دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مرداد 1398 - 12:02
درباره قدمت فرهنگ اسلامی و معماری ایرانی بیشتر بدانیم؛

روند معماری و شهرسازی اسلامی در ایران/ از اوج در دوره صفویه تا افول در دوران قاجار و پهلوی

دانشجوی موفق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد طراحی شهری، معتقد است که باید مطابق ترسیم صحیح و اصولی رهبر انقلاب اسلامی به سمت معماری و شهرسازی اسلامی حرکت کنیم.
کد خبر : 408875
photo_2019-08-05_10-52-25.jpg

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری آنا از  دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، متین هنری دانشجوی موفق دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با اشاره به تاریخ معماری و شهرسازی اسلامی گفت: با پیشرفت‌های صنعتی و تکنولوژیک قرن هجدهم و نوزدهم میلادی در اروپا، متأسفانه به‌دلیل بی‌کفایتی و نالایقی حاکمان ایران در آن زمان و درک ناصحیح از هویت ایرانی و اسلامی، وقتی این پیشرفت‌ها و تکنولوژی فرنگی را دیدند، دلباخته آن شدند و به شکل بسیار بسیار ضعیف‌تر وارد ایران کردند.


رتبه 12 کشوری آزمون کارشناسی ارشد افزود: این تفکر سطحی و ظاهرپرستانه باعث شد تا در دوره قاجار و هم در دوره پهلوی از معماری اسلامی و ایرانی، دور شویم، در حالی که مردم، هویت را از فرهنگ خودشان می‌گیرند و معماری و شهرسازی بخشی از این فرهنگ بوده و وقتی این فرهنگ از بین برود به منزله از بین رفتن هویت مردمی است.


این دانشجوی نخبه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرکت به سوی معماری و شهرسازی اسلامی خاطرنشان کرد: هدف امروز من حرکت در راستای تحقق فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب و گام برداشتن به سوی معماری و شهرسازی اسلامی است؛ بنابراین باید درباره قدمت فرهنگ اسلامی و معماری ایرانی بیشتر بدانیم و در کنار آن خوب بتوانیم علم روز دنیا را درک و سعی کنیم با تعامل بین سنت و مدرنیته، معماری اسلامی و ایرانی را مانند دوران صفویه به دوران اوجش بازگردانیم.


باید به سمت معماری و شهرسازی اسلامی حرکت کنیم


وی افزود: باید مطابق ترسیم صحیح و اصولی حضرت آقا به سمت معماری و شهرسازی اسلامی حرکت کنیم و هدفم این است که بتوانم گام‌های مثبت در این زمینه بردارم؛ زیرا ترویج معماری غربی آن هم در شرایطی که معماری اسلامی و ایرانی از قدمت و کیفیت بسیار بالاتری برخوردار بوده، بسیار غلط است. 


هنری در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان دستگاه‌های ذی‌ربط در کشور را به این سمت سوق داد، اظهار کرد: ابتدا باید مبانی نظری شکل گرفته و تئوری‌های مبتنی بر حقیقت اصیل معماری و شهرسازی اسلامی و ایرانی مورد توجه قرار گیرد، سپس می‌توان برنامه فیزیکی را ارائه داد و ضوابط، آیین نامه و دستورالعمل ایجاد و آموزش را بر مبنای آن پایه‌گذاری کنیم.


وی افزود: به نظر من مبانی نظری، آن طور که باید، تدوین نشده است؛ البته تلاش‌های خوبی صورت گرفته ولی هنوز تا نقطه ایده‌آل فاصله زیادی هست و نکته‌ای که نباید به فراموشی سپرده شود، این است که زمانی که فردی خارجی وارد ایران می‌شود، هویت معماری و شهرسازی اسلامی و ایرانی را بداند و شیفته آن شود و این باید هدف ما باشد.


کتب معماری و شهرسازی نیاز به‌روزرسانی و بومی‌سازی دارد


هنری با اشاره به محتوای کتب درسی معماری و شهرسازی خاطرنشان کرد: محتوای دروس ما و کتب دانشگاهی ما ترجمه مقالات و کتاب‌های غربی است و به‌طور قطع مناسب ایران اسلامی نیست و با فرهنگ غنی ما همخوانی ندارد و نیاز به به‌روزرسانی و بومی‌سازی دارد و این اعتقاد به ایران و اسلام است که باعث شده در طول تاریخ، مقابل هر تهاجمی مقاومت کنیم و با اتحاد، برادری و برابری، مقابل مشکلات موفق شویم و این اعتقاد دقیقاً نقطه تفاوت علوم اسلامی و علوم انسانی است.


رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد طراحی شهری درباره شیوه درس خواندن خود گفت: برای رسیدن به این موفقیت از سال گذشته با روزی چهار ساعت مطالعه کار خودم را آغاز کردم و با توجه به برنامه ریزی خوبی که داشتم، فقط دو ماه منتهی به کنکور را تست کار کردم از این رو در آزمون با کمتری اضطراب و دلهره حاضر شدم.


وی افزود: حضورم در  دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان برایم بسیار ارزنده بود؛ چراکه این دانشگاه در زمینه ارائه خدمات علمی و آموزشی، بسیار توانمند است و دانشکده معماری این دانشگاه، نخستین دانشکده‌ای است که در این رشته در استان تأسیس شده است و پس از آن بود که دانشگاه هنر، اقدام به تأسیس دانشکده هنر کرد و شاید اگر در دانشگاهی دیگر بودم، هرگز به این موفقیت نائل نمی‌شدم.


متین هنری در تجلیل از استادان خود گفت: استادان خیلی خوب و باتجربه‌ای مثل دکتر عبدالله جبل‌عاملی که بنیانگذار این دانشکده است، دکتر شاهدی و دکتر قاسمی در زمینه معماری اسلامی، تلاش‌های درخور توجهی داشته‌اند و این مهم‌ترین انگیزه برای دانشجویان است که در کنار استادان خود به‌دنبال تقویت هویت اسلامی و ایرانی باشیم و کمک استادان گرانقدری مانند مهندس روح‌الله ربانی و مهندس فرید احمدی کسب این موفقیت را برایم ممکن کردند.در این واحد دانشگاهی، همه امکانات مادی و معنوی برای دانشجحو فراهم بوده و فقط مهم این است که دانشجویان بتوانند از این امکانات، به بهترین نحو بهره ببرند.


انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته