عدالت آموزشی با نتایج کنکور زیر سؤال رفت/ در هیچ کشوری مثل ایران تنوع مدارس وجود ندارد
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، قاسم احمدی لاشکی، در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالشهای آموزشهای مهارتی به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت، گفت: بیش از 14 میلیون و 134 هزار دانشآموز و 930 هزار حقوق بگیر در کشور وجود دارد که از این تعداد 7 میلیون و 720 هزار دانشآموز در مقطع ابتدایی، 2 میلیون و 950 هزار دانشآموز متوسطه اول 3 میلیون و 456 هزار دانشآموز متوسطه دوم هستند.
وی افزود: نزدیک به 2میلیون نفر در شاخه نظری و حدود 611 هزار نفر در شاخه کاردانش و 482 هزار نفر در شاخه فنی و حرفهای مشغول به تحصیلاند.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: یکی از چالشهای ما تنوع مدارس در کشور است زیرا هیچ جای دنیا اینگونه نیست اما همین تنوع مدارس مشکلات زیادی را برای ما ایجاد میکند.
احمدی لاشکی ادامه داد: از مجموع پرسنل آموزش و پرورش 589 هزار معلم، 176 هزار مدیر و معاون و مابقی کادر اجراییاند و ما 43هزار مدرسه زیر 50 دانشآموز داریم.
وی ادامه داد: این روش تدریس کار را با مشکل روبهرو میکند زیرا برای مثال در کشوری مانند کره جنوبی 6 میلیون دانشآموز وجود دارد که 500 هزار معلم دارند و هر کلاس درس 25 نفره 5 معلم همزمان دارد.
این مقام مسئول تأکید بر اینکه معلمان سه نوعاند، یکجور درس میدهند، اما سه جور حقوق میگیرند. بحث تعیین تکلیف معلمان حقالتدریسی را مطرح کرد و اضافه کرد: آموزش و پرورش پول و بودجه اجرای قانون تعیین تکلیف را از سازمان بودجه نمیگیرد درنتیجه چه انتظاری داریم که معلمی که بدون حقوق سر کلاس میرود باانگیزه در مدرسه درس دهد.
احمدی لاشکی با انتقاد از اینکه 60 درصد رتبههای برتر کنکور به تهرانیها و 40 درصد هم به مدارس خاص شهرستانها رسید نقش جایگاه مدارس دولتی را کمرنگ دانست و افزود: امسال برای اولین بار سیستم آموزشی شش، سه، سه کامل شد. در متوسطه دوم مباحث مهارتی دودسته کاردانش و فنی و حرفهای شد. کاردانش یعنی دیپلمهها وارد بازار کار شوند و هنرستانهای فنی تکنسین تربیت کنند و به مقاطع بالاتر بروند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: کمتر از 30 درصد شاغلان ما در مشاغل مرتبط با تحصیلشان مشغولاند و بیکاری پنهان از مهمترین دغدغههای ما به شمار میرود عدم تناسب عرضه نیروی کار با نیاز بازار کار بسیار مشهود است. همهچیز هم گردن آموزش و پرورش نیندازیم، اقتصاد و تولید و صنعت هم باید با آموزش هماهنگ پیش برود. این هماهنگیها باید در دولت اتفاق بیفتد.
وی بابیان اینکه هنوز در کارگاه مکانیک در مدارس فنی و حرفهای روی پیکان تمرین میکنند افزود: وقتیکه رسالتی برای کاردانش و فنی و دانشگاههای فنی تعریف میشود باید هماهنگیهایی هم ایجاد شود که اثرات آموزش را ببینیم اما در این حوزه هنوز خیلی ضعف داریم این در حالی است که طبق قانون برنامه ششم توسعه تا سال 1400 باید 50 درصد دانشآموزان به سمت رشتههای فنی هدایت شوند اما اکنون این رقم 38 درصد است و باید دولت این مهم را در دستور کار قرار دهد.
انتهای پیام/4087/
انتهای پیام/