دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مرداد 1398 - 12:31
شیخ در گفتگو با آنا:

سخنان روحانی درباره اختیارات ویژه برای رئیس‌جمهور شفاف نیست

نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ایراد آقای روحانی درباره اختیارات رئیس‌جمهور به بندهای قانون اساسی است، صراحتاً بگوید که منظورشان چیست.
کد خبر : 409975
57506617.jpg

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شیخ در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره اختیارات ویژه‌ای که رئیس‌جمهور درخواست کرده بود و با مخالفت بسیاری از سیاسیون همراه شد، اظهار کرد: حدود اختیارات رئیس‌جمهور در قانون اساسی کاملاً‌ مشخص است؛ بنابراین آقای روحانی باید به طور شفاف بیان کند که منظورش از کمی اختیارات چیست؟


وی افزود: اگر ایراد آقای روحانی درباره اختیارات رئیس‌جمهور به بندهای قانون اساسی است، صراحتاً بگوید که کدام ماده و تبصره را می‌گوید تا بتوان آن ایراد را اصلاح کرد.


نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رئیس دولت برای رفع موانع کاری خود در هر زمینه‌ای می‌تواند لایحه به مجلس بیاورد و تشریح کند که در کدام بخش مشکل دارد و مجلس هم نهایت همکاری را برای رفع موانع با دستگاه اجرایی کشور خواهد داشت.


شیخ با بیان اینکه آقای روحانی باید در بیان سخنان خود شفاف و صریح باشد، خاطرنشان کرد: شاید نظر رئیس‌جمهور این باید که در اعمال اختیارات با مشکلاتی مواجه است که باید موارد را شفاف بیان کند تا افکار عمومی دچار تشویش نشود و بتوان به این مشکل کمک کرد.


عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: به‌نظرم لازم است شخص رئیس‌جمهور و مسئولان دولت به‌صورت شفاف توضیح دهند که منظورشان از کم بودن اختیارات رئیس‌جمهور چیست و این کمبود دقیقاً در کجاست؟


به گزارش آنا، حسن روحانی دوشنبه 30 خرداد در دیدار با طلاب و حوزویان امروز برای مديريت بهتر شرايط نيازمند تمركز قدرت و تصميم‌گيری هستيم؛ در دوران جنگ تحميلی نيز در مقطعی كه با مشكل مواجه شديم، شورای عالی پشتيبانی جنگ ايجاد شد و همه اختيارات در دست اين شورا بود و حتی مجلس و قوه قضائيه نيز در تصميم‌گيری آن شورا دخالتی نداشتند و امروز هم در شرايط جنگ اقتصادی قرار داريم؛ همانگونه كه در جنگ هشت ساله اختيارات ويژه‌ای را از امام راحل گرفته و توانستيم جنگ را اداره كنيم و موفقيت‌هايی به دست آورديم امروز هم به چنين اختياراتی نياز داريم.


این اظهارات در حاليست كه روحانی ۱۵ اسفند ۹۷ در جمع مردم لاهيجان گفته بود: به مقام معظم رهبری پيشنهاد دادم فرماندهی با حضرتعالی و ما و ساير قوا پشت سر شما هستيم؛ حضرت آقا فرمودند فرمانده اين جنگ بايد رئيس جمهور باشد.


همچنین رئیس‌جمهور سه‌شنبه 15 مرداد در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت امور خارجه اظهار می‌کند: نظام بر مبنای نظر اکثریت استوار بوده و تمام مقامات مشروعیت خود را از مردم می‌گیرند و جمهوریت در جمهوری اسلامی به معنای واقعی کلمه جمهوریت بوده و شعار نیست و قانون اساسی به صراحت اعلام کرده که اداره امور مردم و کشور با رأی مردم از طریق انتخابات گوناگون انجام می‌شود.


روحانی اصل 6 و 59 قانون اساسی را تضمین کننده استحکام و ماندگاری جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: اینکه آمریکا تصور می‌کند با تحریم و فشار می‌تواند نظام جمهوری اسلامی ایران را تغییر داده و یا مردم را از نظام رویگردان کرده و عشق به ایران را از دل مردم بزداید، تا زمانی که اصل ششم قانون اساسی پا برجاست، این کار امکان‌پذیر نیست و این اصل تضمین‌کننده نظام و جمهوری اسلامی برای قرن‌های آینده است.


رئیس جمهور تصریح کرد: اگر اصل ششم قانون اساسی به درستی اجرا شود، نظام ماندگار خواهد بود و اگر از این اصل فاصله گرفتیم دیر یا زود با مشکل مواجه خواهیم بود.


 روحانی اضافه کرد: اصل 6 و 59 قانون اساسی ماندگاری جمهوری اسلامی ایران را برای همیشه تضمین می‌کند؛یعنی با اجرای این دو اصل و البته همه اصول قانون اساسی که منشور ملی است به هیچ عنوان هیچ قدرتی نه آمریکا و نه دیگران، حتی اگر همه پشت سر هم قرار بگیرند، نمی‌توانند تغییری در نظام جمهوری اسلامی ایجاد کنند.


انتهای پیام/4034/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته