دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مهر 1397 - 16:18
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر مطرح کرد:

لزوم توسعه درآمدهای دانشگاه با افزایش رشته‌های کاربردی و مراکز تحقیقاتی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه مزیت‌های متعددی در تمام زمینه‌ها در دانشگاه وجود دارد، گفت: توسعه درآمدهای شهریه‌ای بر مبنای توسعه رشته‌های جذاب و کاربردی و ایجاد مراکز تحقیقاتی از جمله این مزیت‌هاست.
کد خبر : 318013
DSC_5648 (1).JPG

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بوشهر، اسماعیل عبداللهی ظهر امروز در جلسه شورای اداری دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با برشمردن برخی از چالش‌های پیش‌ روی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: گسترش بی‌رویه مراکز آموزشی عالی، اجرایی‌شدن قانون سنجش و پذیرش دانشجو و تخصیص نیافتن عادلانه ظرفیت پذیرش به دانشگاه آزاد اسلامی استان، مخارج و هزینه‌های روزافزون ناشی از تورم، تضعیف قدرت پول و نبود توان مانور سرمایه‌گذاری مالی و... فقط برخی از این چالش‌هاست.


عبداللهی با تأکید بر اینکه 17 هزار دانشجو، 300 عضو هیأت علمی و 500 کارمند، مزیت و فرصت ایده‌آلی برای مدیریت چالش‌ها و پیشبرد اهداف دانشگاه آزاد اسلامی استان است، تصریح کرد: این ظرفیت می‌تواند هر روز فرصت‌های بی‌نظیری در افق اهداف و مأموریت‌های دانشگاه پیش‌ روی مدیران خلق کند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با بیان اینکه مزیت‌ها و فرصت‌های توسعه متعددی در تمام زمینه‌ها در دانشگاه وجود دارد، بیان کرد: توسعه درآمدهای شهریه‌ای بر مبنای توسعه رشته‌های جذاب و کاربردی، مانند علوم پزشکی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی، استفاده از ظرفیت‌های تخصصی و خدمات علمی مانند دوره‌های تخصصی کوتاه‌مدت و کاربردی، ظرفیت‌های دانش‌بنیان و غیردانش‌بنیان، ایجاد مراکز تحقیقاتی براساس مزیت‌های استان، ظرفیت سما، مدارس و هنرستان‌های تخصصی، ظرفیت‌های کشاورزی و... فقط بخشی از این فرصت‌هاست.


وی با تشریح فرصت‌های موجود در هر حوزه معاونتی دانشگاه اظهار کرد: در حوزه آموزشی و تحصیلات تکمیلی فرصت‌هایی همچون افزایش رشته‌های مجموعه پزشکی و پیراپزشکی، ایجاد رشته‌های علوم فضایی، هسته‌ای، کسب و کار و گردشگری، راه‌اندازی دانشگاه‌های تخصصی و صنعتی نظیر علوم حمل و نقل دریایی و دانشگاه نفت و گاز در عسلویه از مواردی هستند که قابل دسترسی و انجام هستند.


عبداللهی ادامه داد: در حوزه توسعه مدیریت و منابع، صرفه‌جویی و مصرف بهینه منابع مالی، تبدیل به احسن کردن سرمایه‌های غیرنقدی و بلااستفاده، تلاش در راستای جلب سرمایه‌گذار در اجرای طرح‌های دانشگاهی و مشارکت در طرح‌های برون‌دانشگاهی را می‌توان راهکارهای مناسبی برای برون‌رفت از چالش‌ها نام برد.


دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی را غنی‌ترین حوزه کاری دانشگاه برای رفع کاستی‌ها دانست و عنوان کرد: مواردی همچون تشکیل و راه‌اندازی اندیشکده‌های تخصصی در حوزه فرهنگ و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی (به‌ویژه پنج آسیب مدنظر مقام معظم رهبری)، پیگیری و اجرای طرح‌های ماندگار فرهنگی از قبیل یادمان شهدا، چاپ، انتشار و تولید آثار فرهنگی- هنری فاخر و کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی قرآن و اهل بیت (علیهم‌السلام)، ارتباط مستمر و مؤثر با شخصیت‌های برجسته مذهبی، فرهنگی و اجتماعی در سطح ملی و بین‌المللی، رونق‌بخشی و احیای تفکر وزین «وحدت حوزه و دانشگاه» در قالب برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها، همایش‌ها و برنامه‌های مشترک، تدوین تقویم مهارت‌های پایدار زندگی (مهارت‌های 10 گانه)، توجه به ورزش و فعالیت‌های ورزشی و اوقات فراغت در راستای سلامتی و توانمندسازی جسمی و روحی دانشجویان، کارکنان و اعضای هیأت علمی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های گسترده ورزشی در استان، به‌ویژه واحد بوشهر از این قبیل فعالیت‌هاست.


وی ادامه داد: در حوزه پژوهش و فناوری توجه به قابلیت‌هایی همچون تقویت و گسترش مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان متناسب با ظرفیت‌های بومی و استانی به‌عنوان زمینه‌ساز کارآفرینی و اشتغال جوانان دانشگاهی، راه‌اندازی پژوهشکده‌های صنعتی و فعال کردن مراکز تحقیقاتی و نشریات تخصصی متناسب با توانمندی‌های علمی و عملیاتی، توجه و تمرکز بر کسب و کارهای جدید و خلاقانه، تلاش در راستای اولویت‌های پژوهشی ملی و استانی، هدایت پایان‌نامه‌های ارشد و رساله‌های دکتری، تألیفات و تحقیقات اعضای هیأت علمی، انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای همکاری‌های علمی، آموزشی، مشاوره‌ای و فناورانه، پیگیری طرح ساها و حمایت از تولیدات و دوره‌ها و خدمات آزمایشگاهی و... قطعاً راهگشاست.


عبداللهی با تأکید بر توسعه مدارس عادی و تخصصی، آموزشکده‌های سما را کاتالیزوری سیستماتیک در  بهره‌گیری از فرصت‌ها و تعامل حداکثری دانشگاه با جامعه و خدمتگزاری با کیفیّت به مردم و ایفای نقش تربیتی و سازندگی معنوی در قبال نسل جوان و آینده‌ساز انقلاب برشمرد.


انتهای پیام/4062/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته