دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1398 - 10:21
خدایی:

ظرفیت پذیرش کنکور سراسری ۷۶۷ هزار نفر است

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ظرفیت پذیرش از طریق کنکور 767 هزار نفر است که ۲۸۹ هزار و ۸۲۹ نفر در کنکور سراسری مجاز به انتخاب رشته شده‌اند.
کد خبر : 409076

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ابراهیم خدایی  صبح امروز در نشست خبری اعلام جزئیات و نتایج آزمون سراسری، گفت:  ۲۸۹ هزار و ۸۲۹ نفر در کنکور سراسری مجاز به انتخاب رشته شدند. ۷۶۷ هزار نفر ظرفیت پذیرش در کنکور است.


وی افزود: ظرفیت رشته‌های با آزمون ۱۷۱ هزار نفر و ظرفیت رشته‌های بدون آزمون ۵۹۶ هزار نفر است.


رئیس سازمان سنجش آموزش کشور بیان کرد: ظرفیت دوره های روزانه ۱۲۸ هزار نفر است. همچنین دانشگاه پیام نور ۳۵۹ هزار نفر، دانشگاه‌های غیرانتفاعی ۲۱۸ هزار نفر پذیرش داشته و ۲۴ هزار و ۵۵۸ نفر نیز در دانشگاه فرهنگیان پذیرش می‌شوند.


ابراهیم خدایی گفت: برای سه رشته پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی 8 هزار و 38 ظرفیت پذیرش در نظر گرفته شده است.


وی ادامه داد: همچنین ظرفیت‌های اضافی برای مناطق سیل‌زده در چهار استان خوزستان، لرستان، خراسان شمالی و گلستان در نظر گرفته شده است که تا پنج درصد ظرفیت اضافی در این استان‌ها پذیرش می‌شوند.


رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به انتخاب رشته داوطلبان کنکور گفت: ویژه‌نامه پیک سنجش که در زمینه انتخاب رشته است، به زودی در دسترس داوطلبان قرار می‌گیرد. همچنین راهنمای انتخاب رشته مجازی نیز در روزهای آینده فعال خواهد شد و داوطلبان با کمک این نرم‌افزار می‌توانند انتخاب رشته اولیه انجام دهند.


خدایی تغییر مهم در آزمون امسال را طرح دو مدل سؤال دانست و گفت: دو سری سؤال برای داوطلبان نظام جدید و نظام قدیم در کنکور امسال طرح شده است. طرح دو نوع سؤال برای آزمون سال 99 نیز خواهد بود و داوطلبان در زمان ثبت‌نام امکان انتخاب سؤالات نظام جدید و سؤالات نظام قدیم را دارند.


وی ادامه داد: بعد از بررسی‌های صورت گرفته از سؤالات دو نظام آموزشی، تصمیم بر این گرفته شد که نمرات به‌صورت هم‌ترازی در نظر گرفته شود. در این روش، سختی و دشواری سؤالات هر یک از نظام‌های آموزشی لحاظ شده و داوطلبان می‌توانند بر اساس این نمرات هم‌ترازی انتخاب رشته کنند.


رئیس سازمان سنجش آموزش کشور آزمون سال 98 را یکی از سالم‌ترین آزمون‌ها دانست و گفت: اکثر متقلبان این آزمون پیش از برگزاری، شناسایی و دستگیر شدند و فرآیند حقوقی در مورد آنها در مورد اجراست.


وی اعلام کرد: داوطلبان می‌توانند از روز 20 تا 24 مرداد ماه انتخاب رشته کنند.


خدایی ادامه داد: آزمون امسال نسبت به آزمون سال گذشته آسان‌تر بود، بنابراین داوطلبان توجه داشته باشند که اگر نمره‌های کسب شده آنها نسبت به سال قبل بالاتر است ولی رتبه بهتری نسبت به سال قبل کسب نکرده‌اند به خاطر آسان‌تر بودن آزمون امسال است چرا که میانگین نمرات امسال بالاتر از میانگین نمرات سال گذشته است.


رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره انتخاب رشته در سه رشته پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی گفت: همان‌طور که گفته شد، ظرفیت پذیرش در این سه رشته 8 هزار و 38 نفر است که با احتساب ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی به 9 هزار نفر می‌رسد. 30 درصد از این ظرفیت در اختیار سهمیه مصوب مجلس قرار می‌گیرد، بنابراین 2700 نفر از آن از این طریق پر می‌شود. از 6 هزار و 300 نفر باقی‌مانده مقداری به مناطق دورافتاده اختصاص پیدا می‌کند. اگر این سهمیه‌ها وجود نداشت، کسانی که تا رتبه 6 هزار و 300 کشوری را کسب کرده بودند، می‌توانستند در این رشته‌ها پذیرش شوند. گرچه که چنین اتفاقی نمی‌افتد.


انتهای پیام/4115/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته