هیئت رئیسه مجلس در پشتی ندارد/ اگر روحانی اختیار ندارد چرا استعفا نمیدهد؟
گروه سیاسی خبرگزاری آنا، معصومه رضاییان، به مردانگی پسرعمویش در استعفا از دولت اشاره میکند و بر این نکته نیز تأکید دارد که هر فرد یا وزیری که نمیتواند، باید از دولت استعفا دهد و به کار خودش برسد. سیدامیرحسین قاضیزادههاشمی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی است. وی سه دوره است که در مجلس حضور دارد. او کارنامه مجلس دهم را خوب توصیف می کند و به این نکته نیز تعریض میزند که عدم ورود برخی از نمایندگان سرشناس اصولگرا در مجلس دهم سبب نشد که کارهای ارزشی و انقلابی در مجلس مورد غفلت قرار گیرد؛ بلکه این امر سبب تقویت گروههای ارزشی نیز شد.
او درباره دولت نیز موضعگیری کرده و میگوید، آیا چهار سال قبل هم جهانگیری اختیار تغییر منشی نداشت؟ وی اختلافات بین جهانگیری و روحانی را بیشتر بر اساس عدم نداشتن برنامههای مناسب در زمان پسابرجام توصیف میکند. همچنین این نماینده مجلس شورای اسلامی هدایت هیئت رئیسه توسط علی لاریجانی را مطلب درستی نمیداند و از عملکرد هیئت رئیسه در برابر مخالفان آن دفاع میکند.
برخی از محورهای مهم بخش اول این گفتگو به شرح ذیل است.
*سرنگونی پهپاد آمریکایی حتی عربستانیها را هم تکان داد
*دولت به وزیر سابق بهداشت پول نداد و او مردانه استعفا کرد
*دولت برای عهدشکنیهای برجام سناریویی نداشت
* قوانین از در پشتی مجلس وارد نمیشود
* در این کشور مقابل جنگطلبیهای آمریکا ایستاد آیا نباید در ایران از آن استقبال کنیم
در ادامه آنچه که میخوانید گفتگوی تفصیلی خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا با امیرحسین قاضیزاده هاشمی است.
آنا: بعد از شکار پهپاد فوقپیشرفته آمریکایی آنان ادعا کردند پهپاد ایران را سرنگون کردند آمریکاییها در دروغ پردازیهای رسانهای دنبال چه موضوعی هستند؟
قاضیزادههاشمی: وقتی از کلان به موضوع ادعای آمریکاییها در مورد هدف قرار دادن پهپاد ایرانی و آرایش سیاسی آنان نگاه بیاندازیم، مشاهده میکنیم یک طرف این ماجرا بزرگترین مدعی ابرقدرت جهان است. این جبههبندی نشان میدهد که تمام کشورهای غربی و مستعمرههای آمریکا از جنگ جهانی دوم به این طرف هستند و طرف دیگر آن ایران قرار دارد.
این مقابله نشان میدهد که امروز برای آمریکا، انگلیس، فرانسه، ژاپن و دیگر کشورهای حامی آن، هیچ موضوعی در جهان به اندازه ایران اهمیت ندارد؛ چراکه برایشان مسجل شده، ایران امروز خود را در تراز دیگری تعریف کرده که با ایرانی که آنان در ابتدای انقلاب اسلامی با آن مواجه بودند تفاوت فاحش دارد؛ لذا اکنون ماندهاند با این ایران قوی چه کنند.
آنها امروز از عمل متقابل ایران در واکنش به رفتارهایشان میترسند و ایران اسلامی هم ثابت کرده هر حرفی را که میزند، بدون ترس و واهمه انجام میدهد. این نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد؛ لذا توقیف کشتی متخلف انگلیسی مصداق این موضوع است. از سویی دیگر پیام این اقدام سپاه به دشمنان این بود که دوران آقایی شما بر جهان تمام شده است. آن زمان هم گذشته است که دشمنان ملت ایران کاری کنند و ما جواب ندهیم.
شما مشاهده میکنید که ایران اسلامی ابتدای انقلاب شجاعت و الهی بودن را تؤمان دارا بود؛ اما انسجام داخلی و مجهز بودن به فناوری را نداشتیم، بنابراین دشمن با اینکه مردمی الهی و رهبری آگاه داشتیم، به خود اجازه داد به ما حمله کند و حتی آخر جنگ هم آمریکاییها و انگلیسیها به خود اجازه دادند با ایران درگیر جنگ شوند، اما همانها امروز جرأت درگیر شدن با ایران را ندارند، چون به آن شجاعت، ایمان و رهبری مقتدر، انسجام و توانمندیهای تکنولوژیک هم اضافه و سبب شده تا بتوانیم خود را در این تراز تعریف کنیم.
آنا: عربستان بهعنوان متحد آمریکا درخواست تعامل با ایران را مطرح میکند دلیلش چیست؟ آیا پیامی از سوی آمریکاییها یا برخی کشورهای منطقه بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی به جمهوری اسلامی مخابره شده است؟
قاضیزادههاشمی: وقتی جمهوری اسلامی ایران پهپاد متجاوز آمریکایی را هدف قرار داد، آنان پیامهایی مخابره کردند و خواستار حفظ آبروی خود شدند! سرنگونی پهپاد آمریکایی حتی عربستانیها را هم تکان داد بهطوری که نماینده آنان در سازمان ملل گفت که میخواهیم با ایران کنار بیاییم.
وقتی جمهوری اسلامی ایران پهپاد متجاوز آمریکایی را هدف قرار داد، آنان پیامهایی مخابره کردند و خواستار حفظ آبروی خود شدند! سرنگونی پهپاد آمریکایی حتی عربستانیها را هم تکان داد بهطوری که نماینده آنان در سازمان ملل گفت که میخواهیم با ایران کنار بیاییم.
البته نوعی حقهبازی در گفتار و کردار عربستان وجود دارد که مواضع آنان را غیرقابل باور میکند؛ چرا که جنگ یمن چند سال است، ادامه دارد و تمام این سالها آمریکا با تمام قوا از سعودیها حمایت کرده و انواع تسلیحات نظامی را در اختیار عربستان گذاشته است و حتی به لحاظ نیروی جنگی هم آمریکا، انگلیس و فرانسه به عربستان کمک کردند و نیرو فرستادند، حالا یکباره کنگره آمریکا در مصوبهای حمایت ارتش آمریکا از عربستان را منع میکند!
عربستان در جنگ یمن از نظر آمریکا بازنده قطعی بوده و آبروی آلسعود در ماجرای یمن رفته است. هماکنون با مطرح کردن چنین مسائلی مانند خروج از یمن میخواهند آبروی خودشان را جمعوجور کنند. البته این منش آمریکاییهاست. آنان در همه تحولات اینگونه عمل میکنند که در ابتدا تلاش دارند دولت انقلابی به قدرت نرسد و وقتی زورشان نرسید، خودشان را کنار میکشند و با تیمی که از ابتدا حمایتش کردند، بد و بیراه میگویند و خودشان را با دولت انقلابی همراه نشان میدهند.
این کاری است که آنان در مصر با محمد مرسی کردند و یکدفعه پشت حسنی مبارک را خالی گذاشتند و به مرسی چراغ سبز نشان دادند که طرف تو هستیم و وقتی مرسی اوضاعش خراب شد، سریع طرفدار السیسی شدند. آمریکاییها پیش از این با شاه مخلوع ایران هم همین کار را کردند؛ بنابراین این الگوی رفتاری آمریکاییهاست که بار دیگر در عربستان تکرار میشود و بدبخت رژیمهایی مانند عربستان و امارات که روی اینها حساب باز کردهاند. البته به نظرم اماراتیها مقداری زرنگتر بودند و سریعتر درخواست مذاکره کردند و الان هم دارند خود را از منجلاب بیرون میکشند و یمن را خالی میکنند.
اماراتیها دیدند آمریکا حتی نمیتواند پهپاد گران قیمت خودش را حفظ کند و اکنون دارد از یمنیها هم ضربه میخورد و از طرف دیگر اینها دم تیغ ایران هم هستند و عمق استراتژیک هم ندارند، برای همین خودشان را جمع کردند. عربستان هم اخیراً به این فکر افتاده که مسئله خود را در یمن و با ایران حل کند. چرا که برای اینها معلوم شده از آمریکا و اروپا دیگر کاری برایشان بر نمیآید.
آنا: سراغ مسائل داخلی برویم؛ کار جهادی نیاز کشور و فرمان رهبر معظم انقلاب است، اما با این حال اختلاف و استعفا درون قوه مجریه دیده میشود، برخی این اختلافها را حزبی و جناحی تعریف میکنند، تحلیل شما چیست؟
قاضیزادههاشمی: معتقدم اختلافات در دولت جناحی و حزبی نیست؛ چرا که اگر اینگونه بود اختلافات در چهار سال اول هم دیده میشد. بهنظرم این دولت توان کار در شرایط سخت را ندارد و چون شرایط اداره کشور سخت شده و نیاز به تحرک و رویکرد جدید دارد با یکدیگر درگیر میشوند. البته ملت این رویکرد را پیدا کرده و با سرعت مسیر خود را میرود و روزبهروز بهتر میشود که این بهتر شدن به خاطر عمل دولت هم نیست.
بنابراین اختلافات در درون دولت فقط به دلیل فشاری است که آنان را به جان یکدیگر انداخته است. اینها اصلاً به حرف یکدیگر گوش نمیدهند و همگی ادعای «انالرجل» دارند، فرماندهی واحد ندارند و تیم منسجم نیست، برنامه اقتصادی هم ندارد و همه اینها اتفاقات در دولت را تشدید میکند.
اختلافات در درون دولت فقط به دلیل فشاری است که آنان را به جان یکدیگر انداخته است. اینها اصلاً به حرف یکدیگر گوش نمیدهند و همگی ادعای «انالرجل» دارند، فرماندهی واحد ندارند و تیم منسجم نیست، برنامه اقتصادی هم ندارد و همه اینها اتفاقات در دولت را تشدید میکند.
البته مردم، تولیدکنندگان و بازاریان دوران عملیاتروانی و فشارروانی تحریم را پشت سر گذاشتهاند و خود را در شرایط جدید پیدا کردند و پیش میروند، دولت هم اگر کارآمد باشد، مسیرهای فراهم شده را تسهیل میکند و این حرکت را سرعت میبخشد، ولی چیزی که مسلم است اینکه شرایط هر روز بهتر و شواهد عینی بهبودی وضعیت عیان میشود.
از طرفی باید به جوانان اعتماد کرد. ببنید! جوانان امروز در نمایشگاه الکامپ چه میکنند. در فاصله بین دانشگاه شریف تا بزرگراه یادگار امام خمینی(ره) چندین هزار شرکت استارت آپ فعالیت خود را به نمایش گذاشتند و با سرعت پیش میروند؛ لذا اگر دولت بفهمد و کمک کند، کار بهتر پیش میرود.
آنا: استعفای دکتر حسن قاضیزادههاشمی موضوعش چه بود؟
قاضیزادههاشمی: موضوع این بود که پول نمیدادند! زمانی که طرح تحول سلامت مطرح و به میدان عمل آمد، گفتند فلانقدر بودجه به شما میدهیم، قاضیزادههاشمی هم بر همین اساس طرح تحول را اجرایی کرد.
دولت پیش از این طرحی را مصوب کرده بود و میدانست بار مالی دارد، اما فقط یکی-دو سال بودجه طرح را به وزارت بهداشت داد و بعد از آن بودجه قطع شد. متأسفانه طرحهای اجتماعی مانند پروژههای عمرانی و ساختمانی نیست که یک پولی بگیرند و کار را انجام دهند. شما وقتی میگویید میخواهم در حاشیه شهر به ازای هر 3 هزار و 500 نفر یک مراقب بهداشت بگذارم، این مراقب حقوق میخواهد و اینگونه هم نیست که یکسال به او حقوق بدهیم و بخواهیم 30 سال برایمان کار کند! وقتی بعد از یک مدت پول نیروی انسانی را ندهیم کار را تعطیل میکند. اینها همه قراردادی هستند. در جای دیگری از پزشک خواستهایم در فلان منطقه بیتوته کند و مبلغی را با او قرارداد بستهایم، وقتی یک مدت مستقر شد و دید پولش را نمیدهیم کار را رها میکند و این موضوعی مسلم است.
وقتی قاضیزادههاشمی از دولت استعفا کرد، بسیاری به او ایراد گرفتند، اما بهنظرم مردانگی کرد؛ چرا که معتقد بود طبق برنامه و قولی که به مردم داده نمیتواند کار کند، لذا گفت تا این لحظه میتوانستم با شرایط کار کنم و از این به بعد نمیتوانم. واقعاً کسانی که نمیتوانند کار خود را اداره کنند، بگویند که نمیتوانیم!
وقتی قاضیزادههاشمی از دولت استعفا کرد، بسیاری به او ایراد گرفتند، اما بهنظرم مردانگی کرد؛ چرا که معتقد بود طبق برنامه و قولی که به مردم داده نمیتواند کار کند، لذا گفت تا این لحظه میتوانستم با شرایط کار کنم و از این به بعد نمیتوانم. واقعاً کسانی که نمیتوانند کار خود را اداره کنند، بگویند که نمیتوانیم! حسنش هم این است که نفر بعدی که جایگزین میشود تکلیفش روشن است که در چه شرایطی قرار دارد و مسئولیت میپذیرد، اکنون دکتر نمکی میداند وضعیت چیست، ایشان خودش بیش از پنج سال معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه بوده و با نوبخت کار کرده و از همان ابتدا بهنحوی بالای سر وزارت بهداشت بوده است؛ بنابراین عالمانه و آگاهانه مسئولیت را قبول کرده و میداند برای این مسئولیت باید پاسخگو باشد.
آنا: اختلافات جهانگیری و روحانی گاهی مطرح میشود، نظرتان در این باره چیست؟
قاضیزادههاشمی: اختلافهای جهانگیری و روحانی نوعی فریاد و اعتراض به اوضاع است، اینکه جهانگیری مطرح میکند اختیار جابهجایی منشی خود را ندارم! آیا چهار سال قبل مشکل منشی نداشت؟ لذا چهار سال قبل کارشان روی ریل بود و برنامهها طبق میل آنان پیش میرفت و با تمام این رفتارها، دعوایشان نمیشد.
متأسفانه دولت برای عهدشکنیهای بعد از برجام سناریویی نداشت و به انذارهای آقا هم توجه نکرد و تمام تخم مرغهای خود را در سبد برجام گذاشت و بعد از آن سردرگم شد و میبینید که کشور همچنان منتظر برنامه دولت برای شرایط کنونی است.
در گزارش دولت از اصلاح ساختار بودجه، لیستی از آرزوها به مجلس ارائه شد. مثلاً اصلاح ساختار مالیاتی را مطرح کردند که 30 سال پیش هم در کشور مطرح بود یا کاهش معافیتهای مالیاتی و توسعه زیرساختهای پایه مالیات اینها همه جزو مسلمهاست، دولت باید برای اینها برنامه داشته باشد و بگوید چگونه میخواهد این طرحها را اجرا کند که چنین موضوعی در کلام رئیس سازمان برنامه و بودجه دیده نشد. موضوعی مانند هدفمند کردن یارانهها و کمک به طبقات ضعیف جامعه از موضوعاتی است که چندین دوره مجلس خواسته دولت یارانههای ثروتمندان را حذف کند، اما اتفاقی نیفتاده است.
آقای روحانی با علم به قانون اساسی و اختیارات رئیسجمهور که کم هم نیست، کاندیدای ریاست جمهوری شد، آیا ایشان در چهار سال اول به این موضوع نرسیده بود، پس چرا برای چهار سال دوم باز هم کاندیدا شد؛ اکنون هم میگوید اختیاراتم کم است، چرا استعفا نمیدهد! بگوید مردم من اختیارات ندارم و استعفا میدهم.
آنا: اینکه روحانی حیطه اختیارات خود را یکی از موانع کار بیان میکند، پذیرفتنی است؟
قاضیزادههاشمی: طرح چنین موضوعاتی از سوی فردی که پنج دوره نمایندگی مجلس، ریاست کمیسیون امنیت و سیاستخارجی مجلس و دبیری شورای عالی امنیت ملی را در کارنامه عملی خود دارد، بعید است. آیا ایشان محدوده اختیارات قانونی رئیسجمهور در قانون اساسی را نمیداند؟ آقای روحانی با علم به قانون اساسی و اختیارات رئیسجمهور که کم هم نیست، کاندیدای ریاست جمهوری شد، آیا ایشان در چهار سال اول به این موضوع نرسیده بود، پس چرا برای چهار سال دوم باز هم کاندیدا شد؛ اکنون هم میگوید اختیاراتم کم است، چرا استعفا نمیدهد! بگوید مردم من اختیارات ندارم و استعفا میدهم.
در کابینه هم همینطور است، وقتی فردی میبیند نمیتواند به وظیفه خود عمل کند، باید بگوید ملت بزرگ ایران، تا این لحظه در خدمت شما بودم و اکنون نمیتوانم و صلاح میدانم فردی با برنامه بهتری تصدی کار را بهدست بگیرد؛ بنابراین به تمام کسانی که از دولت بریدند، توصیه میکنیم هرچه زودتر این بار را از گردن خود بردارند. کشور نیاز به حرکت دارد و نمیتواند معطل افراد بماند.
آنا: بودجه صدا و سیما به خاطر یک سریالی که مطلوب دولت نبود، قطع شد، عصبانیت دولت برای چیست؟
قاضیزادههاشمی: توبیخ صداوسیما در پی نارضایتی دولت، موضوعی نیست که فقط متعلق به این دولت باشد. رئیس صداوسیما در دولت قبل هم مورد شماتت قرار میگرفت؛ لذا به نظر میرسد نظام باید این مسئله را بهصورت اساسی حل کند. اگر رسانه ملی یک نهاد مستقل تعریف شده، باید بودجه مستقل داشته باشد.
البته مشکل بودجه دولتی را قوه قضائیه هم دارد و گاهی مشاهده شده که سر این دعواها، بودجه قوهقضائیه چه در تخصیص و چه در تصویب دچار نوسان شده است. حتی مجلس هم چون سازمان برنامه و خزانهداری باید بودجه مجلس را تصویب کند بعضاً برای تأمین بودجه خودش دچار مشکل میشود. با اینکه ما قانون تصویب کردیم که بودجه مصوب مجلس به معنای صددردصد تخصیص یافته است، اما دولت به آن عمل نمیکند.
بنابراین اگر استقلال قوا را میخواهیم باید منابع و اعتبارات آنان را با ماهیت مستقل تعریف کنیم، در غیر این صورت، همواره بیم چنین رفتارهایی میرود و تا صداوسیما حرفی بزند که به ذائقه کسی خوش نیاید میتواند از قدرت خودش استفاده کند و به این نهاد ملی فشار بیاورد. حالا قدرت دولت در بودجه است، اما در جاهای دیگر قدرتهای دیگری هم وجود دارند که از آن استفاده میکنند؛ یعنی اگر در آینده صداوسیما بخواهد برنامه انتقادی از قوهقضائیه بسازد آنان هم بخواهند به همین رویه عمل کنند، دیگر سنگ روی سنگ بند نمیشود و صداوسیما یک رسانه خنثی میشود که فقط باید از همه تعریف کند تا به کسی برنخورد.
آنا: شما در هیئت رئیسه اصولگرایی را نمایندگی میکنید، چقدر هیئت رئیسه مجلس دهم را کارآمد میدانید و چقدر توانسته است مصوبات را به سمت نیازهای کشور پیش ببرد. درباره اعتراضهای برخی نمایندگان پیرامون عدم رعایت نوبت در اعلام وصولها بگویید و همچنین مصوباتی که گاه بیان شده از در پشتی وارد قوانین میشوند؟
قاضیزادههاشمی: چنین صحبتهایی درباره هیئت رئیسه مجلس با برداشت اشتباه از سوی افراد بیان میشود و صحت ندارد. هیئت رئیسه مجلس یک سازمان عرضی و از پایین به بالاست. یعنی نمایندگان در صحن آنان را انتخاب میکنند و آییننامه مجلس را به دستشان میدهند که در جزئیترین موارد نیز وارد شده و حتی نحوه اعلام وصولها و نوبت رسیدگیها را هم مشخص کرده است، بنابراین افرادی که بیان میکنند چرا در هیئت رئیسه هدایت نمیشود، باید بدانند که آییننامه مجلس اجازه نمیدهد.
روند مجلس شورای اسلامی به گونهای است که همه چیز در صحن شکل میگیرد، یعنی این نمایندگان هستند که با 50 امضا موضوعی را اولویت و فوریت داده و بعد هم به آن رأی میدهند؛ وقتی نمایندگان با 50 امضا به اولویت رسیدگی به اسیدپاشی رأی میدهند حال آنکه هیئت رئیسه آن را اولویت امروز کشور نداند، اما کاری هم نمیتواند بکند. بنابراین تمام توان هیئت رئیسه فقط ترتیب دادن جلسات غیرعلنی است که آن هم تاکنون رویکردش اقتصادی بوده و در طول این سه چهار سال فقط یک مورد جلسه غیرعلنی با موضوع امنیتی داشتیم. بنابراین مسائلی که در دستور کار مجلس قرار میگیرد، منطبق برآییننامه و هیچکدام جزو اختیارات هیئت رئیسه نیست.
آنا: برخی نمایندگان ادعا میکنند، علی لاریجانی هیئت رئیسه را هدایت میکند، نظر شما چیست؟
قاضیزادههاشمی: همانطور که گفتم آییننامه ریز فعالیتهای هیئت رئیسه را مشخص کرده در همین آییننامه داخلی مجلس اعلام وصول سؤال از رئیسجمهور از اختیارات رئیس مجلس است. لذا حتی اینکه کدام اعلام وصول توسط چه افرادی صورت گیرد هم در آییننامه مشخص شده، این همان آییننامهای است که در همین دوره مجلس اصلاح شد و نمایندگان به اصلاح آن رأی دادند؛ لذا آقایان اگر موضوعی را نمیپسندند، بار دیگر آییننامه را عوض کنند و اعلام وصول سؤال از رئیسجمهور را از رئیس مجلس بگیرند.
نمایندگان با انتخابات من را دبیر تهیه گزارشهای روزانه و هفتگی در هیئت رئیسه کردند، لذا من هم ضابطی هستم که باید طبق آییننامه عمل کنم ؛ هیئت رئیسه برای عمل به آییننامه قسم به قرآن خوردهاند، لذا خلاف آن عمل نمیکنند و براساس همین اصول هم حتماً به درخواستهای خلاف آییننامه دوستان عمل نمیکنیم. فصلالخطاب من و همکارانمان در هیئت رئیسه آییننامه است و بنابراین دوستان بیایند بگویند کجا خلاف آییننامه عمل شده است.
متأسفانه ما در هیئت رئیسه با دو جریان انتقادی مخالف یکدیگر روبهرو هستیم که هر دو آن هم غیردقیق است. دوستان از یک سو موضوع در پشتی را مطرح میکنند و از طرف دیگر میگویند چرا هدایت نمیکنید، لذا اگر بخواهیم هدایت کنیم چنین صحبتهایی مطرح میکنند و هدایت هم نکنیم میگویند هیئت رئیسه فشل است؛ البته نمیخواهم بگویم هیئت رئیسه مسئولیتی ندارد، اما راهبر اصلی در مسائل، صحن و نمایندگان هستند و تصمیمات آنجا گرفته میشود، بنابراین نباید به خاطر ضعفی که وجود دارد و ما برایش کاری نکردیم به خود اجازه دهیم که عدهای را شماتت کنیم.
شما در موضوع کودک همسری و سن ازدواج که طرحی یک فوریتی هم بود ببینید چه کسی آن را پیشنهاد داد و چه کسانی به یک فوریت آن رأی دادند؛ خوب اینکه سن ازدواج چقدر باشد، اکنون موضوع اصلی کشور است؟ اما برای یک عده موضوع اصلی است. بنابراین واقعیت این است که چنین مسائلی از مجموع آرای صحن مجلس خارج میشود.
آنا: تخلفاتی پیرامون قانون افزایش حقوقها مطرح میشود که برخی مطرح میکنند دولت از بندی استفاده کرده که جزو مصوبه مجلس نبوده موضوع چیست؟
قاضیزادههاشمی: در روز آخری که بودجه کل کشور رسیدگی میشود، رئیس مجلس ماده واحده، جداول، احکام، تغییرات و ردیفها را یکجا به رأی نمایندگان میگذارد و این روالی است که هر ساله صورت میگیرد و خاص امسال و در مورد یک موضوع هم نبوده، 190 بند بوده که یک بندش متعلق به افزایش حقوقهاست که در آن نیت قانونگذار اجرا نشده و اشکال داشته است و آن هم بهدلیل مشکلاتی است که وجود داشته و مجبور شدند قانون را اینگونه بنویسند.
بنابراین طبق ضوابط اجرایی یک رأی کلی در بودجه گرفته میشود و اگر دوستان درخواست کنند، این موارد تکتک قرائت و رأیگیری شود، نقدشان درست است در غیراینصورت رأی کلی گرفته میشود. در این مورد خاص هم عنوان شد 400 بعلاوه تا 10 درصد، عدهای اعتراض کردند که وقتی ضریب ثابت 400 تومانی میگذارید این در ضریب، پاداش و سنوات کارکنان دولت نمیآید و کارکنان دولت متضرر میشوند دکتر لاریجانی پشت تریبون اعلام کردند آقای تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق و آقای پورمحمدی این 400 تومان را تبدیل به ضریب کنند. آقای تاجگردون هم بر اساس دستور رئیس، آن بند را مینویسند، حالا این چقدر بر هم منطبق است، تشخیص ایشان بوده است که من واردش نمیشوم.
برخی میگویند بندی که رئیس کمیسیون تلفیق نوشته، بزرگتر از مطلب است ولی به هر حال این نقص قانون بوده، وقتی یک ضریب ثابت میگذاریم دیگر نمیتوانیم آن را به ضریب متغییر تبدیل کنیم. دولت چرا این مشکل را پیدا کرده، چون این عدد 400 هزار تومان وقتی میخواهد به ضریب تبدیل شود، بین پنج میلیون نفری که حقوقشان از یک میلیون تومان تا 20 میلیون تومان است، برای هر حقوق یک معنا پیدا میکند.
یعنی 400 تومان در یک میلیون تومان 40 درصد افزایش حقوق میشود، ولی در 20 میلیون تومان عدد بزرگتری است. لذا باید برای پنج میلیون حقوقبگیر ضریب محاسبه و به ازای هر نفر یک ضریب لحاظ شود که این امکان اجرایی شدن نداشته است. دولت هم آمده این رقمها را گرد کرده، اما اشکال آنجایی پیدا شده که برای این افزایش حقوقها سقفی گذاشته نشده، در حالی که هدف از قانون این بوده که پایینترها حقوق بیشتری بگیرند.
البته آقای حاجیبابایی هم به همین موضوع ایراد گرفتند که درست هم هست. این موضوع در نامهای که اخیراً آقای لاریجانی نوشته تأکید شده که باید برای افزایش حقوقها سقف وجود داشته باشد و این را به دولت ابلاغ کرده که باید سقف در نظر میگرفتید و این مازاد درآمد حاصل از این سقف را در حقوقهای پایینتر تقسیم کنید که این موضوع به دولت ابلاغ شده است.
آقای طالبزاده اخیراً فعالیتهایی انجام داد که موجب تحریم آنان شد و آن این بود که جمعی از اندیشمندان آمریکایی مستقل را در گروه کدپینکها (گروه صورتیها) آورده و با آنان ارتباط گرفته بود و اکنون سه نفر از نمایندگان در مجلس نمایندگان آمریکا هستند که مواضع ضد آمریکایی دارند، یکی از آنان خانم سیاهپوستی از حزب دموکرات آمریکاست و مواضع طرفدار ایران دارد و دو نماینده دیگر مسلمان و ضد صهیونیزم هستند که این موضوع برای اولین بار در مجلس آمریکا اتفاق افتاده است البته اینها طرفدار ایران نیستند اما ضد صهیونیزمند.
آنا: ظریف دو ماه قبل دیداری با یکی از نمایندگان دموکرات آمریکا داشته که خودش هم این را گفت. روزهای گذشته هم گفت دیداری با برخی نمایندگان مجلس آمریکا که نماینده مردم آمریکا هستند انجام دادم. الان اخبار اینگونه بیان میکنند که این نماینده به ترامپ نزدیک است باتوجه به اینکه رهبری هم تاکیده کرده اند که مذاکره ممنوع است، نظرتان چیست؟
قاضیزادههاشمی: ابتدا باید مشخص شود این صحبتها به منزله مذاکره بوده؟ نمیخواهم درباره آقای ظریف که یک مقام رسمی است و هر حرکتش در رأس دستگاه دیپلماسی معنا و مفهومی دارد صحبت کنم؛ اما عنوان کلی موضوع این است که ما با آمریکاییها در یک جنگ نامتقارن هستیم و موضوع جنگمان هم تغییر ارادههاست. حال باید ببنیم آنان چگونه روی اراده و نظام محاسباتی، اقتصاد و حتی روی مسائل فرهنگی و اجتماعی ما کار میکنند تا بتوانیم با آنان مقابله کنیم. واقعیت این است که اگر میخواهیم نظام محاسباتی آمریکاییها را تغییر دهیم باید روی جریانهای مستقل درون دولت، ضد دولت و ضد نظام سرمایهداری کار کنیم کنیم.
بهعنوان مثال آقای طالبزاده اخیراً فعالیتهایی انجام داد که موجب تحریم آنان شد و آن این بود که جمعی از اندیشمندان آمریکایی مستقل را در گروه کدپینکها (گروه صورتیها) آورده و با آنان ارتباط گرفته بود و اکنون سه نفر از نمایندگان در مجلس نمایندگان آمریکا هستند که مواضع ضد آمریکایی دارند، یکی از آنان خانم سیاهپوستی از حزب دموکرات آمریکاست و مواضع طرفدار ایران دارد و دو نماینده دیگر مسلمان و ضد صهیونیزم هستند که این موضوع برای اولین بار در مجلس آمریکا اتفاق افتاده است البته اینها طرفدار ایران نیستند اما ضد صهیونیزمند.
حال سؤال اینجاست که آیا میشود در دیپلماسی عمومی با اینها ارتباط گرفت یا خیر؟ چیزی که مسلم است نهادهای رسمی کشور براساس مصالح ملی نباید با مقامهای آمریکایی ارتباط بگیرند، اما به این معنی نیست که نهادهای غیررسمی هم نباید ارتباط بگیرند، نهادهای مردمی را باید این فرآیند کرده و خلأ دیپلماسی را پوشش دهند.
باید از جنبشهای آمریکایی حمایت کنیم
در آمریکا جنبش 99 درصدی راه افتاد و در فرانسه جنبش جلیقه زردها، ما نمیخواهیم در امور کشور آنان دخالت کنیم، هرچند آنان این کار را در کشور ما میکنند، اما وقتی یک نفر روسری خود را در ایران سر چوب میزند و کنگره آمریکا از او حمایت میکند، اگر یک نفر در این کشور مقابل جنگطلبیهای آمریکا ایستاد آیا نباید در ایران از آن استقبال کنیم؟ بنابراین چنین حرکتهایی درست است ولی اگر به معنای مذاکره با مقامهای رسمی و با عنوان مذاکره نباشد. در مورد آقای ظریف هم باید موضوع روشن باشد که آیا به معنای زمینهسازی برای مذاکره با دولت آمریکاست که این غلط است و جمهوری اسلامی ایران با دولت آمریکا چه ترامپ و غیرترامپ به خاطر نگاه استکباری و نژادپرستانه کاری ندارد، اما به این معنا نیست که در حوزه آمریکا هیچ کاری نباید انجام دهیم. اگر آیپک بهعنوان لابی صهیونیست در آمریکا وجود دارد آیا لابیهایی در مقابله با آن نباید درست شود؟ این دقیقاً یکی از فعالیتهایی است که در فراکسیون اقدامات پیشدستانه علیه آمریکا روی آن کار میکنیم. لذا وقتی میگوییم باید روی نظام محاسباتی آنان اثرگذار باشیم، معنایش همین است. نمیتوانیم سرجایمان بنشینیم تا آنان دائماً برای ما تهدید درست کنند و عکسالعملی نداشته باشیم. اگر در حوزه تهاجمی کار میکنند باید در حوزه نظامی پاسخ دهیم و در حوزه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هم باید به همین ترتیب عمل کنیم.
آنا: شما در فراکسیون نمایندگان ولایی هم اثرگذارید. این فراکسیون چقدر توانسته در پیشبرد طرحهای متناسب با اهداف کشور موفق باشد؟
قاضیزادههاشمی: معتقدم فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس دهم بسیار موفق عملکرده است، در این دوره مجلس به لحاظ سیاسی هیچ فراکسیون اکثریتی نداشتیم و بزرگان سنتی اصولگرا هم از تهران به مجلس نیامندند، با این حال یک نسل با تجربه ولی نوخاسته در فراکسیون عمل خوبی داشت. در دورههای قبل بهدلیل مشغلههای حوزه انتخابیه خیلی درگیر کارهای مدیریتی مجلس و فراکسیون نمیشدیم اکنون هم انتقادهایی از حوزه انتخابیه به بنده میشودکه فعالیتت نسبت به دو دوره قبل در خراسان و مشهد کم شده، بنابراین وقتی بنا باشد جای دیگری وقت بگذاری طبیعتاً در نقطه دیگر کمرنگتر حضور دارید و مورد انتقاد قرار میگیرد. اما این دوره بهدلیل خلأی که بهوجود آمد، امثال بنده مجبور شدیم آن را پر کنیم و معتقدم مجلس دهم با اینکه اصولگرا نبوده توانستیم حضور فعالانه داشته باشیم و در مواضع کلی نسبت به آرمانهای انقلاب هر جا نیاز به حرکت و کمکی بوده، فراکسیون حضور فعالانه داشته که نمونه بارز آن حمایت از سپاه است.
شما رسیدگی به لایحه CFT را نسبت به برجام در مجلس اصولگرای گذشته مقایسه کنید، اتفاقی که برای CFT در این مجلس افتاد و اتفاقی که برای برجام در مجلس قبل افتاد و جریان فتنه در مجلس قبلتر آن که آن هم اتفاقاً اصولگرا بود را مقایسه کنید.
مجلس دهم با اینکه فراکسیون امید یک عده قابل توجهی را به مجلس آورد، اما مجلس ششم نشد. البته نمیخواهم بگویم مجلس دهم یک مجلس تراز انقلاب است، اما کارکرد اصولگرایان در این مجلس را به نسبت مجالس گذشته و حتی مجلس اول، با وجود اینکه امثال مقام معظم رهبری و آقای هاشمی در آن حضور داشتند، مقایسه کنید که چگونه بوده است. البته نمیخواهم بگویم بهتر از مجلس اول بودیم، اما سخنانی که از تریبونهای این مجلس میشنوید در مجلس اول هم میشنیدید و اینکه بعضی موضوع حجاب و حصر و .. را در مجلس مطرح میکنند در مجالس قبل هم بوده است.
فراکسیون نمایندگان ولایی در حوزه مبارزه با فساد، حقوقهای نجومی، توجه به مستضعفین، عدالت اجتماعی، اموال نامشروع عملکرد خوبی داشت. طرح شفافیت آرای نمایندگان سهبار به صحن آمد و با فاصله کمی رأی نیاورد در حالی که در مجالس قبل حتی مطرح هم نمیشد. بدبختی مجلس دهم این است که همه فراکسیونها در آن اقلیت هستند و در هیچکدام از جریانات بیرون از مجلس حامی ندارند و همه میخواهند فقط با نقد وضع موجود به نتیجه برسند چرا که این روش راحتتر است و چون وضع کشور بهعلت عملکرد دولت در حوزه معیشت خیلی خراب است و مردم ناراضی هستند، همه با شعار تغییر خود را تعریف کردهاند.
بهعنوان کسی که سه دوره در مجلس حضور دارد، این مجلس از برخی جهات پیشروتر از مجالس دیگر میدانم. شما ترکیب حقوقدانان شورای نگهبان را ملاحظه کنید، کدامیک انقلابیتر عمل کردند؟ آقای کدخدایی در دوره قبل رأی نیاورد این مجلس با بالاتر از 200 رای به وی رأی داد. بنابراین دوستان ما به عنوان نمایندگان جریانهای انقلابی در مجلس موفقتر عمل کرده و بیشتر میدانداری کردند. در همین جریان CFT هم که دو سال و نیم طول کشید تا به نتیجه برسد، چند با در دستور قرار گرفت و از دستور خارج شد، اما در برجام چه شد؟ لذا با اینکه فراکسیون نمایندگان ولایی اقلیت بودند، خلاف دورههای قبل هوشمندانهتر، موفقتر و قویتر از نیروهای انقلابی مجلس قبل عمل کردند.
آنا: با توجه به رویکرد مشترک، چرا اقدامات پیشدستانه علیه تهدیدهای آمریکا را ذیل فراکسیون نمایندگان ولایی تعریف نکردید؟
قاضیزادههاشمی: فراکسیون اقدامات پیشدستانه علیه تهدیدهای آمریکا، فراکسیونی فراجناحی است و ما نمیخواستیم یک فراکسیون سیاسی باشد؛ چون همه باید برای مقابله با تهدیدهای آمریکا به میدان بیایند و این موضوعی ملی است؛ بنابراین اصرار داشتیم حتی در فراکسیون امید و مستقلین هم امضا بگیریم؛ چون موضوع ملی است مانند روزی که همه لباس سپاه پوشیدیم. در جریان گاندو هم ببنید 155 نفر امضای حمایتی میکنند این در حالی است که فراکسیون نمایندگان ولایی فقط 80 نفر عضو دارد و بقیه از طیفهای فکری دیگر مجلس حضور دارند.
انتهای پیام/4034/4082/
انتهای پیام/