دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مرداد 1398 - 11:31
خاوندی در گفتگو با آنا:

استفاده از مواد یخ‌زدا به جای شن و ماسه از دستاوردهای پژوهشگاه مواد و انرژی است

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی گفت: استفاده از مواد یخ‌زدا در هنگام برف به جای شن و ماسه در خیابان‌ها از دستاوردهای پژوهشگاه مواد و انرژی است.
کد خبر : 410226
j.jpg

علیرضا خاوندی در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به ارتباط پژوهشگاه مواد و انرژی با صنایع، گفت: این پژوهشگاه با صنایعی که در حوزه انرژی هستند، ارتباط خوبی دارد. در حوزه متریال با بخش خصوصی و دولتی نظیر وزارت نیرو و سازمان محیط زیست و تخلیه پساب‌های صنعتی تعامل داشته و قراردادهایی به امضا رسیده است.


وی افزود: در مورد انرژی‌های پاک یا تجدیدپذیر اقدامات خوبی انجام شده و با صنایعی مانند فولاد مبارکه مشغول همکاری هستیم و امیدواریم بتوانیم در حوزه انرژی و مواد به پیشرفت قابل توجهی در کشور برسیم.


رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی با بیان اینکه این پژوهشگاه دستاوردهای شاخص خوبی داشته است، خاطرنشان کرد: مباحث پساب‌های صنعتی، استفاده از انرژی خورشیدی، هواگرم‌کن‌ها و آب‌گرم‌کن‌های خورشیدی برای مناطقی که انرژی فسیلی و سوختی در آنجا کمیاب و گران است، از جمله دستاوردهای پژوهشگاه مواد و انرژی بوده که برای اولین بار در کشور انجام شده است.


خاوندی تصریح کرد: برای جایگزین کردن شن، نمک و ماسه در هنگام برف بر روی جاده‌ها، مواد یخ‌زدا در پژوهشگاه مواد و انرژی ساخته شده است. استفاده از شن در خیابان‌های شهر، مشکلات بسیاری نظیر پر کردن فاضلاب‌ها، آسیب به خودرو و آسفالت ایجاد می‌کند.


وی خاطرنشان کرد: به جای استفاده از شن، متریال جدیدی به عنوان یخ‌زدا ایجاد و سنتز شده و مشکلات آسیب به خودرو را ندارد، از سوی دیگر در بحث نیروی انسانی و کارگری نیز نیازی به پخش کردن و جمع کردن به این شکلی که متداول است، نیست.


انتهای پیام/4107/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته