دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1398 - 07:10
فاطمی‌فیروزآبادی در گفتگو با آنا خبر داد؛

برنامه‌ریزی‌ برای گردشگران خارجی در یزد توسط 10 هسته گردشگری/ چینی‌ها رتبه نخست حضور در مراسم محرم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد از فعالیت 10 هسته گردشگری در این اداره کل خبر داد و گفت: هر هسته مسئول کشوری است که در آن یک آژانس، دو هتل و دو راهنما عضو هستند و برنامه‌ریزی‌ گردشگران خارجی را انجام می‌دهند.
کد خبر : 410192
N82683513-71903657.jpg

مصطفی فاطمی‌فیروزآبادی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا درباره برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد در ماه محرم و ایام تاسوعا و عاشورا اظهار کرد: حدود 6 سال پیش نخستین کمیته مذهبی و معنوی گردشگری کشور در یزد شکل گرفت و برنامه‌ریزی‌های خود را برای ویژه‌برنامه‌ها و عزاداری‌های این ایام در این استان آغاز کرد.


وی با بیان اینکه مراسم عزاداری در استان یزد در نوع خود بی‌نظیر است، گفت: تعداد زیادی از مراسم‌ عزاداری که در استان یزد در ایام عاشورا و تاسوعا برگزار می‌شود به ثبت ملی رسیده و فقط در شهر عقدا 14 مراسم مذهبی داریم که ثبت‌شده است، در سایر شهرها و روستاها مانند «ندوشن» نیز آیین‌های مذهبی و عزاداری خاص خود را دارند که آنها نیز به ثبت رسیده است.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه گردشگران مذهبی در این استان در ایام محرم از سایر ادیان هستند، خاطرنشان کرد: از سال‌های گذشته بسته گردشگری توسط کمیته گردشگری معنوی و مذهبی این اداره کل تهیه و در اختیار هتل‌ها، آژانس‌ها و افرادی که در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام اقدام به برگزاری تور می‌کردند، قرار می‌گرفته تا گردشگران از ریز برنامه مراسم‌ مطلع شوند.


فاطمی افزود: برای اینکه این کمیته بتواند وظیفه خود را به‌خوبی انجام دهد، کارشناسان سازمان تبلیغات اسلامی، روحانیون جامعه‌المصطفی و جامعه‌المرتضی، مسئولان حسینیه‌ها و تکایا و راهنمای تورها دورهم جمع شدند تا با برنامه‌ریزی، کارها به نحو احسن انجام شود.


وی یادآور شد: سال‌های گذشته با این اقدامات، گردشگری مذهبی استان یزد رشد خوبی داشته که ناگفته نماند گردشگران داخلی نیز برای حضور در مراسم عزاداری در این استان رغبت نشان داده و در دهه نخست محرم شاهد حضور هم‌وطنان از اقصی نقاط کشور  در استان یزد هستیم.


مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد گفت: در دو سال گذشته بیشتر گردشگرانی که در این ایام شرکت کردند از کشور چین بودند؛ البته از کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و کشورهای حوزه اسکاندیناوی و شرق اروپا و حتی ایالات‌متحده نیز گردشگرانی برای این ایام در استان یزد حضور پیدا کرده‌اند.


فاطمی با بیان اینکه مراسم عزاداری عاشورا و تاسوعای استان یزد برای گردشگران خارجی جذابیت فراوانی دارد، اظهار کرد: جدای از 16 کمیته‌ای که در اداره کل میراث فرهنگی استان یزد فعال است 10 هسته نیز درباره گردشگری فعالیت دارد که هرکدام مسئول کشوری است که در این هسته‌ها یک آژانس، دو هتل که بیشترین ورودی گردشگر از یک کشور خاص را داشته‌اند و دو راهنمای مسلط به زبان آن کشور عضو هستند که همه برنامه‌ریزی‌های گردشگران آن کشور را انجام می‌دهند و اداره کل میراث استان نیز در کنار آنها قرار دارد و نظارت می‌کند.


وی با بیان اینکه اشعار و نوحه مداحان و نوحه‌خوانان یزدی باعث برجسته شدن مراسم عزاداری هیئت‌های عزاداری شهر یزد به‌ویژه در مسجد روضه محمدیه(حظیره) شده است، اظهار کرد: هرسال بخش عمده‌ای از طبقه فوقانی سمت راست به‌طور کامل در اختیار گردشگران و توریست‌های خارجی قرار می‌گیرد و با توجه به ازدحام گردشگران درخواست فضای بیشتری را داریم که به‌دلیل محدودیت امکان‌پذیر نیست.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد یادآور شد: نظمی که در برگزاری مراسم عزاداری هیئت‌های استان یزد و جذابیتی که در اشعار نوحه‌ مداحان یزدی و ریتم و هماهنگی که وجود دارد، مراسم‌ عزاداری را بسیار تأثیرگذار کرده است.


فاطمی افزود: در ایام دهه محرم و روزهای عاشورا و تاسوعا مسجد روضه محمدیه(حظیره)، حسینیه سفید اشکذر، میدان شاوه‌ولی تفت، مسجد ملااسماعیل یزد در روز سیزدهم محرم، حسینیه خویدک، حسینیه باغ بهار مهریز از جمله مکان‌هایی است که از ابتدای محرم تا روز عاشورا و گاهی تا سیزدهم محرم مراسم عزاداری در این حسینیه‌ها برگزار می‌شود.


وی با بیان اینکه در شهر یزد ویژه‌برنامه‌های عزاداری سرور و سالار شهیدان چند روز قبل از حلول ماه محرم آغاز می‌شود، گفت: با توجه به ازدحام بیش‌ از حد گردشگران مذهبی داخلی و خارجی در شهر یزد، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بخشی از گردشگران مذهبی را به این حسینیه‌ها که نام آنها ذکر شد و به بخش‌های مختلف استان هدایت و راهنمایی می‌کند.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد اظهار کرد: قبل از شروع دهه محرم و روزهای عزاداری کمیته‌های ویژه این ایام تشکیل ‌می‌شود و راهنماهایی هستند که به‌صورت داوطلبانه با ما همکاری می‌کنند به‌طوری‌که در این ایام حدود 50 راهنمای داوطلب برای معرفی مراسم‌ به گردشگران داخلی و یا خارجی با ما در حال همکاری بوده‌اند.


انتهای پیام/4117/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته