نسبت میان رسانه و دین چیست؟
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، ۱۷مرداد، سالروز شهادت محمود صارمی، روز خبرنگار نامیده شده است. این روز بهانهای است تا ضمن تجلیل از این قشر مروری بر وظایف و مسئولیتهای آنها داشته باشیم.
تکنولوژی و رشد آهنگ ارتباطات به واسطه رسانهها، اقتضائات جدیدی را بر جوامع بشری تحمیل کرده است. غرب خاستگاه و منشأ پیدایش تکنولوژی رسانههاست. رسانهها در جریان نظام سرمایهداری گسترش یافتهاند و بیش از هرچیز در خدمت توسعه مادی و بهنفع تمدن غرباند.
رسانه و ارتباطات چیست؟ اساساً چه نسبتی میان دو مقوله «رسانه و ارتباطات» و «دین» وجود دارد؟ آیا ارتباطات نوین با تکنولوژی رسانهای را میتوان بهنفع تمدن اسلامی مصادره کرد؟ آیا مقولهای بهنام «رسانه دینی» وجود دارد؟ و چنین رسانهای چه ویژگیها، شاخصها، اهداف، رسالت و کارکردی دارد؟ اینها از جمله پرسشهای کلیدی مطرحشده در جامعه ما طی چند دهه گذشته است.
کتاب حاضر با بررسی این سؤالات و توضیح مسایل و احکام مرتبط با رسانه سعی بر تبیین رابطه فقه و رسانه، اصول و قواعد فقه رسانه، بررسی قلمرو مجاز رسانه و... دارد. این کتاب پژوهشی در مبانی و چیستی حکم فقهی پدیدههای رسانهای است. با بررسی پیشینه تحقیق در عرصه فقه رسانه و ارتباطات و نیز بررسی تحقیقات مربوط به آن مشاهده شد کمتر اثری با این گستردگی تألیف شده است.
کتاب «فقه، رسانه و ارتباطات» در سه فصل با عناوین «تعاریف و کلیات»، «فقه محتوا و پیامهای رسانهای» و «فقه رفتار و پدیدههای رسانه و ارتباطات» برای خبرنگاران، اصحاب رسانه و علاقمندان به رسانه گردآوری و منتشر شده است.
انتهای پیام/4028/
انتهای پیام/