و بهعنوان موفقترین نمونه آموزش عالی غیردولتی در ۳۷سال فعالیت خود از خروج هزاران میلیارد ریال از بودجه کشور بهمنظور تحصیل جوانان در کشورهای دیگر جلوگیری کند.
این دانشگاه با برخورداری از زیرساختهای استاندارد روز دنیا از جمله هرم هیئتعلمی قابلقبول و فعالیت بیش از ۲۵هزار هیئتعلمی متخصص در رشتههای گوناگون و انتشار وسیع در بخشهای مختلف جغرافیایی کشور بار سنگینی در حوزه آموزش عالی را از دوش دولت برداشته، بهگونهای که عدالت آموزشی را در اقصینقاط کشور برقرار کرده است.
از سوی دیگر صدها میلیون مترمربع پردیس دانشگاهی در بیش از ۴۰۰ شهر کشور و دهها میلیون مترمربع فضای آموزشی تحقیقات کتابخانهای و امکانات مجهز و مدرن آزمایشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی را به یکی از دانشگاههای معتبر منطقه تبدیل کرده است.
دانشگاه آزاد اسلامی مجموعهای غیردولتی است؛ یعنی به هیچ عنوان از بودجه عمومی استفاده نمیکند. شاید بتوان رشد و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی را در این چهار دهه نوعی معجزه مدیریتی دانست که بدون تحمیل هزینهای بر دولت توانسته است به این گستردگی آموزشعالی را به اقصینقاط کشور منتشر کند.
تربیت و تحویل میلیونها نفر نیروی متخصص و کارشناس در رشتههای گوناگون و متنوع به بخشهای عمومی و خصوصی کشور، خدمت ماندگار و بزرگی است که از عهده دانشگاههای دولتی به تنهایی برنمیآمد.
دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان الگوی موفق آموزش عالی توانست آرامش را به خانوادهها هدیه کرده و نگرانی آنها از تحصیلات عالی فرزندانشان را مرتفع کند؛ چراکه ظرفیتهای محدود دانشگاههای دولتی در دهههای پیشین، سالانه صدها هزار جوان مشتاق آموزش عالی را پشت سد کنکور نگه میداشت.
استعدادهای فراوانی که از تحصیلات عالی محروم میشدند و آنها که تمکن کافی داشتند، برای ادامه تحصیل به دیگر کشورها سفر میکردند و اکثراً با بازنگشتن از خانواده دور میشدند و اینگونه بود که سرمایههای زیادی از استعداد جوانان کشور از دست میرفت.
اعتبار این دانشگاه، نزدیکی به محل سکونت در هر یک از شهرها و مناطق کشور، تنوع رشتهها و آسانی پذیرش در این دانشگاه عواملی هستند که دانشگاه آزاد اسلامی را بهعنوان اولویت انتخاب خانوادهها و متقاضیان آموزشعالی قرار داده است.
سالهای اخیر با توسعه مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و دیگر نمونههای مؤسسات آموزش عالی که اغلب فاقد هیئتعلمی و زیرساختهای دانشگاهی هستند، صدمات و آسیبهای جبرانناپذیری به آموزشعالی ایران وارد شده است؛ البته این موضوع که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در فرآیندی اشتباه و غیرمنطقی به اعضای هیئتعلمی خود که بعضاً سمتهای مدیریتی در این وزارتخانه و دانشگاههای تابعه دارند، مجوز راهاندازی مؤسسات و به عبارت بهتر مدرسههای آموزش عالی میدهد، باید از سوی دستگاههای نظارتی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی و سازمان بازرسی کل کشور مورد بررسی و تحقیق و تفحص قرار گیرد.
این مسئله از آن جهت مورد توجه قرار دارد که کیفیت بسیار پایین آموزشی و تحقیقاتی و بیبرنامگیهای فرهنگی و دانشجویی در اینگونه مؤسسات آموزش عالی ایران را به سوی ناکجاآباد میبرد و سرمایههای مردم و گرانبهاترین سرمایه جوانان یعنی عمر آنان را تلف میکند.
مؤسسات آموزش عالی در حالی به پذیرش دانشجو میپردازند که مدارک آنها غالباً بهدلیل فقدان استانداردهای لازم و نداشتن زیرساختهای قانونی برای ارائه آموزش عالی فاقد اعتبار لازم در داخل و خارج از کشور هستند.
شاید بتوان در یک تحلیل از اواخر دهه ۸۰ شمسی توسعه مراکز آموزش عالی فاقد کیفیت را نوعی تقابل با مجموعه موفق دانشگاه آزاد اسلامی قلمداد کرد؛ اما آیا دانشگاه آزاد اسلامی با این حجم از خدمات و تولید علم و تربیت نیروی متخصص موردنیاز کشور شایسته اینگونه برخورد است؟
امروزه معتبرترین دانشگاههای جهان که همواره در رتبهبندیهای بینالمللی جایگاههای برتر دنیا را به خود اختصاص میدهند، یا دانشگاههای غیردولتی هستند یا بیش از ۹۰ درصد از بودجه خود را از منابع غیردولتی تامین میکنند و دانشگاه آزاد اسلامی میتواند در این زمینه نمونه بارز اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی قلمداد شود.
*مدیرکل روابطعمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)
انتهای پیام/4062/
انتهای پیام/